Gå til innhold
Arkivverket

[#13964] Maria Nilsdatter gift med Lars Johannsen i Rakkestad 15.03.1842


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

En av mine aner heter Maria ( marie) Nilsdatter og gifter seg med Lars Johannesen i Rakkestad 15.03.1842.De fikk blant annet et tvillingpar i 1852 : Else og Thøger.Lars bor på Førrisdal østre i 1865, men ikke med Maria men med en annen dame..Jeg har ikke funnet Maria født i Rakkestad, og jeg har ikke funnet henne død.Jeg har også litt problemer med å finne forfedrene til Lars. Noen som kan hjelpe?Jeg tror en gård som heter Schie ( skie) er innblandet på et nivåTorunn Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Familysearch VRI(krk.bok avskrift): Gift 15/3 1842 Rakkestad Lars Johannesen 22 år og Mari Nielsdt. 23 år.Gift 11/10 1856 Rakkestad Lars Johannesen 35 år, far Johannes Larsen; og Kari Tostensdatter 25 år, far Tosten Larsen. Han har vært gift før, se flere opplysninger i orginalen(krk.boka).IGI: Barn 1.ekteskap: Oliana og Johannes 1844, Marie Elisabeth 1846, Johanne 1848, Thøger og Else 1852.IGI: Barn 2.ekteskap: Thøger 1857, Johanne 1860. Sannsynligvis finnes det flere barn her.En Oleana Larsdt. f.1843 er gift og bor på Førrisdal i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Kari er den som jeg har funnet Lars sammen med på Førrisdal i 1865. Så dette stemmer nok.Maria bør da være død mellom 1852 og 1857. Men jeg finner henne ikke døpt noe sted.. Hun burde vel være født i Rakkestad ettersom det er der de gifter seg?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hva med gården Schie? Blant fadderene, og når de gifter seg nevnes dette navnet. ( eventuellt Skie). Hvordan finner jeg ut av hvem som har bodd på denne (evt. disse) gården(e)?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!I tillegg til å gå til originalkildene, som jo gir mye mer uttømmende opplysninger enn f.eks. IGI, ville jeg også sett litt på alle slektsbøkene som er skrevet fra Rakkestad-området. Det er jo et uttall av dem! Så vidt jeg husker har jeg sett Førrisdahl nevnt i alle fall i én av bøkene til Anna Sønstegaard. Du kunne jo også kontakte 'Underhuset', lokalsamlingen i rådhusets kjeller. De er veldig imøtekommende hva jeg vet.Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hun behøver ikke være født i Rakkestad selv om hun gifter seg der. Hun kan f.eks. ha arbeidet som tjenestepike der. Kanskje det var han som var fra Rakkestad, hvis noen av dem var derfra da?Det finnes flere Mari(e/a) født i f.eks. Eidsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

På Rakkestad bibliotek har de boken: Schie - Låbyslekten, skrevet av Oddmund Schie. Mulig du kan finne noe der. mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei. takk for tipset. Jeg har funnet en mulig link til en Maria som blir født i 1817. Den eneste Maria som jeg finner død i årene før Lars og Kari/Karen/ gifter seg er nemlig død 27. juli 1855 og er da oppgitt til å være 38 og kone. Raskt regnet blir hun da født i 1817Foreldrene er Niels Andersen og Maria/Mari/ Svendatter. Den eneste Mari Svendatter som jeg finner i 1801-tellingen for Rakkestad er datter av anne Helgesdatter (Sønstegård-slekten) og Svend Gulbrandsen. Men jeg finner ikke denne Mari døpt.. Er det feil i folketellingen, er hun bare tjenestepige? Jeg har nemlig sett i mange år før og mange år etter 1801 - 22 ( som det oppgis at hun er i folketellingen) og finner henne ikke i Rakkestad, mens alle andre søsken finnes klart i kirkebøkene. I følge kirkeboken er Sven en Dragun ved giftermålet.Noen som kan hjelpe meg videre?Anne Helgesen slekt videre er også 'kjent' Men hvis noen har opplysninger så er det bare å komme med dem!!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.