Gå til innhold
Arkivverket

[#13969] Ekteskap i Sokndal etter 1900


Gjest agnete Schjønsby
 Del

Recommended Posts

Gjest agnete Schjønsby

Eliseus Larsen Ørsland var født 1881 og giftet seg etter 1900 (men ikke lenge etter) i Sokndal Rogaland. Kona het Anna. Har noen tilgang til kirkeboken og kan hjelpe med hvem kona var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Jeg har nettopp vært på Statsarkivet i Stavanger, og lett i kirkebok for Sokndal. Jeg fant ham døpt 5. juni 1881 av foreldre Lars Olsen Ørsland f. 1842 og Bertine Sørensdtr. f. 1840. Men jeg kunne ikke finne ham gift i perioden 1899-1907. Er det sikkert at han giftet seg i Sokndal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Hm. Jeg trodde hun var Bertine Lorentsdatter, ikke Sørensdatter. Ref Folketellingen 1900 for lille Ørsland. Kan det være en feil i folketellingen? Det ser vel ut som om Eliseus giftet seg utenfor Sokndal. Kanskje det kan være hjelp å finne i barnas dåp. Vet du hvor lenge KB for Sokndal er off. tilgjengelig? Mener å huske at det er nokså langt utover på 1900-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Hmm, det var litt mange notater her. Hun het helt riktig Bertine Lorentzdatter. (Det viser hvor lite man kan stole på sekundære kilder :-).Kirkebøkene er tilgjengelige til og med 1927, men virker å være noe ufullstendige. Vet du om han bodde i Sokndal ?Jeg kan sjekke om han giftet seg i Egersund eller Lund (Heskestad/Helleland) neste onsdag (langdag på statsarkivet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agnete Schjønsby

Ja, de bodde i Sokndal - faktisk på Aursland, så familien har holdt til der lenge. Eliseus jobbet på Titania, men de bodde på gården. Jeg har dessverre ingen holdepunkter for hvor Anna kom fra - barnebarnets hukommelse stanser med 'Anna og Eliseus på Aursland'. Det er veldig hyggelig av deg å sjekke for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Nå har jeg lett etter vielse i Egersund, Helleland, Heskestad og Lund i perioden 1900-1910 Har også lett etter barn døpt i Sokndal 1900 - 1905. Jeg har ikke funnet dem noe sted. Har du noe mer informasjon, evt. datoer for første barn eller lignende, så kan jeg lete litt mer. Kan de ha bodd et annet sted en stund i begynnelsen av 1900-tallet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Hei, Tusen atkk for hjelpen. Jeg har mer informasjon, men vi nærmer oss veldig nålevende personer. Jeg sender deg en e-post på den adressen du har på dine egne (eminente) hjemmesider. Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.