Gå til innhold
Arkivverket

[#13971] Konrad Bernhard Elverum, f. 1881, til USA fra Trondheim i 1903


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Kan noen hjelpe meg med fødested og foreldre til den nevnte Konrad Elverum.Ut ifra opplysninger jeg har fått fra USA ble han født 18.5.1881 (stemmer med protokollen fra 1903). Sannsynligvis er han identisk med Konrad Andreassen på Elvrum gård på Frosta i 1900, men i såfall er fødselsåret 1887 i FT1900 galt (lett å blande 1 og 7). Fødested er i 1900 oppgitt til Ytterøen. Har forsøkt i finne ham i et utvalg av mikrofilmer, men har gått meg vill.Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Konrad Bernhard Andreassen f.1887 på Ytterøya, tok navnet Elverum, og reiste våren 1903 med Cunard linjens dampskip 'Jupiter' til USA. Bestemmelsesstedet var Sioux City, Iowa. Hans barn: Norman Elvrum, Denver, Colorado, Conrad Elvrum og Anna Leonore Elvrum, g.m. Russel Fulbright. Konrad Bernhard Andreassen var sønn av (Anne) Bergita Bardosdtr. f. på Ekne 1858, død på Frosta aldersheim 1947. Hun bodde i mange år aleine på Hesttjønnåsen (120/3) og dreiv den. Hun var budeie i Frøstad (13/1) i 1900.(Anne) Bergita Bardosdtr. var datter av Bardo Børresen (1831-1899)og Ingeborg Sisilia Larsdtr. Vestrum, f.1829 i Skogn, d.1902. Han var fra Ulvilla i Verdal, og kom til Ekne sammen med sin familie rundt 1840 og slo seg ned på Høttvolden. De kunne kunsten å dreie kvernsteiner. I 1859 fikk han bygsla Porkvigen på Ekne av Jacob OLsen Christivig, og han og familien var der i 1865. Han var da betegnet som 'Husmand med jord'. Det er fortalt at han drev mølle og dreide 'kvennsteina' av råstein fra Trondheim og Selbu. Han solgte 'kvennsteina' og monterte kverner i bygdene rundt Trondheimsfjorden.I 1881 kjøpte Bardo heimen Elvrum på Frosta. Sammen med sønnen Jacob dreiv Bardo mølle til 1896.Konrad Bernhard Andreassen var i 1900 pleiebarn i Elvrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for tilbakemeldingene! Det var mye og interessant nytt!Det er fremdeles uovernensstemmelse når det gjelder fødselsåret (1881 eller 1887), men ut fra materiale jeg allerede har fått fra USA, står 1881 fram som det riktige. Hva sier kirkeboka?Konrad giftet seg i USA, men jeg vet ikke eksakt hvor. Har fått tilsendt følgende fra FT1930 for Iowa (Sioux City, Woodbury County) etter en forespørsel på en amerikansk hjemmeside:Conrad B. Elverum, age: 48; born in Norway; married at 33 yrs old; parents born in Norway; occupation: laborerHannah B. Elverum (wife), age: 51; born in Minnesota; married at 36 yrs old; parents born in NorwayConrad A. Elverum (son), age: 15; born in Iowa; father born in Norway, mother Minn.Norman B. Elverum (son), age: 13; born in Iowa; father born in Norway, mother Minn.Anna L. Elverum (daughter), age: 11; born in Iowa; father born in Norway, mother Minn.Olga B. Elverum (daughter), age: 9; born in Iowa; father born in Norway, mother Minn.Konrad Berhard Elverum døde forresten i Los Angeles i 1950 (alder oppgitt til 68 år).Det gjenstår imidlertid ennå et spørsmål: Hvem var faren hans?Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Kjell, kunne du ha gitt meg adressen til den hjemmesiden hvor du fant FT 1930 for Sioux City, Iowa? Jeg leter nemlig også etter opplysninger om en annen som reiste dit (Ingebrigt Jonsen fra Vefsn, se debatt 13595). Riktignok reiste Ingebrigt mye tidligere, så FT 1930 blir for seint for meg (han var født i 1814 og emigrerte i 1882, i en alder av 68 år, så han levde kanskje ikke så lenge i USA). Men hvis jeg kunne få adressen til den siden du hadde funnet, kunne det kanskje tenkes at de også hadde tidligere folketellinger fra samme sted der?Takk! Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for interessen, men jeg må bare beklage at de opplysningene jeg har fra FT1930 for Iowa ikke kommer fra noen egen hjemmeside. De er blitt sendt meg av velvillige interesserte etterat jeg la inn en etterlysning om Conrad A. Elverum (Conrad B's sønn viste det seg) på en slektshjemmeside for King County, WA (Seattle). Conrad A. Elverum døde der i 1995.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Til Janne Anita!De opplysningene du kom med i innlegget ditt var virkelig nyttige - er de å finne i noen bygdebok eller i noen annen skriftelig kilde?Opplysningene dine sammen med velvillige bidrag fra USA, hjalp meg til å finne fram til følgende:1) Conrad Bernhards svigerforeldre, Andreas Andersen og Berthe Halvorsdatter, kom fra Stomperud gård i Søndre Høland. De bor der ved FT1865. Ved FT1880 for Minnesota bor de i Friborg Twnsh, Ottertail County med etternavn Stumperud.2) Sønnen Conrad A(lbert) var gift med Jeanne som også døde i 1995. Nekrologen, som jeg har fått kopi av, nevner 4 barn, Toni, David, Jack og Ken.3) Datteren Anna Leonore, gift Fulbright, døde i California (Long Beach) i juli 1984. Mannen hennes, Russell Fulbright, døde i mai 1987, også i California.4) Den yngste datteren, Olga Bertine, gift Hendrickson, døde i Orange County, California, 3. jan januar 1991. Jeg mener jeg har funnet mannen hennes også, men har ikke fått kryssjekket det.5) Social Security Death Index oppgir en Hanna Elverum, f. 1877, som døde i Minneapolis i 1973. Hun kan være kona til Conrad B.Vet noen noe mer?Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Idar Loe

Dette henger jeg meg på! Fordi Konrad Bernhard Elvrum og min farfar Arne Margido Loe sr var tremenninger. Mao Bardo Børresens foreldre er mine tipptipp. Jeg har registret til i dag, vel 500 personer som etterkommere, inkl. ektefeller etter Børre Andersen Ulvilden (1806 - 1874) og hustru Ragnil Anna Hansdatter Grunden(1810 - 1874), men dette er helt sikkert ikke mer en en liten part av hva som finnes. Derfor melder jeg meg til gjensidig tjeneste for de som har interesse. Det har ikke vært enkelt å følge alle veiene på etterkommere av dette ekteparet. Tiltross for flere besøk hos 'fjernmenninger' både på Frosta, Ekne, Skogn og Ulvilda i Verdalen har jeg fortsatt flere spørsmål enn svar. Men med tiden, - og ikke minst med slike muligheter som dette er, - byr det seg kanskje nå muligheter for å få diskutere korrigeringer og suppleringer innen denne slektsgrenen. Egentlig er det vel på grensen av det ufine å invitere til personkontakt med meg for videre arbeide. Men ettersom spørsmålet er ganske så avgrenset i mot en person og hans amerikanske avkom, er også min søken avgrenset til hans aner. På morsslekten. Og disse menneskers etterslekt.Slektshilsen fra Idar Kaare Loe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Så fint at det var hjelp til å komme videre. Konrads far klarte jeg ikke å finne. Ellers er opplysningene hentet fra bygdebok for Frosta. Det jobbes med nye bygdebøker der for tiden. De nye er litt mer innholdsrike. Det kom en i 2001 (Gn 1-16), og en i 2002 (Gn.17-31). Neste kommer muligens til høsten...Lykke til videre!Hilsen Janne Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Idar Loe

Kjell ! I ditt innlegg # 7 på punkt 4 skriver du at Olga Bertine var gift Hendrickson. I noen slektsnotater jeg fikk av Jakob Leonard Elvrum på Frosta står det at hun ble gift med Mr. Miller og de hadde sønnen Ray Conrad Miller. Ray er gift med Magee og de skal ha flere barn. Ingen av disse opplysningene finnes det referanse på. Heller ingen datoer eller årstall. Så dette kan være et tidligere ekteskap, eller det kan rett og slett være feil! Men dette tiltross, - være et spor å forsøke å følge. Lykke til videre. Idar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei!At Olga B. var gift Hendrickson da hun døde i 1991, finner du både i 'Døde i California 1940-1997' og i 'Social Security Death Index' (lenke til begge her i Digitalarkivet). At det er henne, er det ingen tvil om.Hvis opplysningene du har også er riktige, var hun nok gift 2xx. Absolutt verdt å ta med seg videre. Takk skal du ha!MEN, er det fremdeles ingen som vet hva faren til Conrad B het? (Jeg insisterer på at han var født 1881).Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Kjell Hamberg

Og han BLE født i 1881! Kirkeboka for Ekne/Skogn viser at Konrad Bernhard ble født 18.5.1881 og døpt 10.7. Foreldre: 'Reisende handler' Georg Abraham Ramson og pige Anna Bergithe Bardosdatter Kristvikvold.Iflg. overleveringer som bl.a Konrad B's amerikanske etterkommere har forholdt seg til, druknet G.A. Ramson på sjøen kort tid etter 1881. FT1900 for Bodø viser imidlertid at han er i live og har arbeidet seg opp fra reisende til manufakturhandler. Oppgitt fødselsår i FT1900 er riktig - i kirkeboka for Ekne er fødselsår oppgitt til 1831-1841.Når det gjelder Konrad Andreassen som er født 1887 på Ytterøya og som bor på Elverum på Frosta i 1900, er han IKKE identisk med Konrad Bernhard. Konrad Andreassen var sønnen Anna Marta Bardosdatter (søster til Konrad B's mor) og Andreas Johansen Sandørsve på Ytterøya.I 1900 arbeider Konrad Bernhard på gården Devle på Strinda. Kaller seg for anledningen Konrad Ramson, men emigrerer i 1903 som Konrad B. Elverum. Det kan også være verdt å nevne at fetteren Konrad Andreassen fra Ytterøya emigrerte i 1909.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.