Gå til innhold
Arkivverket

[#13976] Walbom, hvor kommer navnet fra?


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

Christopher Hansen,f1772,ca.Gift m Inger Jacobsd.iLIER 1795,Hun dør 1803.Han gifter seg igjen,og får sønnen Hans i 1804,bor da i Modum.Hans bruker navnet Walbom i voksen alder?Hvem er Christophers foreldre,ligger gåten der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Er noe uskikker men betyr ikke bom=busk på dansk. og Val kan det være Valnøtt??Altså= Valbusk?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei David.Jeg har også et navn jeg underes over = Abelbom. Så teorien om busk tror jeg nok ikke holder, men det er et godt forsøk. Tror nok heller disse navnene er svenske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ikke stirr deg blind på å lete etter Walbom for det kan godt være hans soldatnavn. Kanksje du skulle sondere soldatskivan? Gå til Anbytarforum og still spørsmålet under Soldatregisteret.Har du sjekket ut Familysearch og vigselsprotokollen? Den skal angi hans fødselssted og fars navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Familysearch. Siden vi er på samme kanten. Kan dette være en slektning av Christoffer?JACOB WALBOMMarriages:LUCIE CATHARINA THRONSDRMarriage: 08 MAY 1778 Bragernes Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Gjorde några sökningar på både namnet Walbom och Abelbom i Disbyt och Familysearch. Båda namnen förekommer i Danmark med denna stavning. Walbom finns också frekvent i Sverige.Man kan dock fråga sig om ex vis det svenska namnet Apelbom skulle kunnat skrivas Abelbom i Norge ... Om ej är det sannolikt ett danskt namn. Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ser ut til at jeg må trekke tilbake det jeg skrev til David. Det var det med å tenke først og tale etterpå da.I etterkant sjekket jeg Familysearch for navnene Abelbom og Walbom. Begge fantes i Danmark og ingen i Sverige ser det ut som.Ellers iflg. IGI finnes Walbom på Bragernes. En Kiersten Jacobsdt. ble gift der i 1784 og en Jacob Walbom ble også gift der i 1778.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det kan også tenkes at det er en avart av det tyske navnet Walbaum. Har noen sjekket opp Vigerust's innvandrerregister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du ikke har 2.ekteskap til Christopher tror jeg det er mulig at det er han som ble gift 18/9 1803 Eiker med Thuri Larsdatter. (IGI). Moren til Hans og hans søsken het ihvertfall Turi Larsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

En av disse kanskje? Fra FSCHRISTOPHER HANSENChristening: 24 APR 1772 Bragernes Drammen,Father: HANS FAIE,Mother:INGEBORG LINDNAES----Christopher HanssenBirth: 1772 Modum, Buskerud, NorwayFather:Hans Christophersen,Mother:Gubjor Christophersdr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Kan det ha noe med tregrenser å gjøre? Jmf. Ivar Aasens Dansk- norsk ordbog, Abild, s. Apall, m, Epletre, n. Dersom 'Wal' kan ha kommet fra Valnøtt(treet) og at bom har betydningen 1. sætte bom for noget, forhindre el. standse noget. 2. en tyk stang som bruges til at spærre for gående el. kørende trafik ved stier, jernbaneoverskæringer, grænseovergange o.l. Med andre ord kan muligens navnet også ha kommet av en slik faktisk overgang eller krsysning et sted, hvor denne ble spærret av en bom, bokstavelig talt i dette trematerialet.Dette er kun hypotetisk, og hvor mange overganger finnes det vel ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

takk og hei. har også funnet de nevnte navn, men er usikker på om de er riktige.Hvordan finner jeg:vigselprotokollen,anbytarforum,soldatregister og Vigerust invandreregister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har funnet en Walbom i en av svenskefortegnelsene, men jeg tror ikke den er lagt ut på nettet ennå, dessverre (kommer - - - )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Betydningen av ordet bom er den samme i dansk som i norsk, og ingen flere. Ordet val betyr i dansk språk slagmark, mens val i valnøtt har ett helt annet opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Gammeldansk 'wal' og gammelsvensk 'val' har hatt betydningen 'valloner, italiener, galler', og kan spores tilbake til Caesars 'Volcae', betegnelse på en keltisk stamme (på norrønt kalles Gallia for Valland). Samme ordet finnes i betegnelsene 'Cornwall', 'Wales', 'valnøtt' (eg. 'vallonsk/keltisk/walisisk nøtt') og tysk 'kauderwelsch' (på norsk 'kaudervelsk'/uforståelig).Om navnet Walbom kan spores tilbake til dette, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Tusen takk for alle svar. Denne Walbom-fyren begynner å frarøve meg nattesøvnen!Fant en Hans Hansen Walbom i Lier 1802.som fikk et uekte barn,Marcus med pike Mari Halvorsdatter,Hans var gift og var sagbruker, men var i skilsmisse.Bror av x-stopher?Er det skrevet noe om husmenn,yrker på Frogner,som vel var prestegården?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Stiansen

Her er nok et forslag til forståelse av navnet Walbom.På nederlandsk betyr 'WAL' en KANAL, og det har man jo i stort antall i det landet. En WAL lå som regel i en by, og flere av hovedkanalene i Amsterdam heter noe med WAL.'BOM' kan kanskje være avledet av det nederlandske ordet 'BOOM' som betyr TRE. I dag betyr derimot 'BOM' en BOMBE, og det regner jeg med at ikke er korrekt i denne sammenheng...Det vil si at 'Treet ved kanalen/Kanaltreet' kan være en mulig oversettelse av Walbom.Om din Walbom har hatt noe med Nederland eller nederlendere å gjøre vet jo ikke jeg noe om. Men om ikke annet fikk du et alternativ til som du kan holde deg våken med om natten :)Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Stiansen

Glemte å tilføye en liten detalj: Etter en rask sjekk i telefonkatalogen på nett for Nederland finnes det ca 50-60 mennesker med etternavnet Walboom/Walboomers.Ø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Bjørg  Myhre

HEI Jeg har nå lest et gammelt brev om valbom ,hvor det blir nevnt at ei dame og Kristoffer ,eller faren til Kristoffer kommer fra Danmark.Er det noe invandrer-register fra Danmark?Hvis det er faren som kommer ,kan Kristoffer være født før de kom, men vedkomende hadde navnet Valbom.Faren til Kristoffer blir vel født i 1740-årene ?Har noen en ide hvor jeg kan begynne letingen?..hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Bjørg  Myhre

Hei igjen. En lang stund har gått og mange sider i divers kirkebøker har blitt lest, men ingen link som forklarer hvorfor Hans Christoffersen kaller seg Valbom til etternavn. Fant en Hans Hansen Valbom i Lier , men det er ingenting som bekrefter at han er bror til Christoffer Hansen Stensrud. Hvis noen kommer over navnet Valbom blir jeg glad for et hint. BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.