Gå til innhold
Arkivverket

[#13977] Anders Weyby og Anne Tønnesdatter, Kristiansand


Gjest Agnete Schjønsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

2.8. 1753 gifter disse seg i Kristiansand: Anders Nielsen og Anne Tønnesdatter. Sønnen Niels blir født 24.10. 1751 i Kr. sand. I 1759 får Anders Weyby og Anne Tønnesdatter sønnen Tønnes i Kristiansand. Jeg lurer på om dette er de samme folkene - og om noen kjenner til familien Weybye, Weibye, etc. Søk i 1801 gir et uklart bilde. Min kilde til ovennevnte er Family Search.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Takk skal du ha! Jeg leter nå etter Weyby som gårdsnavn. Finner det på 1800-tallet to forskjellige steder i Østfold. Pluss i Danmark. Klarer ikke å finne opphavet til denne Anders Nielsen Weyby. Glad for alle tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg la et svar i innlegg 13955. Jeg så desverre ikke dette innlegget da det sto litt lengere ned på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Agnete!Er redd du nok har sett litt fort på skifteregisteret i farten. Det jeg finner i 1864 er i hvert fall en 'Afgangne Kone' Anne Thorgersdatter som altså er død, og hvis arving er enkemannen Helle Olsen på 'Weibye under Gaarden Grefslie Thrygstad Hovedsogn'. På denne tiden og i hvert fall i dette området var navnet Helle, i motsetning til det som vel er praksis i dag, et mannsnavn.Hvor Helle Olsen har gjemt seg i 1865-tellingen vet jeg ikke. Det finnes en enkemann på Bergsjø i Høland, men der på gården er dette et gammelt slektsnavn, og at konen hans skal ha dødd på en plass under Grefsli i Trøgstad, og mannen også bodd der da, synes jeg rent intuitivt høres rart ut. Ellers er det vel mange steder som heter Veiby i én eller annen variant rundt om, også i Østfold. De var jo ikke så nøye med skrivemåten den gang. Bare i Trøgstad finner du tre steder i 1865-tellingen. (Og i 1801 er det jo som kjent ikke alltid plassnavnene er nedskrevet heller).Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Takk for god hjelp! Det er mange Veiby/Weyby i 1865, men ingen langs sørlandskysten. Det er umulig å finne ut hvor man skal begynne å lete. I det jeg har funnet om den militære Weyby-slekten (på nettet) finner jeg ingen spor etter noen Anders eller Niels. Jeg får komme meg til arkivet og sjekke faddere ved barnas dåp. Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Harald Storaker

Det ser ut som han har ei søster Maren, og at dei hører til i håndverker-laugene i Kristiansand. Anders er snekker. Eg trur det var ein del dansker i dette miljøet. Så kanskje Vejby fra Nord-Jylland er mest aktuelt.Snekkersvend Anders Nilsen Vejby og Maren Nilsdatter Vejby 1742: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp10011734&variabel=0&postnr=3174&fulle=true&spraak=n>LenkeMaren Nilsdatter fadder i i 1737: LenkeMaren Nilsdatter gift i 1737: LenkeKaren Nilsdatter Vejby 1774:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.