Gå til innhold
Arkivverket

[#13978] Johannes Sätherström, f 1864-07-24 i Sverige, flyttade till Norge 1893


Gjest Marianne Elfström
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Elfström

Hej!Jag undrar om någon känner till något om Johannes vidare öde.Med vänliga hälsningar Marianne Elfström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Elfström

Tusen tack Andreas för uppgiften!Jag försökte själv med folketellingen 1900 men lyckades inte få fram något.Jag hittade två flickor Sätherström på Ellis Island-sajten och misstänkte att det kunde vara Johannes döttrar. Åtminstone den ena var skriven i Mandal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tora skulle til sin søster Davida i Brooklyn i 1915. Men, som vi ser påLenkeså kommer Johanna Davida hjem, for så å reise på nytt i 1922.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Elfström

Ja Davida reste till Amerika 1914.Även Tora kom tillbaka till Norge, när vet jag inte, men hon reste till Amerika igen 1924 (tror jag det var).Det verkar ju som om föräldrarna Johannes och Anna också emigrerade men jag kan inte hitta dem på Ellis Island-sajten. Och flickorna uppgav aldrig föräldrarnas adress som destinationsort. Undrar vad som hände med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Det er en Guro Johannesdatter Sætherstrøm, f. 1892, som skulle reise fra Bergen til en svoger i Iowa i april 1910. Men fødselsår og -sted (Skånevik) passer vel ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Elfström

Egentligen passar det väl inte, men man vet aldrig, Johannes kanske fick barn innan han flyttade hemifrån 1893. Kanske gifte han sig senare med Guros mor? Fast då borde Guro försås ha stått med i folketelling 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Elfström

Hur ska man tolka uppgifterna i folketelling 1900 enligt Andreas länk ovan? Under rubriken Midlertidig bosted står det Amerika för Johan Sätherström. Var han bosatt i Amerika eller vad menas? Och vad betyder f som står framför?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.