Gå til innhold
Arkivverket

[#13997] Prest Backman i Bakklandet kirke, Trondheim


Gjest Randolf Lindegård, Tromsø
 Del

Recommended Posts

Gjest Randolf Lindegård, Tromsø

Er det noen som kan fortelle meg om det har vært en prest Backmann i Trondheim før år 1800? Han skulle være tilsatt i Bakklandet kirke. I 1801-tellingen finner jeg denne: 3742 Tørger Bæckmann Logerende 38 Begge i 1ste ægteskab Garver svend M - likeså finner jeg Johan Beckmann Logerende 71 2den gang i ægteskab Demiteret underofficer, har 16 rd. pension M - - - men som sagt, det er en prest jeg ønsker meg, og antakelig med Torger som fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Du kjenner kanskje til denne karen (barnebarn?)? Kanskje det er verdt å følge hans aner bakover i tid?-----Torger Christian JOHANSEN BACKMANBirth: 16 May 1819 Place:Lenvik, Troms, NorwayChristening: 06 Jun 1819 Place: Lenvik, Troms,Father: Johan BACKMAN,Mother: Anne C. PEERSDR-----Det finnes også andre barn i Lenvik som skrives som Bachman i FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randolf Lindegård, Tromsø

Det er nettopp disse Bachman i Lenvik som gjør at jeg ønsker å komme noe nærmere bakover. I boka 'Kulturbilder fra Hillesøy' er stamfaren en prestesønn fra Bakklandet i Trondheim. Mens andre påstår at det ikke har vært en prest med det navnet. Hilsen Randolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Litt frekt å si det, men det er ikke noen som har pyntet litt på tingenes tilstand? Eller kanskje bommet på en generasjon. Kan Torger ha vært prestesønn istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randolf Lindegård, Tromsø

Det ville vel bare bety at faren hadde vært prest i Bakklandet og kanskje hadde flere sønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randolf Lindegård, Tromsø

Bakklandet kirke er visst nok fra 1715, og for noen år siden ble det skrevet en bok om denne. Jeg skulle anta at det i denne boka er en fortegnelse over de prester som har vært ansatt. Er det ingen trøndere som leser denne spalten og kan foreta et lite oppslag for meg? - - - En annen sak: I gamle Lenvik var det også en annen familie Bachman, nemlig Johannes Jacobsen Bachman, født i Viborg 1747, og ble kalt 'Russe-Johannes'. Tilsynelatende er det ingen forbindelse mellom de to familiene, til tross for navnelikhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Ørjan Larsen

Johan Backmann i Lenvik, dette har jeg: Johan Torgersen Backmann, f. 1786 i Trondheim, dåp30 april 1786 i Nidaros domkirke. D.28.12.1855, Galnslåtta, Senja? Gift i Lenvik kirke 14.11.1814 med Anne Katrine Pedersdatter Botn, f. 1793 d. 2 maj 1864. Foreldre til Johan: Torger Jørgensen Backmann, f. 1760, kan være født i Meldal, Renneboe sogn, gift 05 juli 1786 i Strinda med Inger Johnsdatter Nardoe, f. 1751 d. 1838. Bosted bl.a Dronningensgate Trondheim. Torgers foreldre kan være Jørgen og Siri Back, bosted Meldal. Johans far Torger var Garversvend i Trondheim. Flere barn av Inger og Torger: Christopher og Elias. Johan og Anne K var mine tipp tipp oldeforeldre. Mvh Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Jeg er svært interessert i å høre mer om den Johannes Jacobsen Bachman som blir omtalt i innlegg 5. Min tipptippoldemor het Iveranna Johannesdatter og jeg tror hun var datter av denne Johannes. Hun var gift med Ole Olsen og de var på gården Hellekroken i 1865.I kirkeboken for Lenvik, ved datteren Iverannas dåp, står det 'den til Findmarken dømte' ved Johannes sitt navn. Er det noen som har opplysninger om denne karen? Er den Iveranna som giftet seg med Ole Olsen identisk med Iveranna som var datter av Johannes Bachmann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.