Gå til innhold
Arkivverket

[#14001] Hva er en Holdenke?


Gjest Olaug Dreyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Olaug Dreyer

I folketellinga for Rødø 1865 fant jeg en 73 år gammel holdenke , ugift.Kan noen forklare meg hva dette betyr? Ugift enke rimer liksom ikke ? MVH Olaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror du vil finne en del enker rundt i landet som aldri har vært gift. Noen har vel flyttet til nytt sted og kalt seg enke da det høres bedre ut når de har barn og ingen ektemann. Om det var sant ble vel ikke sjekket av presten skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

En holddame var i hvert fall en dame som en mann - gjerne en som var høyt på strå - 'holdt seg med' uten å gifte seg med henne. Hun kunne f. eks. være av mye lavere rang enn mannen, slik at ekteskap var umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Såvidt jeg vet: Ekteskap umulig eller ikke ønskelig, men damen 'holdt' i gode økonomiske vilkår ved at mannen sikret bolig og livsopphold som om hun hadde vært hans hustru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Presisering til ovenfor: Det er 'holddame' jeg kommenterer. Begrepet 'holdenke' har jeg ikke hørt før. Men spekulasjon følger: noen av holddamene kunne vel være såpass respekterte at de kunne kvalifisere som 'holdenker' etter at forsørgeren var død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Omgrepet holdsenke er enkelt nok; i Nordland kalla dei kårfolk holdsfolk. Det vanlege når det var ei dame som sat med kåret alleine var at det var ei enke. Derfor ser det ut som om i ein del prestegjeld brukte dei konsekvent holdsenke om ei holdsdame, enten ho no var gift eller ikkje. I rødy ser det slik ut. Andre stader, som t.d. Brønnøy, brukte dei like konsekvent holdskone om alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.