Gå til innhold
Arkivverket

[#14002] Marius Hellerud, 'Tirsdagsklubben' i Trøgstad


Gjest Ole Rødtnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Rødtnes

Jeg håber på denne måde, at få kontakt med Marius Hellerud fordi jeg har set hans svar vedrørende Rødenes i innlegg nr. 3569. Jeg søger selv oplysninger i innlegg nr. 13887 og 13972. Hvis nogen ser dette og har kendskab til enten Marius Hellerud eller til Rødenes, vil jeg være meget taknemmelig, hvis de vil kontakte mig. Min e-mail adr. er: rodtnes1@adr.dk. PS. kan man mon købe bøgerne 'Rødenes, en bygds historie' av R. Elwin Myhrvold, 1962 og 'Nedlagte boplasser i Rødenes' av Oskar Haugen, i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Ole!Jeg har i hvert fall kjennskap til meg selv. Noen ekspertisekunnskap om Rødenes kan jeg dog ikke påberope meg!'Rødenes, en bygds historie' er det nok ikke så lett å få kjøpt lenger. Det måtte i så fall være antikvarisk, men har selv hørt om slektsforskere som virkelig har slitt med å få tak i den. Det skal vel helt enkelt litt flaks til. En grei måte er jo å søke på antikvariatenes boklister her på nettet.Når det gjelder 'Nedlagte boplasser i Rødenes' selges den såvidt meg bekjent gjennom f.eks. Marker bibliotek på Ørje i Marker kommune (som Rødenes i dag tilhører). Nå har jeg dessverre ingen katalog for Østfold her jeg sitter, men et søk på Google el.l. fører sikkert frem. Der kan du sikkert finne en e-mailadresse også.Jeg skal sette meg ned og lese litt nøyere gjennom dine andre innlegg. Det hadde jo vært artig å finne igjen mannen! Vil du eventuelt kontakte meg direkte, kan du gjøre det på mariushellerud@yahoo.comMange hilsner Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Andersen

Hei Ole! Da jeg har boken 'Nedlagte boplasser' i Rødenes, har jeg forsøkt å lete etter din Peter Larsen der. Problemet er at det er ikke navnregister,så man må nesten vite hvilken gård eller husmannsplass de bodde, ellers blir det mye leting.Men ved hjelp av de opplysningene du har gitt, skal jeg fortsette å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Rødtnes

Hei Marius Hellerud, Hvor er jeg glad for at du svarede og, at du gjorde det så hurtigt. Jeg så dit svar fra juli 2000 til Rune Thorstensen (Tema 3569) og tænkte nok, at der ville komme et svar der kunne bringe mig videre fra en så vidende person. Jeg er allerede igang med at søge på biblioteker. Som du kan foratå, er jeg helt ny med hensyn til slægtsforskning, og er glad for al hjælp. Jeg synes det er utrolig spændende. Med mange hilsner Ole Rødtnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Rødtnes

Hei Inge Andersen, Tusind tak for dit svar, jeg føler jeg er i gode hænder i dette forum. Det er så mærkeligt, at jeg nu med min families baggrund kommer tilbage til Norge, for min søn har en Norsk kæreste, som kommer fra Horten, og hendes far er døbt i kirken i Rødenes. Nå men tilbage til min Forfar. Han døde den 12.april (Langfredag) 1816 og er da ifølge kirkebogen 64 år og 2 mdr gammel. Han skulle således være født i 1752. Men i de militære protokoller er han i 1777 opgivet til, at være født ca. 1760, og i 1786 til at være 24 år gammel, altså født ca. 1762. Men man kan vel gå ud fra, at hans far har heddet Lars. Han blev gift med Hedevig Fabiansdatter af Müllsdorf og de fik 3 børn, 2 døtre som i 1816 var 18 år (Margrethe Cathrine Johanne) og 23 år (Magdalene Christine Elisabeth) begge hjemmeboende og sønnen Ahnen Heinrik Christian som da boede hos en Herr Fønss i Randers. Måske har Peter set tilbage i sin familie for at finde navne til sine børn, som alle fik efternavnet 'Rødnes'. Hedevig døde den 15. marts 1821. Jeg har set hvor Nesodden er henne, det må være et dejligt sted der i den smukke fjord. De venligste hilsner Ole Rødtnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ole Rødtnes

Hej inger jeg har forsøgt at sende en e-post til dig (besvare mail) men den kom retur. Vil du sende mig en ny e-post, bare for at sikre at din adresse er OK. Her er det jeg sendte. Hej Inger, Tak for det arbejde du har gjort for mig. Jeg er desværre ikke kommet videre i min søgen, men jeg har fundet flere hjemmesider med billeder fra Rødenes og af Rødenes Kirke, så nu har jeg en fornemmelse af stedet. Jeg fandt også en side der indeholder en tælling fra 1845, jeg ved ikke om du kender den, men her er en link til den, måske kan du finde din Lars Olsen der http://www.lor.no/lor/1845.htm Jeg vil selvfølgelig være meget taknemmelig, hvis du finder noget om Peter Larsen eller hans far som sikkert hed Lars. Med venlig hilsen Ole Rødtnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Andersen

Hei Ole! Jeg fikk din e-post 5/4,skal se i kirkeboka for fødte neste gang jeg er på Riksarkivet. Inger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.