Gå til innhold
Arkivverket

[#14011] Olaf Peders., fra Småland til Viker, Ådalen rundt 1880-årene


Gjest Per Harald Jonson
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Harald Jonson

Min tipp-oldefar, Olaf Peders., skal ha kommet til Ådalen fra Småland i Sverige. Han giftet seg rundt 1885 (basert på at deres første barn er født i 1887) med Ragnhild Arnesdatter (som var en 'lokal' jente).De fikk (minst) 5 barn (Ole 1887, Jørgine 1890, Kirsti 1893, Petra 1896 og Severin)Han skal ha vært styrmann før han gikk i land i Norge og kjøpte Nedre Rundhaug (under Elsrud) i Viker i Ådalen.Er det noen som vet hvor han kommer fra og når han kom til Norge? All info er av interesse - også om kone & barn ;-)mvh Per Harald Jonson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg er ikke sikker, men jeg tror Småland ligger i Kronoborg len.FS, IGI nr. 1966: Olof Petersson f. 16/4 1853 Dragaryd, Kanna, Kronoberg.Jeg så kun etter en som var født 1853.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej, Småland är ett landskap i Sverige, indelat i tre län: Jönköpings län, Kronobergs län och Kalmar län. När jag läste Per Harald Jonsons fråga, tänkte jag att det är bäst en norsk släktforskare svarar. Tänker då på forskningsteknik.Med det underlag Per Harald har tror jag att vigselboken måste studeras med hopp om att hans födelseplats kan vara nämnd. Kan någon vänlig själ hjälpa till med det? Jag vet ej var Viker i Ådalen ligger - om det är i Norge? - och kan därför ej söka i Folketellinga. Med hopp om hjälp till vår finske kollega ;o) Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ådalen ligger innenlands på Ringerike i Buskerud, og folketellingen for Buskerud i 1875 finnes desverre ikke på nettet.At Olaf har kommet seg opp i den dalen for så å møte sin kone der synes jeg ikke virker helt, skal vi si, troverdig. Jeg vil heller tro at de har møtt hverandre i Drammen eller f.eks. Oslo, og kanskje blitt gift der. Men, man skal aldri si aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej, Finner Buskerud, Aadalen, i FT 1900 men lyckas inte finna Olaf Pedersen. Kanske någon med bättre kunskap om FT kan göra ett försök? Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Per Harald Jonson. Din tippoldefar Olaf Pedersen giftet seg i Viker kirke i Ådalen 31/8-1884 med Ragnhild Arnesdatter Sætra (Nesmoeie), f.22/8-1858. Ved vielsen kalles han Olaus Peterson Lykke.(Kan Lykke gi noen indikasjon på hvor han kom fra i Småland?) De fikk 7 barn, og mange av disse fikk også mange barn, så du har mange slektninger i Norge. Opplysninger om Olaf etterkommere kan du få ved å skrive eller ringe til [redaktøren har fjernet opplysning om nålevende person]er interessert i å få vite hvem av Olafs barn som er din oldefar/oldemor. Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her er 1900: LenkeFantastisk at Per Harald ikke bare fikk svar, men også slektninger. Det er kjempegøy.Men står det ikke noe mere om Olaf da han giftet seg, farsnavn eller alder/født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej,Thorleif Solbergs och Berits senaste inlägg är mycket intressanta. Att han kallas Olaus Peterson Lykke vid vigseln är viktigt, att det direkt anges att han är född i Småland är också av betydelse. När jag söker på stavningen Lykke i Disbyt får jag ingen träff i Småland, men med stavningen Lycke finns följande:Per Jonas Algot Lycke Våthult Jönköpings län f 1888, Per* Jonas Algot Lycke Bosebo Jönköpings län f 1888, Anna Lycke Bosebo Jönköpings län f 1893 och Augusta Maria Johansson-Lycke Moheda Kronobergs län f 1880-d 1972. Namnet som torde vara ovaligt i Småland existerar dock.Varför inte ställa en fråga i Anbytarforum, direkt under Småland, och med de uppgifter som nu framkommet. Kanske någon uppmärksam person kan härleda denne Olaus Peterson Lykke. Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Det kan väl också nämnas att det finns några platser med namnet Lycke i Småland: (sn=socken)Lycke, Björkö sn, Jönköpings län, Lycke, Eksjö sn, Jönköpings län, Lycke, Moheda sn, Kronobergs län, Lycke, Virestads sn, Kronobergs län.Dessutom finns ett antal platser med förleden Lycke i Småland, i såväl Jönköpings län, Kronobergs län och Kalmar län.Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Tusen takk alle sammen!Min oldemor (ref. innlegg 7) er Kirsti (alltid kalt Kjersti, men det står Kirsti på alle offisielle papirer).I følge min mormor så var det eneste Olaf ville si om sin fortid at han hadde vært styrmann og at han kom fra Småland. De hadde så langt jeg vet aldri noen kontakt med noen svenske slektninger... Jeg tror han traff Ragnhild i Ådalen, men jeg ser jo at det kan virke litt suspekt.Har tenkt tidligere på Disbyt men det var litt(?) mange Olaf Peders. Med en Lycke blir det bedre så nå er det verdt et forsøk.Igjen, tusen takk alle sammen!mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Per Harald Jonson

Hei igjen!Jeg har nå lett etter beste evne etter Olaf/Olaus/Olof f. 1852-1854 i de sokn som har plasser ved navn Lycke i Småland uten resultat (genlines scannede kirkebøker) samt sett i husförhörslegder i samme tidsrum (genline igjen, samme sokn).Er det noen som kan hjelpe med å finne en eventuell 'innflytting' til Viker, Aadalen, Buskerud? Antar det bør være rundt 1880 (han blir som nevnt i 7 gift i 1884). Mitt håp er at det skal stå noe mere om hvor han kommer fra (og når)...mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Ja, jeg har sett at han finnes på elsrud.com sidene. Mitt ønske/håp er å kunne finne ham igjen i Sverige. Som nevt før sa han ikke noe om noen familie i Sverige og det får meg jo til å undre på om det kanskje er noen spesiel grunn til at han 'rotet seg' opp i Aadalen...Har nå tilgang til Genline så jeg leter der alt jeg kan. Det er veldig mange sider å lese om jeg må gå gjennom alle sokn i Småland. Som nevnt har jeg nå sett i de sokn hvor det finnes Lycke* steder uten hell.Men han kan jo ha bodd på et Lycke* senere i livet enn ved sin fødsel. Hadde jeg vist når han kom til Norge hadde jeg kunne lett rundt det tidspunktet i SverigeHar også sett i sjömanshuslistene (da han selv sa han hadde vært styrmann) på Arkivalieronline uten hell...Er vel ikke noe annen løsning enn å gå gjennom alle de andre soknene i Småland også... ;-)Uansett takk for din interesse Berit!mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 9 måneder senere...
Gjest Per Harald Jonson

Hei!For de som evt. måtte ha interesse av denne tråden: Jeg har nå funnet Olaf Pedesen i Sverige. Ved vielsen (som jeg lett fant i en av de innskannede kirkebøkene ved hjelp av informasjon herfra) i Norge står det faktisk at han var født i Voxtorp i Kalmar. Da var det en smal sak å finne ham der. Nå gjennstår det å finne ut hvor han har navnet 'Lykke' fra.Det tok 2½ år å få en endelig løsning, men den som venter på noe godt osv...mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.