Gå til innhold
Arkivverket

[#14014] Else Olsdatter, gift 16.2.1815, Vågå


Gjest Trond Myrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Myrstad

Else Olsdatter giftet seg i Vågå 16.2.1815 Vågåmed Arne Larsen (1791-1871. De ryddet og bosatte seg på husmannsplassen Bråten (Ulbergbråten/Ulbråten) under Ulberg i Vågå. Før de giftet seg var de begge tjenestefolk på Ulberg.Det jeg lurer på er hvem Else Olsdatter var. Family Search gir f.eks iallefall tre alternative Else Olsdatter født i Vågå, døpt hhv 4.10.1789 (far Ole Olsen), 11.11.1792 (far Ole Rusten) og 1.11.1795 (far Ole Larsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ved vielsen 16.02.1815 står det i Vågå kirkebok:Ungkar Arne Larsen Lieneie og pike Else Olsdtr. ØieieKausj. Syver Sande og Ole Olsen ØieieDet skulle tyde på at Else var datter til Ole Olsen og Marit Bottelsdtr., husfolk under Øy i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Hanslien

Jeg kan hjelpe med å eliminere Else datter av Ole Larsen. Hun vart gift med Syver Olsen Plassen i 1823.Under Øy bodde det to Else Olsdtr som hadde en far som heitte Ole Olsen: Else datter av Ole Olsen og Marit Bottolvsdtr f.i 1792 og den andre datter av Ole Olsen og Magnhild Olsdtr f. ca 1797.Etter det Aud opplyser må det være en av disse to. Den yngste ville vært bare 18-19 år ved giftermålet i 1815 så det er sannsynligvis den andre - men for å være sikker bør du sjekke alderen ved giftemålet.Eller har jeg en god del opplysninger om hvor Arne Larsen Lien-eie kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Alderen på Arne Larsen og Else Olsdtr. er dessverre ikke oppgitt ved vielsen mellom dem i 1815.Trond, har du dødsfallet til Else ?Jeg har funnet ei Else Olsdtr. Braaten, død på Ulebergeie 76 år gammel den 08.06.1861. Det rare er at hun er innført som enke ! Både 1865-tellinga og kirkeboka bekrefter at Arne Larsen overlevde kona, så dette er kanskje ei anna Else ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Hanslien

Aud Den siste Else ser ut til å passe aldersmessig med den Else Olsdtr som var tjenestejente på Svee og 16 år i 1801. Det skal ikke være enkelt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Den Else Olsdtr. som var tjenestejente på Svee i 1801, tror jeg ble døpt i 1783 som Ole Voldens dåpsbarn. Og denne Ole Volden tror jeg er Ole Syversen Blessumvolden. (Svigermoren hans het også Else; se under Blessum i 1801.)Videre tror jeg det er samme Else vi finner som ugift legdelem, 78 år gammel, på Blessum nordre i 1865.Da har vi kanskje eliminert denne Else Olsdtr. også.Så har jeg funnet en dåp i 1817, der ugifte Else Olsdtr. Øiseie og ungkar Jacob Endresen Østremeie døper en sønn Endre som de har fått utenfor ekteskap. Kjenner noen til hvem denne Else var?Arne Larsen og Else Olsdtr. Ulebergsbråten kalte sin eldste datter for Gunhild. Etter det jeg kan se, het Arnes mor Ingeborg, og ingen av de to Else Olsdøtre under Øy i 1801 hadde ei mor Gunhild. Kan Gunhild ha blitt til Magnhild i 1801-tellinga, tro?Eller hadde Gunhild-navnet tradisjon i Arne Larsen sin slekt? Det vet kanskje du, Sigmund?Ellers hadde jo Ole Olsen og Marit Bottolfsdtr. ei datter Gunhild 1 år i 1801, som kanskje kan være en ledetråd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Aud og Sigmund - takk for hjelpen så langt - alt skal tydeligvis ikke være like enkelt !Sigmund: Jeg kjenner linjen tilbake til Bjølstad-ætta for Arne (Ingrid Tordsdatter Bjølstad var oldemoren), men det kan jo være at du har opplysninger som jeg ikke kjenner, så jeg er absolutt interessert. Hvis det er snakk om mye opplysninger som du vil sende på maill, er det bare å si fra, så skal jeg gi mail-adressen min.Aud: jeg kjenner ikke eksakt dødsdato for Else, bortsett fra at hun, som du også skriver, døde før mannen.Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Hanslien

Aud - nei det er ingen Gunhild som jeg kjenner til på Arne Larsens side.Trond - de eneste oldeforeldrene jeg kjenner er:Ingrid Tordsdatter f. Bjølstad og gift med Ole Andersen Svenstad ++Imbjør Toresdtr Pillarviken gift med Eilev Olsen f.Kleiven ++Ellers kjenner jeg alle besteforeldrene til Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Sigmund, de opplysningene jeg har om Arne sine aner er:1. Arne Larsen Ulebråten (1791-1815-1871) 2. Lars Andersen Svendstad (1755-1790-?) 3. Ymbjørg Andersdatter (1762-1790-?)4. Anders Olsen Svendstad (1713-1740-1773) 5. Anne Andersdatter(?-1740-?) 6. ? Endre Amundsen (?-1761-? ) 7. ? Ingelef Jonsdatter (?-1761-?)8. Ola Andersen Svendstad (ca. 1680-?-1734) 9. Ingrid Tordsdatter Bjølstad (1679-?-?)Tilføyelser / korreksjoner på lista mottas med takk !Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Hanslien

Hei, TrondMor til Arne var Imbjør ARNESdatter, ikke Andersdatter som det står i 1801 folketellingen. Under ser du giftermålet fra FS.LARS ANDERSSEN Male Family -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: IMBIOR ARNESDR Family Marriage: 23 AUG 1790 Vaagaa, Oppland, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Takk, Sigmund !Hvem er da foreldrene til Imbjør Arnesdatter ?Hvet du forresten hvor Marit Bottolvsdatter (og Ole Olsen)(sannsynlige foreldre til Else Olsdatter)kom fra ? Bottolv var vel ikke noe vanlig navn i Vågå ?Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Hanslien

Foreldrene til Imbjør Arnesdtr var Arne Olsson Runningen og Randi Eilevsdtr f.Pillarviken.f.1729. Gifte 1758.Foreldrene til Randi var Eilev Olsson Pillarviken f.Kleiven (død 1747) og Imbjør Toresdtr Pillarviken f.1696 og død 1734.Vet ikke hvem foreldrene til Marit Bottolvsdtr var. Finner to 'Bottolvsbarn' - Thor og Synnøve - i Vågå i Sjæleregisteret fra 1736 det er alt jeg har registrert fra Vågå på 1700-tallet. Ellers var Bottolv mer vanlig i Lom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Tror ikke vi skal låse oss fast på Ole Olsen og Marit Bottolfsdtr. Jeg har funnet noe helt uventet:Sigmund, du nevnte i første posting ei Else f. 1795, datter til Ole Larsen og Kari Olsdtr. - som ble gift 1823 med Syver Olsen Pladsen. Pladsen lå vel under søre Snerle, altså et Snerle-eie?Jeg kikket først på fadderene ved dåpen til Arne Larsen og Else Olsdtr. Ulebergsbråten.Ved dåpen til Gunhild f. 1816 står bl.a. ei Else Olsdtr. oppført som fadder.Ved dåpen til Christine Elise f. 1825 står bl.a. ei Else Olsdtr. Snerle-eie oppført.Så fant jeg på å kikke på faddere ved dåpen til Syver Olsen og Else Olsdtr. Pladsens barn.Den første jeg finner, er Guri f. 1824. Blant fadderene står oppført Else Olsdtr. Uleberg-eie.Ved sønnen Oles dåp i 1827, finner jeg som førstnevnte fadder: Arne Larsen Uleberg-eie.Hvordan kan det henge sammen at disse to Else Olsdøtre var faddere til hverandres barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

For ordens skyld; jeg mener selvfølgelig faddere ved dåpen til Arne Larsen og Else Olsdtr. Ulebergsbråtens BARN, ikke deres egen dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest mari lien

Sigmund. Da våre felles forfedre,Else Olsdotter og Syver Olsen Plassen frå Holungsøyom, døypte yngste dotter si(som au fekk namnet Else)er dei inderstar i Grasdalen,og det står i merknadene: Egentlig hjemmehørende i Lom,nu oppholdende sig her for at søge Ophold med Arbeide. Kanskje vår Else er dotter til Ole Olsen og Magnhild Olsdotter,vigde 11.sept. 1790? Dei bur au på eit Øieseie og har i 1801 borna Ole 9år,Hans 7år og Else 4år. Eg har ikkje funne ut av det og er ikkje sikker på at Else er dotter til Ole Larsen.Kjerringa hans heitte Kari og det namnet har ikkje vore i Plassen.Det har derimot Magnhild. Har du noko sikkert som tilseier at ho er dotter til Ole Larsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.