Gå til innhold
Arkivverket

[#14015] Dom 1 ab Epiph.


Gjest Magne Grasto
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Grasto

Jeg har støtt på et problem i Skjeberg kb, side 109, nr. 7, 1764.Dåbsdatoen er oppgitt til Dom 1 ab Epiph.(med forbehold av riktig tydning). Introduksjon er likeledes oppgitt til Dom 5 ab Epiph.Hvilke datoer vil dette tilsi?Jeg går ut ifra at det er i januar-måned, i og med at de er starten av kirkeåret.Mvh, Magne Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Jeg vil tolke det dithen at det er første søndag etter Epiphania, og vha programmet Dage finner jeg ut at det må være søndag 8. januar.Samtidig blir da 5. søndag etter Epiphania 5. februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ephiphania Domini = Hellige Tre Kongers dag = 6. januar. 1. søndag etter 'Ephiph.' 1764 er 8. januar, 5. søndag etter 'Ephiph.' 1764 er 5. februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Takk for all hjelp!Jeg har programmet dage, men synes ikke jeg har helt dreisen på det ennå, og vil derfor ikke stole på de svarene jeg får knoklet meg frem til der.Men jeg fikk faktisk frem 6. januar, men hvordan det skjedde, kan jeg ikke svare på... Får nok sette meg ned med det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om du ikke liker dataprogrammet, så er kanskje 'Calender for Aarene fra 601 til 2200' av R.W.Bauer (1868,, gjenopptrykt i offset 1977) enkel og grei å bruke. Ble selv tipset om denne for en tid tilbake. Boken inneholder dessuten mye interessant informasjon forøvrig i kalender- og kirkedagssammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er en bok på 170 sider. Tror jeg betalte ca. 150 kr. for den. Det var 'Dansk historisk Fællesforening' som fikk den utgitt påny. Jeg fikk tak i den straks fra Danmark ( det er riktignok et par-tre år siden). Dessverre husker jeg ikke lenger hvem jeg kontaktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Da skal jeg ta meg en tur til bokhandelen i morgen. De kan vel i tilfelle få tak i en, dersom de ikke er utsolgt.Takk for hjelpen Geir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Geir, hvilken dato for Maria Bebudelsedag 1771 gir denne boken? Hvilken dato for Alle Helgens Dag 1771 gir denne boken? Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Hans; Betimelig spørsmål, denne er vel å merke dansk. For 1771 blir Maria Bebudelse satt til MANDAG 25. mars og Alle Helgesn Dag til FREDAG 1. november, altså ikke etter 'Struense'. DAGE gir også danske svar på ovennevnte, så de er forsåvidt 'likeverdige'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ja, det blir feil. De to nevnte dagene i 1771 blir 17.mars (5.søndag i faste) og 3/11 (første søndag i November). Har Yngve Nedrebø noen synspunkter her? Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.