Gå til innhold
Arkivverket

[#14021] Nils Mortensen f. 1842 Osen


Gjest Tove Almquist
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Almquist

Er det noen som har enkel tilgang til kirkebøker for Osen / Bjørnør? Min tippoldefar het Nils Mortensen Strand og ved hans vielse i Bergen i 1868 oppgis det at han er født 13/8-1842 i Bjørnør. I boken Bjørnørfolket finner jeg en Nils Mortensen f. 1842 med foreldre Inger Martha Nilsdatter og Morten Danielsen Sørmeland. Kan dette være 'min' Nils? Noen som kan se om dato og foreldre stemmer med kirkeboka?Hilsen Tove Almquist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg har ikke adgang til kirkebøkene, men jeg har søkt i FT 1865 for hele Norge og bare funnet en eneste Nils Mortensen av passende alder født i Bjørnør. Det er Nils Mortensen, 24 år, som bodde hos Prods Olsen Strand som lottekar/fisker. I omtalen av Nils Mortensen fra Sørmeland i Bjørnørfolket II s 171 står det at han flytta til Bergen 1866. Under omtala av mora på s. 190 i Bjørnørfolket I står det i tillegg at han seinere skal ha flytta til Gildeskål. Dersom dette stemmer med det du veit om Nils, bør du være ganske sikker på at dette er samme person.Forfatter av Bjørnørfolket, Sigurd Brattgjerd, adresse Skatval, har et fullstendig arkiv med kirkebokkopier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Jeg har kirkebøkene for denne perioden, men det er ikke lett å lese datoene for fødsel og dåp på denne karen. Likevel – jeg tror det står: (Født) 13. August 1842 (Døpt) 28. August 1842 i Osen. Niels Mortensen Rødøe. Uægte. (Foreldre) Ungk. Morthen Danielsen, Pige Inger Nielsdatter. (Faddere) Susanne Svendsdatter, Ella Marthea Caspersdatter Osen, Anna Nielsdatter Hepsøe, Sivert(?) Olsen, John Ingebrigts, Lorents Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Almquist

Tusen takk for svar! Til Halvor: Jeg hadde også funnet ham i folketellingen 1865, samt lest det som står i Bjørnørfolket, så nå var det bare kirkebokoppføringen som manglet for å få en 'endelig' bekreftelse. Han flyttet forøvrig aldri til Gildeskål - men ble i Bergen, iallefall var det der hans barn ble født og vokste opp.Hilsen Tove A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Johannessen

Hei, Jeg har egentlig ikke noe å bidra med når det gjelder Nils, men hans far Morten Danielsen Sørmeland er min tippoldefar. Jeg viste ikke mer om Nils en det som står i Bjørnørfolket bøkene. Så jeg benytter anledningen til å spørre. Hvem giftet han seg med, hvor og når.mvh Stein Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Morten giftet seg 06.08.1843 med Pige Pauline Peersdatter Halvig, står det i kirkeboka. Han giftet seg 2. gang 26.10.1862 med Pige Jacobea Qværnland. Ellers kan du lese om hans 19 (23?) barn i Bjørnørfolket II, s. 171. Som etterkommer av Morten Danielsen ser det ut til at du deler skjebne med ganske mange! :-)Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Johannessen

Takk for svar Ola, men det var ikke riktig svar :-).Jeg har dataene om Morten, men det var sønnen Nils jeg spurte om. I det første innlegget skriver Tove om Nils Mortensens vielse i Bergen. Jeg har vært innom kirkebøkene for Bergen her på Digitalarkivet og der fant jeg det jeg lurte på.mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.