Gå til innhold
Arkivverket

[#14025] Ola Botolvsen Haugen, Hornindal, Sogn og Fjordane ?


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

I Volda bøkene finner jeg Ola Botolvsen Haugen, født 1733, i Nordfjord (trolig Haugen i Hornindal) han ble gift1766 med Anne Knutsdotter Osdal, født 1749 i Volda. I bøkene for Hornindal finner jeg en Ola Botolvsen Haugen, fødselsår og alt stemmer men i boken står det at han reiste ut i krigen og kom ikke tilbake. Er det noen som har vært borti denne familien og kan bekrefte om det er samme person som står omtalt i begge bøkene. Det er jo mulig at han ikke kom tilbake til Hornindal men i stedet havnet i Volda ? Dette er et spørsmål som jeg gjerne skulle visst svaret på da jeg i så fall blir i slekt med min mann via Hornindal slekten. Takknemlig for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Forklaringa på ordlyden 'ikkje kom tilbake' kan vere så enkel at Aaland ikkje har funne han i dødslistene eller andre kjelder i Hornindal. Kanskje er dette far hans?LenkeDessverre død litt i tidlegaste laget, men bryet verd å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg ville sende spørsmål i Arkivforumet til Yngve på statsarkivet i Bergen og spørre om skifte til Botolv Nielsen 1758-62, hvem som er arvingene i dette skiftet. Da vil du få stadfestet om Ole Botolfsen Haugen er fra Horningdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Det er noe merkelig med dette skiftet 1758-1762, der er ikke noen Botolf som er ført i Kb som døde på Haugen i dette tidsrommet. I 1773 er Bottolf Haugen 85 år ført inn som død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk skal dere ha begge to, jeg sender en forespørsel på arkivforumet så får vi se. Den Bottolf Nilsen Haugen, som døde der kan jo muligens også ha vært bestefar, om der fantes en sønn i mellom med navnet Bottolf, men det er jo også mulig at det er hans far. Håper skiftet kan gi flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.