Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest per helge seglsten

[#14031] Faddere i Nykirken

Recommended Posts

Guest per helge seglsten

Når jeg søker frem personer i Terje Skrolsviks database over døpte og faddere i Nykirken, kommer de frem tilsynelatende helt isolerte. Ikke i en post med dåpsbarn, foreldre og alle fadderne samlet. Det vil si, postene ovenfor den man finner, er barn, far og tre faddere. Og da ligger det jo nært å tro at det handler om samme dåpen. Men jeg vil tro at tallet på fadderne var fem og seks, som de er i databasen fra Korskirken. Skal det være slik, eller er det oppstått en feil? Om det skal være slik, hvordan får man da frem alle postene i en spesiell dåp?

Guest terje skrolsvik

Når det gjelder den eldste kirkebok for NK, har jeg registrert direkte etter boken (kopien) og sjekket mot originalen der det var heller dårlig kopi. Presten noterte tydeligvis det han husket, derfor en- to eller tre faddere. Mange steder er der åpne felter hvor presten sikkert skulle fylle i senere.Det er i denne boken sjelden med fem eller seks faddere.Jeg har registrert denne boken over samme lest som de andre bøkene, med barn, foreldre (sjelden noe annen en faderen) og faddere som er nevnt.Samt en diverse der det var noe av interesse å forklare.Alt er registrert i EXEL regneark, og statsarkivet i Bergen/Digitalarkivet har profilert det. Terje

Guest per helge seglsten

Ja, nå ser jeg at presentasjonen er forandret også for din database fra Korskirken. Det nye oppsettet gjør det jo enklere å få med alt sammen når man skal skrive det ut.

Guest Christian Arentz

Etter å ha laget et utvalg får jeg ikke lenger listet ut de enkelte dåpshandlingene. Er det noe feil med basen ?

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.