Gå til innhold
Arkivverket

[#14031] Faddere i Nykirken


Gjest per helge seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest per helge seglsten

Når jeg søker frem personer i Terje Skrolsviks database over døpte og faddere i Nykirken, kommer de frem tilsynelatende helt isolerte. Ikke i en post med dåpsbarn, foreldre og alle fadderne samlet. Det vil si, postene ovenfor den man finner, er barn, far og tre faddere. Og da ligger det jo nært å tro at det handler om samme dåpen. Men jeg vil tro at tallet på fadderne var fem og seks, som de er i databasen fra Korskirken. Skal det være slik, eller er det oppstått en feil? Om det skal være slik, hvordan får man da frem alle postene i en spesiell dåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje skrolsvik

Når det gjelder den eldste kirkebok for NK, har jeg registrert direkte etter boken (kopien) og sjekket mot originalen der det var heller dårlig kopi. Presten noterte tydeligvis det han husket, derfor en- to eller tre faddere. Mange steder er der åpne felter hvor presten sikkert skulle fylle i senere.Det er i denne boken sjelden med fem eller seks faddere.Jeg har registrert denne boken over samme lest som de andre bøkene, med barn, foreldre (sjelden noe annen en faderen) og faddere som er nevnt.Samt en diverse der det var noe av interesse å forklare.Alt er registrert i EXEL regneark, og statsarkivet i Bergen/Digitalarkivet har profilert det. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Ja, nå ser jeg at presentasjonen er forandret også for din database fra Korskirken. Det nye oppsettet gjør det jo enklere å få med alt sammen når man skal skrive det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.