Gå til innhold
Arkivverket

[#14034] Høland Kirkebok.


Gjest Gitte J. Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gitte J. Martinsen

HeiKan noen hjelpe meg med et oppslag i Høland kirkebok?Har en Lars Bergersen født ca. 1801 (Ft sier han er 38 år) gift med Marie Hansddtr. 25 år.Det jeg ønsker og vite er om Berger Larsen er hans far. I ft 1801 for Høland står han som enkemann og 76 år og oppført med sønnen Anders Bergersen 22 år og ugift. Gården er i 1801 skrevet Krogh.Tror at denne Lars Bergersen er far til Martin Larsen født 1837 i Baggetorp i Eidsberg.Finner i Matr.for Høland tinglag 1838 oppsitter Lars Bergersen på gården Kroken Øvre, denne gården er min manns oldefar senere eier av.Det hadde vært fint å få vite om jeg har funnet fram til rette personer her? På forhånd takk. Mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Dette ble litt rotete, han er ikke født i 1801(det var jo i ft for 1801 han var 38 år). Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette ble ikke rare hjelpen, men allikevel:Anders, døpt Hemnes 24.03.1779, foreldre Berger Larsen Krog og Mari Larsdatter. (Høland Mini I 4 1757-1780 8/9 f.269).Trolovet 13.08.1800, viet 27.08.1800, Lars Bergersen Krog og Mari Hansdatter. Forlovere: Ole Tollefsen og Morten Johannesen som du finner på Krog ved FT 1801. (Høland Mini I 6 1794-1814 6/7 f.212 no.15)Det eldste barnet jeg fant til Lars & Mari var Anne Mrie, født 22.01.1817, døpt 26.01.1817 i Hemnes kirke. De bodde stadig på Krog. (Høland Mini I 7 1814-1827 1/7 no.10)Men jeg fant ingen Lars Bergersen født i Høland 1762-66.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Har denne Berger Larsen på Krog som døpt februar 1732 i Trøgstad (Dom Reminisce)av foreldre Lars Iversen og Ingeborg Torgersdatter på Lier i Trøgstad, hun fra Dal, og han fra Langset i Trøgstad. Dette iflg Trøgstad kirkebøker 1723-1749, som angir dåpsfaddere Torgier Amundsen nordre Sentvedt, Gulbrand Iversen Lier, Johanna søndre Langseter, Christian Havnaas, Mari Torgersdatter nordre Sentvedt. Hilsen Petter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei. For meg ser det ut som det er riktig Berger Larsen født i Trøgstad, du har funnet Petter! Mener også å ha hørt at det i familien skal være relasjoner til Sentvedt og Langseter. Så det med faddere tyder jo på det...Takk til Geir for at du tok deg tid til å sjekke Kirkeboka for meg. Var det flere enn de to barna som du har nevnt, Geir?Skal ta en titt i mine notater, som er litt rotete for tiden, men takk skal dere ha begge to.Hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

HeiNå har jeg tatt en titt i mine notater og er blitt litt usikker på om det er den rette Berger Larsen, som Petter har funnet....Se her: I ft- 1865 for Høland står dette:Lars Taraldsen 66 år født i Høland. Gift med Elen k. Jakobsdatter 60 år født i Høland.De har barna: Anne B. Larsdattr 30 år, Berger Larsen 27 år, Jakob Larsen 20 år og til sist August Larsen 16 år alle født i Høland. I 1838 er oppsitteren på gården Kroken øvre Lars Bergersen.I 1886 på gården Krok øvre Lars Taraldsens enke på bnr.1 og på bnr 2 Martin Larsen (det er her vår ane kommer inn i bildet)I 1903 på samme gård Bnr 1 Lars Taraldsen enke, bnr 2 Ole Kristian (min manns oldefar) og hans bror Martin Martinsen(store Martin).Det er dette som får meg til å stusse litt. Er Martin Larsen f 1837 i Baggetorp (Eidsberg) en uekte sønn av Lars Taraldsen?Noen som kan hjelpe meg å se og tenke klart. Er det noen som vet hvem foreldrene til denne Martin Larsen er?Har du Geir kirkebøker som gjelder fra ca 1835 når Anne, det første barnet er født i Høland?Hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kan hjelpe med Høland og flere av de omkringliggende prestegjeld (ikke Eidsberg) mht. kirkebøker, bygdebøker o.a.Men jeg skulle gjerne vite hvilke person(er) som er 'sikre', dvs. hvem vet du 100% sikkert er 'din' og hvilken infromasjon du har om vedkommende (helst med kilder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei igjen Geir.Martin Larsen er min manns tippoldefar. Omtalt i Indre Smaalenene fra 13 oktober 1924. Artikkelen heter Arbeidsliv i Østfold (tre generasjoner). Det var denne artikkelen som satte meg igang med å finne data om min manns røtter i Trøgstad og Høland. Martin Larsen f ca 1837 i Baggetorp(Eidsberg) og døde her 17/5-1894. Maren Hansdatter var hans kone og de var husmannsfolk under nordre Hedemarken i Hærland.Bodde senere på Kullebund da barna to sønner, ble født.Sønnene sagmester Ole Kristian Martinsen f 9/10-1874 og Hans Martinsen f 2/11-1875.Disse er født på Kullebund, men vokste senere opp på Fjellengen i Høland ved Nøklevann på grensen mot Hærland. De drev Susebakke i Mysen etter Jul Hanssen.Jeg har oversikt over deres koner og barn, pluss etterslekt pr. dags dato. Det er opphavet til Martin Larsen som er av int., da han dukker opp som eier av Krok øvre bnr. 2 i 1886 og hans sønner tar over hans del av Krok øvre(ligger i Høland). Disse finner jeg igjen i Norges matrikel i Akershus amt i 1903. De må senere solgt sin del av bruket, kjenner ikke til dette????I avis art. står Martins far nevnt som Lars og husmann hos Anders Melby i Hærland. Skal visstnok hatt en kone med navn Thora. Han drev med grøftearbeide i det distriktet. Det står ikke noe om hvor han kom i fra.I og med at det på gården Krok øvre finnes en med navnet Lars Taraldsen, kunne jo dette være hans far. Det er det jeg ønsker å finne ut.Lurer du på noe mer er min mail adresse gitmarti@online.noHilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Konfirmert 13.10.1889 i Hemnes kirke, Høland, bosatt ”Fjeldengen af Krogh”. Ole Kristian Martinsen, f.09.10.1874 Hedemarken i Eidsberg, døpt 06.12.1874 Eidsberg. Foreldre: Martin Larssen og Maren Kristensdatter. Vaksinasjonsattest av 23.04.1875. ”Meget godt” i ”Kristendomskundskab m.V.” (Høland Mini II 1 1880-1897 4/6 f.92 no.15)Konfirmert 05.10.1890 I Hemnes kirke, Høland, bosatt “Fjeldengen af Krog” Hans Martinsen f. 02.11.1875, Hedemarken I Eidsberg, døpt 23.01.1876 Eidsberg. Foreldre: Martin Larssen og Maren Kristiansdatter. Vaksinasjonsattest av 15.08.1876. “Meget godt” i “Kristendomskundskab m.V.” (Høland Mini II 1 1880-1897 4/6 f.94 no.24)Født 09.10.1874, døpt 06.12.1874 I Hemnes kirke, OLE CHRISTIAN, sønn av “Hmd. Martin Larsen Hedemarken plads (13/4 37) og hstr Maren Christensdatter (3/1 37)” Vielse 21.04.1874. Faddere: Gdbr. Hans Hansen Hedemarken og hstr. Christine Christiansdatter, Pigerne Helene Thorsdatter ib. og Marie Hansdatter, Ungk. Johan Thorsen ib. Merknad: Att. T. Høland 15.03.1889. (Eidsberg Mini I 11 1867-1878 3/13 f. 105 no.170)Født 02.11.1875, døpt 23.01.1876 i Hemnes kirke, HANS, foreldre som over. Faddere: Gdbr. Thor Jørgensen Hedemarken og hstr. Birthe Maria Brynhildsdatter, Pige Helene Thorsdatter ib, Johan Thorsen ib. og Edvard Syversen ib. Merknad som over (Eidsberg Mini I 11 1867-1878 3/13 f.120 no.11)Vielse 21.04.1874 Martin Larsen, enkemann og husmann, og Pige Maren Christensdatter, hhv. Mellebyplads og Rødenæss, født som over, foreldre hhv. husmann Lars Knudsen Mellebyplads og husmann Christen Olsen Kampensdplads, Forlovere: Christian Hansen og Andreas Larsen. Hans tidliger hustru, Anne Kirstine Johnsdatter død 09.10.1872, skifteattest av 20.03.1874. (Eidsberg Mini I 11 1867-1878 7/13 f.304 no.22)Født 13.04.1837, døpt 14.05.1837 MARTIN LARSEN, sønn av husmann Lars Knudsen og Olea Hansdatter Mellebye Plads. Faddere: Gunild Pedersdatter, Kirstine Olsdatter, Marthe Marie Olsdatter, Nocolai Olsen, Andreas Iversen Lundebyplads. (Eidsberg Mini I 8 1832-1848 2/11 f.46 no.44)Født 03.01.1837, døpt 15.01.1837 i Rødenes kirke, MAREN CHRISTENSDATTER, Engeland, foreldre husmann Christen Olsen og Christine Christophersdatter Engeland. Faddere: Marthe Pedersdatter Kamperud, Christen Albriktsen ib, Jens Hansen Engeland, Pernille Clausdatter ibid, Anders Olsen Morstad. (Rødenes Klok I 1 1814-1841 5/10 f.167 no.10)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Geir. Tusen hjertelig takk for hjelpen, du er en kjærnekar.Har nå fått svar på hvor Fjellengen lå/ligger. Det har du funnet ut for meg(Fjellengen av Krogh). Det har vært litt uvisst i familien om hvor dette stedet var, da det finnes flere steder som heter Fjellengen.Skal hilse fra min mann, han er henrykt over å få vite om sine tippers opphav osv.Så enda en gang, tusen takk for hjelpen.Knus Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

HeiEtter opplysninger jeg fikk av Geir, har jeg funnet en Marthin Larsen, med kone Anne Johnsd. som passer til mine, på Kulebund i Eidsberg(Hærland). Det står at de hadde to barn Lars P. Martinsen og Louise Martinsdatter, begge født i Eidsberg.Stedet passer til hva min manns onkel husker fra han var barn, de var mye på Kølabonn, som de sier i Mysen.Er det noen som kan få sjekket fødselsdato, vielser, konfirmasjon osv på foreldre og barn?Hvis dette er mine 'riktige' folk, fantes det jo flere slekninger enn vi ante?! Disse barna er jo halvsøsken til Ole Kristian og Hans Martinsen på Krok øvre i Høland, som senere bosatte seg i Mysen.Hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.