Gå til innhold
Arkivverket

[#14035] Oppslag i Glemminge kirkebok ca. 1888


Gjest Magne Grasto
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Grasto

Har noen mulighet til å gjøre et oppslag i Glemminge etter Thora Adolfine Magnussen, født ca. 1888(FT1900-Hvaler)? Hun er datter av Adolf Magnussen fra Skjeberg, og Josefine Magnussen, begge bosatt på Ballen, Hvaler, fra ca. 1880.Mvh, Magne Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Magne!Dessverre har jeg ikke mulighet til å gjøre noe kirkeboksoppslag for deg. Egentlig hadde jeg bare tenkt å se etter hvilken fødselsdato som står oppgitt på Thora i gårdshistorien for Hvaler, for på den måten gjøre oppslaget enklere for den som skulle lete. Glemmen er jo en ganske stor menighet på denne tiden.Nå viser det seg imidlertid at opplysningene som gis i 1900 Lenke ikke her helt i overensstemmelse med det som står å lese i Hvaler Bygdebok. Gårder og slekter. Bind II ved Gudrun Høibo fra 1981 på side 39 under et sted som heter Oremyr (Ballen er omtalt på siden etter med referanse hit for familien Adolf Magnussens vedkommende). Her heter det nemlig at Thora var født den 19.okt.1888 i SKJEBERG. Også de to neste søskenen Nils og Peder var født i Skjeberg etter denne kilden, men disse har også fått dette fødestedet oppgitt i folketellingen. De to deretter, Bolette og Lovise derimot, står også med fødested Skjeberg i tellingen, men ser etter bygdeboken ut til å være født på Hvaler!Så vet du det Magne, men stort klokere ble du vel ikke. Får håpe noen kan gjøre det oppslaget i Glemmen, og er hun ikke der vet du jo hvor du da kan begynne å lete.Mairus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Nå kan jeg ikke stave til mitt eget navn her engang. Er i gang så tidlig en frilørdag fordi jeg skal i styremøte i Kungälv og reiser nedover nå om en times tid. Dessverre ble det ikke så tidlig køye i går allikevel...Så skal vi se om jeg kan signere meg med rett navn denne gang:mange hilsner Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil sundelius

Hei Magne, bør vi se / spørre etter sønn (?) Thomas Edvards som er født 1881 i Skjeberg.Hvor kommer denne fiskeren fra, han er da reg. som sønn i FT 1900 Hvaler.hilsen aner av Adolf M. Sundelius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Takk for all hjelp!All hjelp er jo tross alt hjelp. Finner man ikke det man leter etter, kan man i allefall eliminere noen muligheter.Takk for at du ville slå opp i kirkeboken for meg. Når du ikke fant henne der, skal jeg slå opp i Skjebergs og se om jeg kan finne henne der.Bakrunnen til etterlysningen er en post i 'Gårder og slekter i Borge og Torsnes', hvor Thora nevnes.Egil: jeg skal se etter Thomas Edvardsen i samme slengen. Han er vel en av morens 'klipp'.Mvh, Magne Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

SÅ! Nå er det sjekket...Thora først:Skjeberg kb., s. 22, nr. 13.Thora født. 19.10.1888 døbt. 31.03.1889For.: Sømand Adolf Pettersen og Hstr.?? Josefine Marie NielsdatterForeldrenes bopæl: SolbergFar født: 1858 Mor født: 1856Fadd.: Skomager?? Andreas Johnsen Solberg, Skomager?? Anders Andersen ib., ?? Ludvig?? Kristiansen Rødningen??, K Inger Johannesdt. Solberg, K ?? Jakobsdatter ib.Skriften er knøtteliten, og man må nesten gjette seg frem til hva det står, derfor hadde det vært en fordel om en til ville ha kryssjekket.Egil: Når det gjelder Thomas Edvardsen, så var det som jeg var inne på, en liten 'glipp(trykkleif i forrige innlegg)'. Skjeberg kb. s. 50, nr. 51 og 52:Thomas og Bolette(Tvillinger) født: 03. juni 1881 døbt:14.august 1881For.: Pige Josephine Nielsd, Myren, udlagt Barnefader Ungk. Tjenestedreng Edvard Nielsen Bøe.Fadd.: ?? Johnsen Solberg, Hartvig Olsen ib., Ludvig Kristiansen, ?? ??, Marte Pettersd. Moen og Lovise Nielsen Myren.Hjemmedøbt af Buchholm(kappelanens kone).Døbt i Ingedal K.Anm. af Moderen. Begges 1te Leiermaal.Også her er skriften knøtt.Men noe har vi i allefall fått oppklart.Mvh, Magne Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Magne, antyder du her at Thomas og Bolette er født utenfor ekteskap, eller FØR vielsen (?) med Adolf Pettersen .....Hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Ang. Bolette (tvilling ?) har henne født 6. okt i 1894, dato fra bygdeboka, år også fra FT 1900. Men dette er kanje ei ny Bolette? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Magne, prøver en til-- finner du vielsen til Adolf og Josefine Nilsdtr. i samme KB ? Har dato ? Januar 1888 fra Hvaler Bygdebok. Hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Thomas og Bolette er tvillinger, født utenfor ekteskap, med Josefine som mor, og med en Edvard Nielsen Bøe som far.Bolette i bygdeboken er nok en 'ny' Bolette.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Egil: jeg kan ikke finne Adolf og Jesefine gift mellom 1886 og 1890. Har ikke tid til å sjekke årene tidligere og senere akkurat nå, men skal prøve å få gjort det snart.Hvis de ikke er gift i Skjeberg, hvor skulle de så kunne ha gjort det?Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Som fra Hvaler boka: Adolf f.1858 Skjeberg,- -Gift i _mars_ 1888 med Josefine M. N. f.1856 Skjeberg.Dette blir jo noen månder før fødtselen til Thora.De bodde på Ballen fra 1897, og på Oremyr 1909-29.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei!Jeg lurer på om du vet hvem denne Thora giftet seg med?Giftet hun seg kanskje med en Ole Kristiansen?Torunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

I følge 'Gårder og slekter i Borge og Torsnes', giftet hun seg med Hans Malkom Johannesen. Dette var Hans andre gifte.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.