Gå til innhold
Arkivverket

[#14038] Haram/Sunnm.: Ole Larsen Strand - Ingeborg Jonsdtr. Sæth/Ulla???


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Ole Larsen Strand og Ingeborg Jonsdtr. Ulla ble gift i Haram 3. mai 1750 (forlovet 12. april). Året etter 13. nov. 1751 døpte de sønnen Anders Olsen Ulla (1751-85). Foreldrene står da oppført som Ole Larsen og Ingeborg Johnsdtr. Sædt.* Jeg søker deres foreldre? * Hvor ligger Strand? Er det naturlig å tro at Ole var født på Strand? * Når Ingeborg ved giftemålet hadde etternavnet Ulla, betyr det da at hun var født på Ulla?Er takknemlig for opplysninger.Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Huse

I Vatne Bygdebok er dette paret nenmd som brukarar på Ytrestrand i Vatne. Ole Larsen, fødd 1729 død 1769, gift i 1750 med Ingeborg Jonsdt. Ulla, fødd ca. 1725, død 1771, var på Strand frå 1767 til 1769. Ole var son til Inger Andersdt. frå Skor i Vatne og Lars Larsen Ytrestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Anne!!! Dette var meget viktige opplysninger. Jeg hadde mine mistanker om at vi måtte ut av Haram for å finne Ole Larsen Strands foreldre...Du skulle ikke tilfeldigvis vite når Lars Larsen Ytrestrand og Inger Andersdtr. levde i Vatne? Og selvsagt viktigere: Hvem var deres foreldre igjen?Atter en gang: Tusen takk. Jeg er glad i dag....Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Huse

Ingeborg Jonsdt. og Ole Larsen budde på Ytrestrand frå 1767 til 1769. Ole døydde då, og Ingeborg gifta seg med Ole Paulsen frå Ertesvåg i Vatne. Ole sine foreldre var: Inger Andersdt.(ca. 1693-1755) frå Skor i Vatne og Lars Larsen(ca. 1694-1764) frå Ytrestrand. Foreldra til Lars var: Lars Nilsen frå Lille-Slyngstad og Maren(Larsdt./Jensdt.) frå Ytrestrand . Foreldra til Inger var: Anders Larsen frå Skor og Rangele Olsdt. Alle desse opplysningane er frå Vatne Bygdebok.Mvh. Anne Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Du verden hvor du har hjulpet meg.... Jeg takker ærbødigst.* Vet du noe mer om disse personene ut fra bygdebok for Vatne? * Kjenner du videre anerekke bakover i tid? * På Familysearch fant jeg Lars Olsen som far til Anders Larsen Skor (men det kan vi jo ikke stole på).Med din indirekte hjelp fant jeg også Ingeborg Jonsdtr. Ullas forfedre. Så dette har vært en åpenbaringens dag.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Ja Anders sin far var Laurits (Lars) Olsen f ca 1617. Døyde 1700. Navnet på kona er ikkje kjent. 5 barn, derav Anders (ca1659-1748). Forfatteren skriver:Det er rimelig å tru at Lars og Jens som flytta inn på lensmannsgarden på Skor var i nær slekt med Tomas lensmann, t.d. kan dei vere svigersønnene hans. Men dette fortel ikkje kildene diverre noko om, og dette må vi nøye oss med. Derimot er det mykje meir å fortelje om lensmannen sjølv.Lars Nilsen Lille Slyngstad (1666-1716)har far Nils Størkersen f ca 1613, navnet på kona er ukjent. Faren Størker Pedersen var første brukar på Ivergarden Lille Slyngstad. Anerekka lenger tilbake er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Helge! Går ut fra at disse opplysningene er hentet fra bygdeboka for Vatne?* Har du navnene på de 5 barna til Lars Olsen? * Kjenner du foreldrene til Rangele Olsdtr. (Anders Larsen Skors kone)?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hei HermodJa mine opplysninger er også fra Vatne bygdebok. Rangele (Ragnhild) Olsdtr (ca 1658-1748) er det ikke flere opplysninger om. De nevnte barn til Lars Olsen er: Ole f ca 1655, n. 1665 og 1684. Peder f. ca 1657, n. 1665. Anders, Ingeborg f ca 1664, brukerkone på halve farsgarden br. nr 3. Johanne Larsdtr, som seinere vart gift med lensmann Ole Andersen i Skoravik var trolig fra dette tunet.Tomas Pedersen f ca 1605, d ca 1678 var lensmann i Vatne skipreide fra ca 1630 til han døde. Etter tradisjonen skal Tomas ha vore fra Jylland. det er ikke nevnt barn etter Tomas. Enka Else giftet seg opp igjen med neste lensmann, Ole Andersen, og fikk barna Else, Lars og Karen. De to siste død som småbarn.vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Helge, for utfyllende opplysninger. Da har jeg ingen flere spørsmål om Vatne-slektene. Men har noen noe å tilføye, er jeg selvsagt takknemlig for det.Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.