Gå til innhold
Arkivverket

[#14048] Svendsen i Halden rundt århundreskiftet.


Gjest Ole Øystein Fosnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Øystein Fosnes

Bodde det en Faste Svendsen i Halden (Fredrikshald) med sin familie på Rød gård omkring 1900 ? mvh Ole Øystein Fosnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det ser ut til at Faste og familien likte å reise Lenke . Selv var han født i Holtaalen,Tronhjem amt og kona i Levanger. Barna ble født i Romsdalen. Faste var klokker og fristet tilværelsen i Festningsgaten som ligger rett innunder Fredriksten festning.Rød som du nevner antar jeg kan være Rød herregård. Fra Festningsgaten kunne han i luftlinje nok skue over til Rød herregård.Jeg var forøvrig sikker på at hans navn var feil og at han het Baste, men Faste var tydligvis et navn det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Denne Faste har jeg vært borte i før. Tror han var babtistprest eller noe, og startet et eller annet relgiøst i Halden. Dessuten dro han over til USA et par ganger mener jeg. Skal prøve å finne ut av 'denne Faste', om det er den samme som innleggerne her viser til du er ute etter. Liv Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Litt merkelig om det er 2 forskjellige som heter Faste og har arbeide innefor kirken. Men... alderen da? Faste i Festningsgata er f.i 1842 men Faste som emigrerer i 1893 er 57 år gammel. Skrivefiel? Faste som emigrerte hadde jo ingen grunn til å lyve på alderen. Pastor Faste var dessuten ugift, og det stemmer dårlig overens med at han var gift og fikk en datter i 1879.Pastor Faste dro forøvrig sammen med en annen pastor fra Tune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Fosnes

Her er nok tallet 1 blitt til 7.Faste var definitivt en emmisær, hvorvidt det var baptist er heller tvilsomt. Min forskning i Norsk misjonsselskaps historie forteller meg at han var en framtredende taler og misjonær. Er interessert i å få vite litt om det menighetsarbeidet han drev med i Halden. Han var også klokker , men i hvilken kirke? På undringen om han var gift , så sier det vel seg selv. Den andre Faste ( ikke Baste !!) er ukjent for meg.mvh.Ole Øystein Fosnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Ja dette er no rare greier.Men nå fant jeg Faste Svendsen som i 1900 bodde i Festningsgata i Fr.hald, i boka 800-profiler. Jeg vet jo ikke om det er denne Ole fra Tr.hjem vil ha opplysninger om, men..Faste Svendsen f. 03.09.1842 i Holtålen. Sønn av bonde Svend Pedersen 1799-1891 og Johanne Adamsdatter Krog 1809-1908.Lærerskole i Støren. Lærer i Holtålen 1861-67, i Levanger landsogn 1867-74. Deretter reiste han i 18 år fra 1874 til 1892 for Det Norske Misjonsselskap som emmissær. I denne tid bodde han i 2 år i Foslandsosen og på Fanestranden ved Molde, hvor han også drev gården Elvsås 1876-85. I årene 1885-92 bodde han i Tr.heim. der var han i to år lærer og klokker ved Tr,hjems distriktsfengsel. Han ble i 1892 ansatt som klokker i Fr.hald, hvor han ble i 12 år. Deretter reiste han tilbake til Tr,hjem. Men samme år reiste han til USA hvor han i løpet av 6 år besøkte en rekke norskamerikanere, og i 2 år bestyrte han den norske menigheten i Los Angeles. Vendte tilbake til Norge ca 1910 og bodde så resten av sitt liv i Tr.hjem.Han var under hele oppholdet i Fr.hald en av forgrunnsfigurene for de relgiøse kretsene der. Han hadde usedvanlig store talegaver og var kjent over hele landet.Gift med Gurine Pedersdatter Norum 1842-1916, dtr av Peder Olsen Norum 1800-76 og Mali Olsdatter 1806-78. De fikk 8 barn, tre av de døde i difteri på 1890 tallet. Opplysninger om alle barna kan jeg skrive av om det er ønskelig.Her står ingenting om hvor hans bosted var, men jeg tror Rød er utelukket her.mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Da fant jeg den samme Faste i IGI: FASTE SVENDSEN: Birth: ? Christening: 09 OCT 1842, Haltdalen, Sor Trondelag, Norway Father: SVEND PETERSEN, Mother: JOHANNE ADAMSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Fosnes

Takk for flotte opplysninger, Liv og dere andre. Vil svært gjerne vite litt om barna og om hvilken menighet det var i Los Angeles.Finnes det noen skriftlige kilder om dette kristenarbeidet ? Hvilken bok er ' 800 profiler'?mvh.Ole Øystein Fosnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Da var det den rette jeg fant i boka 800-profiler av Edvin Haug. Det var jo litt rart at det skulle være to med det noe uvanlige navnet Faste (Svendsen), som var pastorer eller emmisærer i Fr.hald på den samme tiden.Faste må ha vært klokker i Immanuel kirke i Halden. Festningsgata hvor han boddde i 1900 ligger også omtrent helt inntil kirken.Foruten det jeg skrev i det forrige innlegget tar jeg også med at han overtok posten som klokker i Fr.hald 1.aug 1892. Og at han så og si hele sin tid i Fr.hald var formann i Halden Indremisjon, fra 1893 til 1903.Dessuten var han valgmann i 1894. Tror ikke at jeg tok med at han døde 6. desember 1926. mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Fosnes

Takk igjen ,Liv.Du er utrolig rask i dine kildehenvisninger ! Kilden om at han var formann i Halden Indremisjon gjør at jeg skal gå etter kildene ( menighetsblad o.l.) Kanskje du kan hjelpe meg på veien ? Immanuel kirke , er det hovedkirken i Halden ? Hvem er leder i Halden Indremisjon i dag ? Valgmann , for hvilket parti?Faste , det var et vanlig navn i Rørostraktene på 1800-tallet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det står ikke noe mere om Los Angeles-oppholdet til Faste enn det jeg skrev tidligere. Her kommer barna:Anne Marie f 29.10.1866, gift med passkontroller O.B.MoePeder F. 13.11.1868 død 06.06.1933, emmisær for I.O.G.T., stortingsmann for Tr.hjem i 1900-03. Gift med Jensine Håve, OrkdalJohannes Marcus f 24.01.1874, bankkass. i Tr.hjem. Gift med Inga Pedersen (1879-1924)Svend Rozinius 13.09.1875 d 1939, gift med Amalie Johannesen, Strinda.Morten Luther 15.07.1877, musiker og dirigent. Gift med Valentine Rostin død 08.10.1940.Dessuten hadde han tre døtre som jeg skrev i forrige innlegg, og som døde av difteri. Alle i januar 1890. (Gudrun, Ida og Aslaug).Noen skriftelige kilder om kristenarbeid i Halden på denne tiden vet jeg ikke noe om, men du kan jo kontakte Halden Bibliotek. De har en stor Haldensamling av bøker og skrifter.Boka '800-profiler i Halden' inneholder beskrivelser av de som har gjort seg bemerket på en eller annen måte i Halden. De fleste her er født i den siste delen av 1800 tallet. mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Immanuelkirken er hovedkirken i Halden.Om du vil vite hvilke parti Faste var valgmann for, kan du kanskje sende en forespørsel til Halden Historiske Samlinger. http://www.museumsnett.no/hhs/arkiv.html De er svært hjelpsomme der, og har et stort arkiv.Hvem som er leder i Halden Indremisjon vet jeg ikke, men telefonnummeret til Immanuelkirken i Halden er 69 17 95 30. Mulig du kan få svar på dette spørsmålet der. mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

'Godtemplarordenen i Norge' 1892-1927, første bind side 35 under 'Storlosjemøtet i Stavanger 1893': 'Blandt de siste møter vi den senere Stor-Marsjal redaksjonssekretær Gerhard Pettersen, Stavanger, samt den nu allerede vidkjendte, knapt 25-årige Peder Svendsen fra Trondheim, som den 25. juni s.a. hadde fått storlosjegraden ved et spesielt storlosjemøte i Namsos, og som representerte 'Søndre Trondhjems amts distriktlosje'. Han hadde i årets løp reist som emissær i flere egne av landet, og allerede da anet man i ham den store budbærer og veldige rydningsmann, som med tiden skulde 'underlegge sig alt folket' og fordunkle alle sine forgjengere. Dengang het det: 'Han er Faste Svendsens søn'. Men i senere år hendte det ikke sjelden at Faste Svendsen, som fra tidligere dager var en landskjent indremisjonstaler, introduserte sig med den beskjed: 'Jeg er far til Peder Svendsen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.