Gå til innhold
Arkivverket

[#14052] Elias Erichsen Wennerschou g. Domkirken, Oslo 1807 og 1815


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Erich Eliasen Wennerschou var først gift med Martha Nielsdtr. i 1807 og siden med Fridericha Jacobsdtr. i 1815, begge giftemål i Domkirken. Jeg har ikke klart å finne ham i 1801-tellingen, verken på patronym eller 'etternavn'. Kjenner noen til navnet? Opphavet? Gårdsnavn? Utlandet?Erich og Fridericha hadde blant annet sønnen Johan Jacob døpt 1817, Domkirken, som videre ble gift med Karen Frantsdtr. Preus, og bl.a. fikk sønnene Carl Johan (ca.1839) og Erik (ca. 1841) Johansen Wennerschou. Jeg har funnet Carl Johan og kona Josefine Amalie som emigranter i 72, ikke Erik.Erik ble gift i Gamle Aker 1863, og skal ha emigrert sammen med kona Oline Marie Andreasdtr. f. 1843, Modum, og datteren Karen Johanne f. ca. 1862 'Eric og Olina Wenskuof' i Wisconsin 1880-census.Her er Erik og Oline i 1865, Telthusgaten, Gamle Aker: LenkeGår ut fra at familien kan ha forbindelse med Einar Wennerschou, som er omtalt i NST 27: 142 og 28: 224, men jeg har ikke hatt tilgang til bladet foreløpig.Noen som kan hjelpe videre med Elias og Erik her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

NST 28 s.224 inneholder et spørsmål fra Einar Wennerschou vedr. en familie Alff. (Oslo 1981)NST 27 s.142 forteller kun at ingeniør Einar Wennerschou trer inn som kasserer i Norsk Heraldisk Forening. (Oslo 1979)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mads Ramstad

Jeg husker Einar Wennerschou fra midten av 1980-tallet som en meget dyktig slektsgransker. Han tok oppdrag for norsk-amerikanere, og var svært behjelpelig og kunnskapsrik. Jeg husker at han hadde stor oversikt over wennerschouene, og hadde dokumentert generasjonene i Christiania. Var det mon tro en håndverkerslekt? Publiserte han virkelig ikke noe?! Jeg mener å huske at noe av materialet hans ble tatt vare på i Nordmanns-Forbundet av Doris Vogth-Eriksen. Doris døde rett før jul, men materialet er kanskje fortsatt i N-F i Rådhusgaten 23 eller på Utvandrermuseet ved Hamar. Jeg husker ikke at Wennerschous materiale ble gitt til Norsk Slektshistorisk Forenings bibliotek, men jeg ville ha spurt meg fore også der. Av en eller annen grunn tror jeg ikke han og fruen hadde barn, men kanskje nevøer/nieser? Dette er en påminner for meg - og andre? - om hva som skjer med materialet vårt etter vi er borte. Hvem skal vi gi opplysningene til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg antar at du har funnet de nevnte ekteskap 1807 og 1815, samt barnedåpen i 1817 i kirkeboken. Da hadde det vært en stor besparelse om du ga ALLE opplysninger fra disse. Uten at jeg tror det er noe spesielt å finne der, er det f.eks. en folketelling i Christiania i 1815 (som er umulig å finne fram i uten adresser, noe er uansett ikke leselig på filmkortene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg synes det er viktig å skille mellom Oslo og Christiania, da Domkirken lå i Christiania by mens Oslo lå i Aker prestegjeld og fogderi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg antar at hans navn egentlig er Elias Erichsen Wennerschoug, og ikke omvendt. Jeg ser du bruker begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk for tips! Det stemmer at det er Elias Erichsen Wennerschoug (ikke Erik Eliasen) jeg er på jakt etter, det er sønnesønnen som heter Erik! Når det gjelder opplysningene 1807, 1815 og 1817 er dette funnet digitalt. Jeg prøvde å fatte meg i korthet, men ser at det ble for upresist:Vigsel1: Elias Erichsen Wennerschoug og Martha Nielsdtr. Domkirken, Oslo 22.4.1807. Barn: Anna Kirstine døpt 29.1.1808 Domkirken, gm. Ole Olsen Østbye 26.9.1828, Garnison. Martha Olene f. 19.7.1810, døpt 2.8.1810, død 17.4.1811.Vigsel2: Elias Erichsen Wennerschoug og Fridericha Jacobsdtr. Domkirken, 17.5.1815.Barn 2. ekteskap: Martha Olia døpt 9.6.1815, Johan Jacob 22.4.1817, Martha Maria 27.4.1819, Caroline 21.5.1823 og Christopher Hentzel 11.9.1825. Alle døpt i Domkirken.Av barna er det spesielt Johan Jacob Wennerschou gm. Karen Frantzdtr. Preus (f. ca.1811) sine etterkommere jeg er nysgjerrig på. Paret gift 28.9.1838 Vestre Aker.Deres sønn Erik Johansen Wennerschou 22 år og kona Oline Marie Andreasdtr. 20 år (døpt 26.12.1843 Modum) var gift 26.12.1863, Gamle Aker.Takker igjen for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vestre Aker ble først opprettet i 1861. (De er riktignok separate filmer for det fremtidige Vestre og Østre Aker fra et tidligere tidspunkt).For å ta den grenen du er mest interessert i;Vielsen 28.09.1838 stemmer, navnene er skrevet 'Ungk. Tobakkspinder Johan Jacob Vennerschou' (23) og (enke) Karen Fransdatter (27), adresse Norbyegaden. Forlovere ' Tobaksp. Ole Nielsen Enerh(ougen) og Ole Fanøe'. (Fanøe'er så jeg senest igår i Tønsberg på starten av 1800-tallet i tilknytning til en Møller-familie hvor enkelte ble 'tobakspindere') (Aker Klok 6 1830-1838 7/7 f.234) I Aker Mini 18 opplyses at begge er født i Christiania, alder han 21, hun 27. Hennes far er skrevet Frants Johansen Prøis. (3/3 f.76 no.89)Jeg tar også med; Døpt 30.01.1811 i Vor Frelser, Karen, datter av Anna Erichsdatter, enke etter matros Frants Johansen Prøys. Karen født 15.01.1811), faddere er Lars Hanse, Ludvig Torstensen, Samuel Aasmundsen, Marie Henrichsdatter og Johanna Petersdatter.(Oslo Domkirkle Mini 6 1807-1817 4/11 p.268)Mulig jeg får tid til å se etter barn i ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

- Født 24.01.1839, døpt 01.04.1839, CARL JOHAN, foreldre Johan Jacob Wennerscoug og Karen Frantsdatter. Faddere: Ole Nielsen, Ole Ingebrethsen, Erich Danielsen, Katharine Ingebretsen, Pige Marthe Frantsen. Marthe Pettersdatter. Adresse: Nordbygade. (Aker Klok 7 1838-1846 1/7 p.8) (Aker Mini 16 1827-1841 2/6 f.61 no.103)- Født 11.09.1841, døpt 13.03.1842, ERIK (Wennerskau), foreldre Arb. Johan Wennerskau, Karen Frantsen fra Nordbygaden. Faddere: Marthe Marie Frantsen, Caroline Amundsdatter, Theodor Christian Tambs, Marius Christian Fritsner, Erik Hansen, Anne Hansdatter (Aker Klok 7 1838-1846 3/7 p.140) (Aker Mini 19 1842-1852 1/23 no.56)Det er bare å få lånt Aker Mini 19 for å lete etter eventuelle øvrige barn, den inneholder døpte fram til des. 1852, dessuten døde i samme tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Eric Swane

Det er først nylig at jeg har sett Wennerschou-tråden. Jeg kan bidra med det slektsforsker Erik Wennerschou har etterlatt seg. Jeg har iallfall drøye 30 sider som du Heidi kan få kopi av. Det blir for langt å referere alt her.Forbindelsen til undertegnede sees lettest gjennom Elias' og Frederiches sin siste sønn, Christopher Hentzel f 28 juli 1825. Han er oppkalt etter garvemester Hentzel (Hensel) som han gikk i lære hos, eller sønnen hans som hadde samme navn. Hadde det ikke vært for at min ane Hensel tok en stefars sletsnavn, nemlig Svane, så hadde jeg hett Hensel! Jeg er altså etterkommer etter garvermesteren og de to garverfamiliene skal ha holdt sammen lenge.Dette (bl a) fikk jeg vite av Erik Wennerschou over telefon, men fikk jeg bare bruddstykker med meg av alt det spennende han antakelig satt inne med. Han var nemlig svært syk, orket ikke snakke og døde to uker etter (tidlig 90-tall).Heftet fikk jeg av enken mange år senere. Det inneholder ymse og går et par slektsledd lenger bak i tid, hvor det ikke utgir seg for annet enn arbeidshypoteser. Han jobbet seriøst og jeg ville anta at det er vanskelig å komme lenger, men her har du tråder å jobbe videre med!Etter hukommelsen: Navnet Wennerschou antaes å komme av gården Vinnerski på Ås. Elias oppholdt seg i Riga en periode (antagelig i 1801).Kopier kommer etterhvert i postkassa di (telefonkatalogens adresse korrekt?).Det jeg ville like er det du eventuelt har kommet over om Hensel-folkene. Erik Wennerschou hadde en teori om at garver Hensel, som vi ikke kjenner anene til, også kom fra Ås og tok Elias til lærling som en vennetjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Eric Swane!Jeg har ikke vært aktiv her inne i det siste, og var ikke oppmerksom på innlegget ditt, før jeg fikk post fra deg. Tusen takk for begge deler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.