Gå til innhold
Arkivverket

[#14058] Våler i Solør. Tore Olsen , overtok Vestre Rud i 1783, foreldre


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

Jeg stusser litt etter gjennomlesning av 'ja bare ' bygdebøker.Tore Olsen var gift 2 ganger siste med Berte Olsdatter. Hans to sønner Ole ( fra hvert sitt ekteskap)overtok hhv Gammelstuen og Bergerstuen. Tore overtok Vestre Rud tgl 27/10 1784.Problemet er hans foreldre. Jeg vet at Vestre Rud hadde plassen Årstuen samt forbindelse til Lille Toterud. Har foreløbig landet på den hypotese at hans foreldre var Ole Pedersen og Eli Toresen etter Tore Jetvoldsen på Vestre Eid.Så har jeg også noe indisier på forbindelse mot Knøsen og Ole Jonsen men er usikker.Kan noen oppklare dette for meg. ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Trond Kaasin

Ingen som vil kaste ball med meg på denne ? Litt egendiskusjon:Får vel korrigere meg selv. Forbindelsen mot Vestre Eid var nok via hans kone Berte som var derifra. Jeg er i og for seg like langt hva gjelder denne Tore Olsen.Han overtok altså Vestre Rud i 1784 etter at gården tidligere hadde vært på ulike hender. Vi ser altså ingen rett arverekkefølge.Imidlertid hadde han sterk tilknytning til stedet. Vi ser han kjøpte Rudshaugen i 1779 for 350 rd og vidresolgte i 1783.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Får vel prøve å sparke litt ball jeg også. Det er litt morsommere om man er flere enn 1.Etter leting på FS er spørsmålet: Var det han som giftet seg i Hof 29/10 1764 med Berthe Olsd.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Returpasning:Skulle gjerne bekreftet det men: I Vålerboka er oppgitt 1784 som bryllupsår. Dette kan jo være feilavskrift. Men: Hans sønn Ole d.y med mor Berte,skal født i 1784.Imidlertid hadde han jo barn fra tidligere ekteskap, bl, annet Ole d.e som i 1788 overtok Vestre Ruud med plassen Kvernmoen.Nå er det oså slik at Tore skulle ha en datter Gunnhild Toresdatter oppgitt født i 1774. I FS ser jeg at denne datter har samme foreldre som ol d.y . Altså kan det se ut som om 1764 er det rette bryllupsåret og at Vålerboka er feil. ??Bør vi anta at 1764 er riktig ??. Men kommer vi lengre.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nei, jeg synes ingenting bør antas. Så vidt jeg har funnet ut så starter kirkebøkene for Hof/Våler i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Man kan lese så fanden selv undres:Setningen i bygdeboka er:'xxx, men i virkligheten fordi han i 1784 var blitt gift for annen gang med Berte Olsdatter,....'Jeg tok dette for en bekreftelse av bryllupsår, men ordene ' var blitt' , indikerer kun at han i det året var blitt ( ; les tidligere ) gift igjen.Dette åpner for at 1784 ikke er noe bryllupsår. Det eneste alternativet vi da har er 29/10 1764.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Returkast, så ta imot med åpene armer og sinn.Jeg har sjekket kikeboka for Hof i dag, + sett i bygdeboka for Våler.Kirkeboka: Gift 29/10 1764 Våler Tore Olsen Holterud og Birtha Olsd. Løvlien.Trolovet(Spons.) Våler 5 søndag i faste 1764 Thore Ols. Holterud og Berte Olsdt. Løflien. Caut. Ole Olsen Gundersrud og Knud Jons. Knøsen.Ingen Tore Olsen giftet seg i Hof 1758-63 og i 1784.I Rygh, Hedmark fant jeg Holterud i Eidskog og Løvlien i Vang, Løiten og Romedal. Vet ikke om du blir klokere av det.Jeg synes det er noe rart her. I Vålerboka fikk jeg følelsen av at Tore/slekta hans hadde bodd veldig lenge på Rud.Men, han var jo bare 63 år i 1801 (fca. 1739), og han var ca. 25 år da han giftet seg i 1764 med Berte. At det skal være hans andre ekteskap høres også litt merkelig ut. Eller så kan han kanskje ha vært gift i Eidskog før det, og 1.kone døde ganske straks etter de ble gift.Jeg fikk ikke lest ordentlig den delen med de 2 brukene som sønnene overtok, men har et vagt minne nå at den ene av dem ikke var hans sønn. Mye mulig jeg er ute å kjøre ang. det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Takk for engasjementet, Berit.Holterud et annet navn på Lille Toterud som ble utskilt fra Rud i Våler. Altså er han fra dette området.Løvlien en husmannsplass under Østre Eid i Våler.Bygdeboken er ganske klar på at dette er hans andre ekteskap. Jeg har imidlertid ikke funnet dette, men finner en Ole Toresen som kan være den eldre bror, på FS, døpt 26/12-1756.Her er mor oppgitt som Dorte Olsdatter. Far til Tord Olsen men trolig en skrivefeil !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Det må være dette ekteskapet:1.Tore Olsen solgte Rudshaugen til Morten Olsen Løvlien i 1783. Morten må være Berthes bror.2.Det at Tore Olsen fikk Holterud til sitt navn skyldes at han i ble eier av Lille Toterud ( Holterud) . Han bodde der i allefall i 1770. ( kilde: Våler Bygdebok.)Så jeg er nå 100 % sikker på at vi snakker om det rette ektepar. Men det samme mysteriet gjenstår. Hvem var Tores foreldere.Det kan jo spekuleres:1) Ole Pedersen Rud. Eide Vestre Rud inntill han måtte selge ca 1740. Oppgis ingen sønn og ingen link i Våler Bygdebok. Men det er en kandidat. 2) Ole Jonsen . Født på Knøsen. Underbygges med at Knud Jonsen Knøsen som er oppgitt som trolover for Tore Olsen er Ole Jonsen sin bror. Altså Tores onkel.Så håkken ska en velja. Lar det stå åpent inntill videre, men setter veldig pris på ALLE innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.