Gå til innhold
Arkivverket

[#14059] Barbro Knudsdatter, Renneboe sokn , Trondheim.


Gjest Astrid Gran Skjæret
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Gran Skjæret

I 1801 finner jeg Barbro Knudsdatter, 6 år, på gården Odden i Rennebu. Foreldrene er Knud Eriksen - 50 år og Kari Bersvendsdtr. - 48 år. Kan en eller annen der ute se etter dåpen, eller andre opplysninger om Barbro og se om det er noen anmerkninger der. Jeg lurer på om hun kan være samme person som ble døpt i Enebakk kirke i 1795, hvor presten skriver: 'Pigen Kari fra Børter hvis faderens navn ikke ble angivet ved anmeldelsen. Hennes uægde Børn Elen Marie. Barnefaderen Lars Eriksen. Efter Attest av hr. Sverdrup (som var presten) befantes pigen at hete Barbro Knudsdatter'.I 1801 finner jeg kun to Barbro Knudsdatter som kan passe med alder. Barnefaderen, Lars Eriksen, er en av mine 'tipper', men jeg har ikke greid å finne ut hvor han kommer fra. Mitt bitte lille håp er at kanskje Knud Eriksen er bror til Lars og at jeg må lete videre i Trøndelag for å finne hans opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Iflg. Rennebuboka bd. 1 (Rennebu kommune 1983) s. 21 var Odden husmannsplass under gnr 1 Jordlia. Siste familien som er registrert der var: 'Knut Erikson Voll, f. 1751 i Meldal. Gift 1788 med Kari Mortensdotter, f. 1753 i Tynset. Born: Barbro, f. 1795, Ane f. 1797.' Det er altså ikke samsvar mellom moras navn i 1801 og i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ut fra hva du har skrevet forstår jeg det som om barnet som ble døpt 1795 i Enebakk het Elen Marie Larsdatter, og moren var Kari fra Børter (det står det også i FS)eller Barbro Knudsdatter.Da skjønner jeg ikke hvordan Barbro i Meldal kommer inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiI Kirkeboka finner jeg Barbro døpt 1.søn. etter hellige 3 konger i 1795. Hennes foreldre er Knud Eriksen Jordlie (Odden var som tidligere nevnt husmannsplass under Jorlia) og Kari Mortensdt. Faddrene er alle fra distriktet her.Som en kuriositet kan jeg nevne at Odden i dag tilhører vår eiendom. Den ligger ca. 500 m fra husene her.Denne familien har vel likevel ikke noe med din slektning å gjøre. Du får ha lykke til videre.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei Arnfinn og Inger Takk for at der så etter for meg. Der brast altså mitt lille håp om at Erik Larsens datter ble 'adoptert' av Eriks bror og at Erik derfor kunne komme fra Sør Trøndelag.Berit I sammen med en av de ansatte på Riksarkivet tolket vi det som om presten - hr. Sverdrup - hadde gitt attest på at Elen Marie Larsdatter kunne bytte navn til Barbro Knudsdatter. Siden foreldrene ikke var gifte på den tiden var min tanke at barnet kanskje ble 'adoptert' bort til slektninger. Derfor så jeg etter henne i 1801-tellinga og fant altså ei Barbro i Rennebu hvor faren het det samme til etternavn som faren til Elen Marie (Barbro). Selvsagt vet jeg at det var mange som het Eriksen, men dette var altså et forsøk på å nøste litt bakover i håp om å finne opphavet til Lars Eriksen.Forstår jeg deg rett når du mener at moren navn ikke var Kari fra Børter, men Barbro Knudsdatter?Vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

For meg ser det også faktisk ut til at mor til barnet kan være Barbro Knutsdt. istedet for Kari. Har du navnene på faddrene til barnet ? De kan jo gi en pekepinn på tilhørigheten til moren.Har du forresten sett tellingen i 1801 for Børter, Enebakk ?LenkeHer er det ei Karen Olsdt., 42 år, tjener. Hvis moren het Kari fra Børter, kan denne damen være aktuell. Kari og Karen ble jo brukt om hverandre. Dessuten er det en tjener her som heter Lars Erichsen, 39 år, som kan være en kanditat til barnefar.Hvis moren skulle hete Barbro Knutsdt., må man ikke glemme at hun kan være kalt Berit. Berit og Barbro ble også brukt om hverandre.Du skriver at Lars Eriksen er en av dine tipper, men at du ikke vet hvor han kommer fra. Kan du forklare slektssammenhengen litt nærmere ? Jeg skjønner ikke helt hvordan dette henger sammen. Beklager hvis jeg er litt treg.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei Inger. Ikke så rart at du ikke forstår sammenhengen med Lars Eriksen som min 'tipp', for det har jeg ikke forklart noe nærmere. Lars Eriksen - og Kari(oppført som Karen i 1801-tellinga og også ved dåpen til noen av barna) Rasmusdatter var begge på Børter da de giftet seg 14. oktober 1804 i Enebakk kirke. Kari var fra Tysdal i Enebakk. De fikk 6 barn. Den eldste, Erik Larsen født i 1805, er min tippoldefar.Kari døde 16. oktober 1833. Lars giftet seg igjen 6. januar 1835 med Mari Johannesdatter som var født ca. 1809. Lars døde 28. jan. samme år og Mari fødte ei datter den 21. april 1835.Navnet på barnets faddere bringer meg ikke noe videre med tanke på hva som skjedde med Elen Marie. De var alle fra husmannsplasser under Børter og ingen av dem het, eller hadde ektefeller som het Knud. Selvsagt kan det hende at Karen Olsdatter var mor til Elen Marie. Jeg vet ikke, men regnet med at det var Kari (Karen) Rasmusdatter siden de to giftet seg noen år seinere. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nei, jeg mener ikke at det var Barbro som var moren, men at det var Kari. Jeg forsto Sverdrup slik at pigen=moren het Barbro Knudsdatter. Jeg er usikker på om småbarn omtales som piker. Evt. pikebarn og gutte/drengebarn. Jeg trodde de ble kalt piker først når de ble litt eldere. Dette er bare tatt ut fra min erfaring. Jeg har ingen annen bakgrunn for å si dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Har du sjekket om det finnes en Elen Marie konfirmert (eller evt. Barbro Knutsdt.) ? Eller om det finnes dødsfall ?På meg virker det faktisk som om presten mener at mor til barnet het Barbro Knudsdt.. Er enig med Berit i at betegnelsen 'pige' sannsynligvis ble brukt om kvinnekjønn etter at de ble eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei Berit og Inger Når jeg tenker meg om er jeg enig med dere i at pigebarnet hadde vært en mer tenkelig benevnelse for Elen Marie. Jeg har ikke sjekket verken konfirmasjon eller dødsfall for noen av dem, enda. Takk for forsøk på å hjelpe meg med å løse dette mysteriet. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Har sett litt etter Elen Marie. Fant en jente i 1801 som det kan være værdt å sjekke litt rundt, hvis du ikke allerede har gjort det. Under gården Giestang, Enebakk, finnes en Elen Hansdt., 6 år, konens dotter dotter, til opfostring. Konen heter Berthe Hansdt., 66 år, gift for 2. gang med Christofer Asbiørns., 39 år. Hva het Berthes første mann ? Kunne det være Knut, slik at datteren deres het Barbro ? Tenkte kanskje at Elen skrev Hansdt. fordi hennes bestemor gjorde det. Dette er selvsagt en luftig tanke, men jeg tror det kan være lurt å forfølge den, om ikke for annet så å eliminere bort muligheten.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Takk for tipset Inger. Jeg skal sjekke dette ved neste besøk på Riksarkivet. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.