Gå til innhold
Arkivverket

[#14062] Hans Jakob Nilsen f 1839 med familie dro til USA fra Eidsvoll ca 1885.


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Hans Jakob Nilsen fra Hol østre, f. 11.08.1839. Husmann med litt jord 1875 gm.03.07.1862 Maren Olava Larsdatter, Smedstadhammeren, f. på Mork 1833Barn: 1. Nikoline, f. 25.11.1862 . Kf. 21.10.1877 i Langset kirke 2. Gusta Mathilde, f. 22.03.1865 . Kf. 19.10.1879 3. Marie, f. 18.03.1868 4. Anna, f. 24.10.1870 , d. 28.06.1876 5. Ole, f. 14.06.1873 6. Anna Kristine, f. 11.09.1875 7. Hans Martin, f., 06.01.1878Kan noen hjelpe meg å finne spor etter dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Her er de iallefall i 1875, Eidsvold på gården Sandholtlien LenkeHer bruker de navnet Jakob Nilsen og Olava Larsdatter.Hvilken kilde bruker du som antakelse for deres emigrasjon? Og hvilke emigrantkilder har du sjekket ut?-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kan dette være Olava med minstemann Hans som drar til Red Wing i Minnesota i 1883 Lenke ? Bil. er prepaid, og sikkert av mannen vil jeg tro. Det betyr isåfall at du må lete i emigrantlistene før denne tiden. Hva sier kirkeboka om utflytting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ole og Jacob Lenke som også drar til Red Wing?Ole bruker ikke Nilsen, men Jacobsen som etternavn dersom det er rett person. Det mangler 2 år på hver, men hvor lå Hol Østre? I 1900 fantes det iallefall en gård med det navnet i Nannestad.Hvor ble resten av barna av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hei Nina! Takk for svar.I dødsmeldingen til Maren Olavas mor som døde i august 1885 står det at de er reist til Amerika. Da faren døde i mars 1883 var de fortsatt i Eidsvold.Jeg vet ikke hvor Hol østre er. Det kan jeg undersøke.Jeg har søkt etter dem i Emigrantdatabasen på Digitalarkivet og diverse andre Batabaser i USA, men det er en god stund siden, så jeg husker ikke akkurat hvor jeg søkte. Jeg ga opp.Jeg tror ikke det er utflyttingsregistreringer i kirkebøkene fra Eidsvoll på den tiden. Jeg har i all fall ikke funnet det.Jeg kan se i kirkebøkene fra Eidsvoll om noen av barna døde eller om de eldste kan ha blitt igjen og giftet seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hoel Østre er i Nannestad, oig det er mye som tyder på at de jeg fant i forrige innlegg er de rette. Men hvor har resten av barna tatt veien? Nicoline var på det tidspunktet så voksen at hun godt kan ha tatt med seg sine yngre søsken i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det er en Hol-garder i Eidsvoll også, men jeg kan se i kirkebøkene for Nannestad om jeg finner spor etter Hans Jakobs fødsel der. Eller kanskje det er en bygdebok for Nannestad også som kan gi informasjon. Dette er jo ganske spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Sjekk hva kirkebøkene i Nannestad sier om utflyttere i 1883. Tipper du finner noe av interesse der jeg. De kan jo godt ha bodd i Nannestad på tidspunktet du nevner. Dersom mine navn stemmer med emigrasjonen kan det jo også hende at Olava bodde på Eidsvoll i tiden mellom mannens og sin egen emigrasjon. Men du..sjekk bøkene før vi antar noe mer.Spennende ja jøss, det er det alltid. Du kan jo sjekke temaet 'veiledning for umulige Amerikaemigranter'. Kanskje du får noen idéer om hvor du selv kan lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I 1865 bodde familien på gården Habberstad nedre i Eidsvold. Jacob (hvor kommer Hans fra da?) oppgis å være født i Eidsvold. LenkeRegner med at det er mulig å finne noen av familiemedlemmene i området rundt Red Wing i Minnesota, men det er en jobb for våkne sjeler. Nå er det for sent ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Laura som oppgis som datter 1865 har ikke du med i innlegg nr.1. Selv om hun er datter står hun oppgitt med et annet etternavn .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Hol (østre) ligger i Langset sogn. Det er to garder; Hol øvre, gardsnr. 169 og Hol nedre, gardsnr. 170. Hol (vestre) ligger i Eidsvoll sogn. Den har gardsnr. 58. Så vidt jeg husker har du fått Hans Jakobs fødselsdato fra meg. Datoen fant jeg i en militærrull. Leting i Nannestad vil være unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hei Trond. Joda, jeg har fått dataene fra deg. Hans Jakob Nilsen fra Hol østre født 11.08.1839.Han, eller familien, kan ha bodd i Nannestad før han dro i forveien til USA. Jeg har nå sjekket med kirkebøkene på Digitalarkivet og funnet at den yngste datteren, Anne Kristine døde på Sandholteie 08.05.1877. Anne døde jo i 1876. Laura, den eldste i 1865, har jeg ennå ikke noe data på. Vi står igjen med de 4 eldste. Det ville ikke forundre meg om Jakob dro først med den nest yngste gutten og skaffet bolig etc og så kommer kona og den yngste sønnen 4 måneder senere.Jeg skal nå på biblioteket på Jessheim, hvor de har mikrofilm fra kirkebøkene, og se om jeg finner de eldste døtrene. Kanskje de 3 eldste var gift allerede, hvis de levde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Intet funn om Hans Jakob Nilsen i gards- og slektshistorie fra Nannestad eller blant utflyttede i Nannestad i den aktuelle perioden.De eldste jentene har ikke giftet seg eller blitt begravet i perioden 1877-1883 i Eidsvoll. Jeg finner dem ikke i 1900 eller blant emigrantene fra Oslo/Christiania på Digitalarkivet.Den eldste, Laura, er budeie på Tønsaker i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Nina, hva mener du?Faren heter Hans Jakob, og i 1865 heter Laura Hansd, men de andre får navnet Jakobsd. Det behøver ikke være henne likevel, men....Ellers har jeg studert temaet om søk etter emigranter og har stevet litt med Ancestry.com, uten å komme særlig langt. Det tar nok litt tid å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I etterkant 'kom jeg på' at han het Hans også selv om han ikke bruker navnet i noen av folketellingene.Husk at Ancestry er en betal tjeneste. Akkurat i det du finner den du søker etter .... må du betale for å få opplysningene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Ja, doble fornavn kan skape problemer. Det er kanskje derfor jeg ikke klarer å finne spor etter disse personene. Nå gir jeg opp, for 2. gang, men sannsynligvis ikke for alltid!De dro kanskje til Minnesota, og borte var de!Takk for hjelpen Nina og Trond!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.