Gå til innhold
Arkivverket

[#14065] Oppslag i bygdebok fra Stokken (Fitjar ell. Stord), Ho.


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg er på jakt etter kona til Job Gunnarsson Stokken f. 1889 av foreldre Gunnar Tjerandsson f. 1837 og Sofie Eliasdtr. f. 1855 (de var begge fra Ølen/Etne, Matre traktene)Job og hans kone hadde flere barn, og deriblant en datter som heter Gunnhild.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Hei kjellaug.Finner Job Gundersen ( Det er vel en skrivefeil, siden faren heter Gunnar) Under gården Stokken i Stord bygdebok, bind II. ' Job Gundersen f.1887, fikk skjøyte på bruket 1925. Han var formann på Grunnavågskaien ( Kiskaien) og hadde det som hovedyrke.Han var gift med Anna Valentinsdatter Vikanes. Dei hadde borni:1/ Hilda gm. fiskehandlar Johannes Eikeland, 5 barn. 2/Marie gm.Målar John Stautland, 4 born, 3/Sofie, sjukepleiar. 4/Gustava, gm. Gunvald Nerhus 5/ Gunnhild g.m. mekanikar Hans Stangevåg, 3 barn. 6/ Elias 7/Gunnar, platearbeidar g.m. Margit Larsen, 6 barn. 8/ Solveig g.m. linjearbeidar August Isvik, 3 barn 9/ Ansgar, sveisar g.m.Anny Mortenson, 1 barn. 10/ William, sveisar g.m. Laura Grov, 2 barn. Mvh. Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk Irene, dette er de rette folka. Gunnar ser jeg blir skrevet Gunder rett som det er i eldre papirer.Nå finner jeg nok Anna i FT 1900.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg må visst be om mer hjelp ettersom jeg ikke finner noen Anna Valentinsdtr på Vikanes, Stord i FT 1900. Heller ingen Valentin. Kan de være fra et annet sted? Jeg finner ikke dette gårdsnavnet andre steder enn på Stord og så 3 i S & F.Står det når hun var født?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hun kan kanskje være født etter 1900?Jeg finner en Valentin Olai Larsen f. 22.11.1875 på Stord på Family Search av foreldre Lars Valentinsen og Ingerid Olsdtr. Men jeg finner han ikke i ft 1900.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Stord Bygdebok, Vikanes:Anna Valentinsdatter; det står ikke når hun er født, men eldstebroren Erik er født 1890, Anna er barn nr.2Foreldre Valentin Jakobson Vikanes f.1868, d.1909 og Maria Gudmundsdatter Beito, under Risanger Skjold, f. 1867. d. 1950. Barn: 1/Erik f. 1890, d.1963, g.m. Johanne Pettersen, 4 barn. 2/ Anna g.m. Job Stokken 3/ Jenny, g.m. Martin Alsaker, 9 barn. 4/ Inga g.m. Juel Bakken, 10 barn. 5/ Jakob ... 6/ Bernhard, g.m. Petra Melling, 3 barn. 7/ Serina g.m. Nils Saue, 3 barn Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette siste var nok galt. jeg finner han på Vikenæs, Stord i ft 1875:Valentin Jakobsen f. 1868 ( FS : 10.8.1868, døpt 23.8.1868) av foreldre: Jakob Eriksen Vikenæs (f. 1833) og Anna Faltensdtr (f. 1834)Nå finner jeg han ikke gift, så jeg trenger hjelp til hans kone.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Foreldrene til Valentin Jakobsen er: Jakob Eriksson Dybvik f. 1834, og Anna Valentinsdatter Sætrevik, f. 1837Barn: 1/ Erik f. 1864. 2/ Valentin f.1868. 3/ Andreas f.1871. 4/ Severin f.1876 MVH Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha igjen, Irene, disse siste to gikk nok om hverandre. Så er det altså den Valentin nummer to som jeg har funnet.Nok et steg videre-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Heisann Kjellaug! Her krysser innleggene hverandre, så nå er jeg litt usikker på om vi er enige om hvem som er foreldre av Valentin Jakobsen.Jeg skriver bare det som står i Bygdeboka, men det trenger jo ikke stemme.Hva/hvem skal jeg gå videre på ?MVH Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk nok en gang. I FT 1875 sto det Faltensdtr, men det må nok være en feil for ValentinsdtrLenkemvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, slik ser det ut!!Jo det er nok helt sikkert nummer to og at det bare er en feilskriving i FT 1875 av Valentinsdtr for hans mor.Valentin Jakosne Vikanes f. 1868 er nok den rette person.Takk igjen mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Ja, det kan gå litt fort noen ganger, ,men det nok greit.Dersom vi er enige om at Valentin Jakobsens far er Jakob Eriksen Dybvik, går jeg videre på ham.Foreldre: Erik Halvardsson Dybvik, f. 1792 fikk skøyte på bruket 1813, d. 1839 .var gift med Maria Seselie Matiasdatter Valvatna f 1792, d. 1865Barn: Guro, Hallvard, Matias, Kari, Erik og Jakob Hans Foreldre: Hallvard Hallvardson Dybvik, f.1753, d.1829. G.m. Kari Eriksdatter Valvatna f.1750, d.1826Barn: Guro og Erik.---------------------------- Hallvard Larsson Dybvik g.1 m. Guro Bårdsdatter f.1710, d. 1757.Barn: Ingeborg og HallvardG.2m. Kristi Johannesdatter f.1735, Barn: Guro, Synneva, Kristi, Johannes, Torstein og Roar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Valentin Jakobsens mor:Jeg kan ikke finne noen Anna Valentinsdatter under Sætrevik, derimot en Anna Farteinsdatter, f.1833. Det ligner jo på det du fant i FT 1875. Skal se litt nærmere på det og se hva jeg finner videre.MVH Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Hei igjen!Det ser ut som Anna Farteinsdatter er den rette, prøvde å finne ut om det var sammenblanding mellom navnene på Vikanesgården, kanskje Anna var datter av en Valentin derfra, men det passer ikke. ---------------------------------------------- Anna Farteinsdatters foreldre: Fartein Larsson, g.m. Anna Eriksdatter.Barn: Erik f.1822, Kari f. 1824, Brita f.1827, Barbro f.1830, Anna f. 1833, Lars f. 1838. ------------------ Farteins foreldre: Lars Erikson fra Fitjar, g.m. Anna Nilsdatter f.1781, d. 1831 det er bare Fartein som er nevnt som barn.MVH Irene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Mange takk skal du ha for alt dette, Irene-:)Jo, det er vel FT som er rett da, for der står det Falteinsdtr.Det er vel kanskje bygdebokforfatteren som har skrevet feil tenker jeg.Dette var kjempeflott!!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den eneste Fartein Larsson jeg finner på Stord i FT 1801 er 7 år da og foreldra er : Lars Farteinsson Nyesæter (36 år) og kone Borghilde Haagensdtr (23 år)Kan det være nok en feil i bygdeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Kanskje.Men faren er fra Fitjar, det står ikke om Fartein er født på Stord, eller om foreldrene flyttet dit etter 1801.Irene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Beklager, ved nærmere ettersyn står det at Farteins far Lars Eriksson Kjøpte bruket (Sætrevik) i 1815.Skal se etter i Fitjar bygdebok om det er mulig å finne ham. Uten gardsnavnet blir det som å lete etter nåla...... Skal prøve.Irene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei Kjellaug !Veit ikkje noko om Lars Erikson frå Fitjar, men dersom du er interessert i Fartein's (Valentin's) kone, Maria Gudmundsdatter Beito, under Risanger Skjold, f. 1867. d. 1950, så er ho søskenbarnet til mi oldemor som også kom frå Skjold og vart gift på FOlderøy.Mariann Stokken frå Dåfjorden (også er ein flittig brukar av denne sida), kjem også inn i denne slekta frå Skjold. Kanskje ho også kan ha informasjon om Lars Eriksen, ein kan jo håpa at ho dukkar opp her i dette innlegget.Elles trur eg det var ganske vanleg her i området at Valentin vart uttala Faltein eller Fartein. Kjenner i alle høve til eit eksempel frå Moster (Røyksund).mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Irene : Takk igjen, du har nok funnet den rette da tenker jeg. Han ville jo ikke være der i 1801 da. Dette har vært til veldig god hjelp-:)Til Helga : Kan skjønne at jeg er interessert! Dette er forfedrene til mine barnebarn som du sikkert har forstått-:)Jeg tenkte det at Fartein/Faltein var det samme som Valentin etter at jeg hadde leita litt i FT-inger. Kikka og i bygdeboka og fant denne Faltein på Moster og.Du har min e-mail så jeg tar i mot med glede det du måtte ha om Maria Gudmundsdtr.Jo, jeg har vært i kontakt med Mariann Stokken tidligere, lurer på om hun er i samme slekta og.Jeg har funnet en god del om forfedrene til Job, takket være hjelp her og også FT-ger og Family Search.Ellers så lurer jeg og på om disse folka fra Valvatne - jeg har jo en del om forfedrene der allerede og kanskje disse 'nye' kommer fra samme opphavet. Erik og Anna er jo navn som går igjen.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei Kjellaug !Fyrst kor kjem Mariann inn her ? Jo, Marie gift med Valentin hadde også ei syster som gifte seg i Sagvåg, (Stokken). Ho heitte Åsa Gudmundsdatter Skjold (1857-1917)og vart gift med Aanen Larson Stokken. Slik eg har oppfatta Mariann er dettte hennar oldeforeldre. Dette inneber også at Mariann og eg er 5 meningar. Det stemmer også med at farmor sa ho var 3-mening til Lars Stokken (Mariann sin bestefar).Elles så høyrer både Dåfjorden og Stokken til Fitjar sjølv om dette er langt sør på Stord (nesten i Sagvåg). Kanskje Lars Eriksen også kom frå denne delen av Fitjar kommune ? eg har diverre ikkje den bygdeboka som omhandlar desse gardane lengst sør i Fitjar kommune.Når det gjeld Maria Gudmundsdatter si slekt, er informasjonen stort sett handskrivne notatar frå bygdebøkene frå Skjold + skriftleg info eg fekk frå han som har skrive desse bøkene før desse var laga (dei er ganske nye). Skal senda deg E-mail.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Maria er oldemor til mine barnebarns farmor, så da er du og Jorunn Uthaug (mor til Stian, Hans Kåre og Roger) også 5-menninger.Verden er liten som man sier-:) Jeg har kikket litt i de mulige FT, men har ikke hatt tid til Family Search i kveld. Det er mulig jeg finner han der.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ja, eg er med!! Eg har fylgt med heile tida, og visst at dette hadde noko med 'mitt' folk å gjera, problemet mitt har vore at eg ikkje har skjønt(eg er ganske treig når det gjeld å finna tråden)korleis!!Så eg ringde til pappa og spurde, han forklarte, og hugsar svært godt mykje av dette, men kva hjelper det meg.... Eg har fortsatt problem!!!Men eg har skjønt at Kjellaug er med i 'klubben', tilliks med deg Helga. :-)Eg har masse opplysningar bakover frå Åsa/Marie, men Lars Eriksen kjenner eg ikkje til...Forresten: Det er fleire Stokken på denne øya: Stokken, som er i nærleiken av Dybvik/Vikanes/Sagvåg. Det var her Job Gundersen budde. Dette er i Stord kommune.Dei to andre er i Fitjar: Denne vesle bygda(Dåfjordeid) her eg bur, har også vorte kalla Stokken.Og så er det eit Stokken i nærleiken av Osternes/Sandvik(nord på Stord)Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.