Gå til innhold
Arkivverket

[#14066] Skifte etter Bottol Nilsen Haugen, fra Hornindal, Sogn og Fjordane


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Håper noen her kan hjelpe meg med et skifte for Bottolf (Botolv) Nilsen Haugen fra Hornindal. Jeg hadde en etterlysning på debattforumet og ble anbefalt å prøve på skiftet her, det skal være på side 506b, protokoll 13, 1758-1762. men han står også som død i 1773- 85 år gammel. Så tidsrommet er litt fleksibelt. Jeg er interresert i hvem som er arvinger og om det finnes en sønn ved navn Ola Botolvsen Haugen gift med Anne Knutsdotter Osdal i Volda. I følge Hornindalbøkene stemmer det med fødselsår og person navn, men der står at han dro ut i krigen og ikke kom tilbake. Da antok jeg at det betydde at han sannsynligvis døde. Nå ser det ut som han har dukket opp i Volda, trenger bare en bekreftelse på at dette er samme person. Håper noen har mulighet for å sjekke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skifte 23. september 1761 hos ektefellene (i levende live) Bottolph Nilsen og kone Christi på Haugen, Hornindal. Tre barn er nevnt, sønnene Niels og Ole, sistnevnte 25 år gammel og 'nu i København', og datteren Lisbeth, 35 år gammel og ugift.I 1761 lå det kompanier fra Nordfjord i Holstein, og sykdom herjet troppene voldsomt i sluttfasen av kampanjen, men siden det står 'i København' skulle det mer peke mot Garden, og i et hvert fall skulle mulighetene for at Ole Bollofsen vendte hjem være rimelig gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk til Yngve for raskt svar. Det er jo farlig å anta noe som helst, men jeg er jo ganske sikker på at den grenen i Hornindal er rette familie. Navnet Bottolf og Ole gikk igjen i hver generasjon, og det samme gjorde det med familien i Volda. Han strandet vel bare i Volda, før han kom seg over fjellet til Hornindal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Hans Strøm skriv på side 11 i boka si om eit skip som kom heim (truleg til Volda) om lag 1763 med folk frå flåten i Københamn. Strøm sitt problem var at mange av desse var sjuke. Men likevel syner det at dei som var i Københamn, vart sende oppatt med skip til uthamnene:http://home.online.no/~fndbred/hstrom1.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.