Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Astrid Ryen

[#14084] Hva betyr 'har klejet gaarden'?

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Dette uttrykket forekommer i manntallet for 1663 - 1666. LenkeFinnes det et verb 'kleje' - eller skal det rett og slett være 'leje'?Har søkt i Kalkar uten hell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan ikke tenke meg annet enn at det er en feilskrift av 'leje'Riktignok eksisterer verbet 'kleie' (gammelnorsk : 'klæja'), men det betyr å klø!!mvh Kjellaug

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Takker for svaret. Jeg finner heller ingen annen forklaring - men man vet jo aldri.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Vær klar over at manntallene for 1660-årene, som ble lagt ut av Jan Oldervoll 18. mars 1999, er rådata. Dette vil si at de ikke er korrekturleste. Alle som har prøvd å søke i disse manntallene, har opplevd merkelige registreringer. At det står 'klejet' i steden for 'lejet', må da også bero på en tastefeil, da bokstavene k og l er 'naboer' på tastaturet.mvh Are

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Hei Are!Takk for denne viktige informasjon. Det forklarer også en del andre noe meningsløse stavemåter som jeg har funnet i de samme manntall.Om manntallene fra 1660 - årene inneholder en del feil av typen tastefeil eller lignende, så er de utrolig verdifulle som informasjon.Hvem / hvilken institusjon har registrert manntallene? Hvor finnes originalen - i Riksarkivet, antar jeg.MVH Astrid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Dette er manntall for den samme gården i 1664:LenkeJeg er i usikker på om sønnen John Hendrichsen i 1666, som da (k)lejet gården, var den egentlige bruker av gården? Hans far Hendrik Johnsen nevnes som oppsitter i begge manntall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Beklager - det står Hendrick Persøn i manntallet for 1664. Men i følge noen (usikre?) kilder, blant andre J. Prytz, skulle hans farsnavn være Johnsen.Jeg vet ikke hva eller hvem jeg skal tro på lenger. Jeg har mine aner tilbake til gården Stor Ryen i manntallet for 1660 - årene (mitt etternavn kommer fra gården Saksryen søndre i Rugeldalen , og har ikke noen tilkmytning til den den nevnte gården)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Are S. Gustavsen

Astrid:Du spør om hvem som har registrert manntallene og om hvor originalene befinner seg. Originalen fra Titus Bülches tid er trygt forvart opp ved Sognsvann, hvor man kan lese de i papirkopi på Rikarkivets lesesal (innbundet i rødt rett bak, om enn litt til høyre, for lesesalsvakten om jeg husker riktig).Det var vel noen ved UiB (Historisk institutt) som registrerte manntallene på 1970-tallet. Dette mener jeg Jan Oldervoll opplyste om ved utlegg av manntallene i mars 1999. Kanskje dette brude spørres om under Arkivforum?mvh Are

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Mars 1999 - det var nok noen måneder før jeg fikk internet. Derfor takk for opplysningen!Mvh. Astrid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.