Gå til innhold
Arkivverket

[#14084] Hva betyr 'har klejet gaarden'?


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Dette uttrykket forekommer i manntallet for 1663 - 1666. LenkeFinnes det et verb 'kleje' - eller skal det rett og slett være 'leje'?Har søkt i Kalkar uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan ikke tenke meg annet enn at det er en feilskrift av 'leje'Riktignok eksisterer verbet 'kleie' (gammelnorsk : 'klæja'), men det betyr å klø!!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Vær klar over at manntallene for 1660-årene, som ble lagt ut av Jan Oldervoll 18. mars 1999, er rådata. Dette vil si at de ikke er korrekturleste. Alle som har prøvd å søke i disse manntallene, har opplevd merkelige registreringer. At det står 'klejet' i steden for 'lejet', må da også bero på en tastefeil, da bokstavene k og l er 'naboer' på tastaturet.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Are!Takk for denne viktige informasjon. Det forklarer også en del andre noe meningsløse stavemåter som jeg har funnet i de samme manntall.Om manntallene fra 1660 - årene inneholder en del feil av typen tastefeil eller lignende, så er de utrolig verdifulle som informasjon.Hvem / hvilken institusjon har registrert manntallene? Hvor finnes originalen - i Riksarkivet, antar jeg.MVH Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette er manntall for den samme gården i 1664:LenkeJeg er i usikker på om sønnen John Hendrichsen i 1666, som da (k)lejet gården, var den egentlige bruker av gården? Hans far Hendrik Johnsen nevnes som oppsitter i begge manntall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Beklager - det står Hendrick Persøn i manntallet for 1664. Men i følge noen (usikre?) kilder, blant andre J. Prytz, skulle hans farsnavn være Johnsen.Jeg vet ikke hva eller hvem jeg skal tro på lenger. Jeg har mine aner tilbake til gården Stor Ryen i manntallet for 1660 - årene (mitt etternavn kommer fra gården Saksryen søndre i Rugeldalen , og har ikke noen tilkmytning til den den nevnte gården)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Astrid:Du spør om hvem som har registrert manntallene og om hvor originalene befinner seg. Originalen fra Titus Bülches tid er trygt forvart opp ved Sognsvann, hvor man kan lese de i papirkopi på Rikarkivets lesesal (innbundet i rødt rett bak, om enn litt til høyre, for lesesalsvakten om jeg husker riktig).Det var vel noen ved UiB (Historisk institutt) som registrerte manntallene på 1970-tallet. Dette mener jeg Jan Oldervoll opplyste om ved utlegg av manntallene i mars 1999. Kanskje dette brude spørres om under Arkivforum?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.