Gå til innhold
Arkivverket

[#14085] Slekt i Norge etter John Fossum, som utv. fra Trondhjem? til USA kring 1870.


Gjest Helge Skoge
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Skoge

Var på tur i Ohio ,USA og kom i kontakt ein FOSSUM som hadde vert i Trondhjem på bryllupsreise for og treffe Norsk slekt,men nei uten og finne spor.Eg sa eg skulle prøva og hjelpa, men det stoppar opp.Her er hans data: John Fossum f.1840 gift med Mary Fossum f.1836 barn Ole f.1868 og Andrew f.1870.Kom over i 1873 eller -74 ?? fra Trondhjem. Han Eric Fossum ville tilbake til Norge for og treffe slekta hviss den kunne sporast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Se etter emigrasjonen først. Se også 188o tellinga i USA her på didgitalarkivet om du kan finne noe mer. Deres patronymikon mangler og gjør det tidkrevenede.Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det finnes 2 stk. Johan'er som passer John's alder. Begge er ugifte og bor på hver sin Fossum gård i Sør-Trøndelag i 1865.-----Johan Pedersen på Fossum gård, Børsen i Sør-Trøndelag [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61658.wc2&variabel=0&postnr=658&fulle=true&spraak=n>Lenke , står oppført som 'idiot' under merknader. Han kan vel nærmest avskrives.-----Johan Estensen på Fossum gård, Strinden i Sør-Trøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I 1880 ser jeg at familien bodde i Wheatland, Rice, Minnesota. Har familien sjekket nat.papirene deres?Av censusen står det også å lese at de fikk en sønn som het Martin i 1874. Kom han før eller etter overfarten?Og enda et barn, en datter Johanna født i 1877.Datteren Julia født i 1879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Skoge

Hei! Eg har sjekka ut han Johan Estens. Det sette meg litt tilbake, for eg trudde eg var på rett spor og fekk tak i slektsoge fra Malvik S.Tr. der var det og utvandrarlister over fleire år,men ingen som stemte. Hva er - nat.papirene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Stasborgerskap.Det finnes 4 stk. John Fossum i Minnesota Naturalization Records Index, 1854-1957. 2 stk i Other Tail County, 1 i Clay County og den siste i Ramsey County.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Familien skal finnes her:1880 U.S. Census • Minnesota • Rice • Wheatland • ED# 130....med opplysninger om når de dro fra Norge. Jeg blar forfra.I census 1910 for Minnesota er John fremdeles i live og boende på samme sted som i 1880.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

1910 U.S. Census • Minnesota • Rice • Other Townships • ED# 132 - side 9. For den som har Ancestry LenkeDa finner jeg Ole Fossum med sin egen familie, og nedenfor et nytt hushold med det som vel må være hans far og ny kone (Gurine?)/nye barn. De har vært gift i 20 år. Det eldste barnet er 19 år. Nedenfor finnes også Andrew med sin familie.Kan se ut som om de emigrerte i 1871.Skrifta er noe vanskelig å tyde. Faktsik så synes jeg nesten at det er ulikt emigrasjonsår på John og barna. Kanskje John dro først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I 1880 finnes familien på side 20 av 31 Lenke Barna er de samme som jeg angir i innlegg 4, i tillegg kommer selvsagt Ole og Andrew. I 1880 angis det ikke noe år for emigrasjonen.Det som er mer interessant er at det finnes nok en Fossum familie, og alle er født i Norge. Kan de ha emigrert samtidig med John's familie? I såfall bør alle disse personene lett la seg finne.Christian, 55 år Bertha, 48 år Andrew, 22 år Johanna, 19 år Ole 15 år Andreas, 12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I 1900 fremkommer det tydlig at emigrasjonsåret er 1871 både for John og Ole [url="http://www.ancestry.com/search/io/fullview.asp?vw=994&vh=660&c=4&state=Minnesota&county=&township=&ed=162&roll=T623_788&STAbrv=MN&startimg=439&endimg=469&rp=445&client=ℑ=&l=0.000000&t=0.000000&r=1.000000&b=1.000000&w=618&h=643&option=ZoomIn&hash=499910477&width=2473&height=2573&levels=5&colorspace=Grayscale&x=114&y=504>Lenke Andrew ser jeg ikke noe til.På dette tidspunktet finnes det atter en Fossum familie der. Andrew Fossum født i 1857, emigrasjonsår 1879. Gift i 16 år, alle barna født i Minnesota. Han må nok være sønn av Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

John Fossum f. May 1840 emigrerte i 1871. (iflg 1900-census) de bodde på samme sted som senere. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nå skal jeg slutte å tenke mens jeg knotter, du er for kjapp, Nina (og jeg er utslitin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg fant denne:Minnesota Cemetery Inscription Index (Eleven CountiesFOSSUM MAREN 3 ROW 2 04/AUG/1835 (født) 25/JAN/1886 (død) Trondhjem (kirkegården) Webster township Rice County, SPouse. JOHANNESDa vet vi at deres norske navn trolig var Maren og Johannes, og at hun var født den 4. august 1835.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Johannes Sex: M--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 18 May 1840 Place: Christening: 28 Jun 1840 Place: Orkedal, Sor-Trondelag, Norway--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Anders AMUNDSEN Mother: Ane OLSDR--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C426413 Source Dates: 1840 - 1869 Film or Fiche Number: 307006 Collection Details: Orkedal; Den Norske Kirke -------------LenkeTrur nå eg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og, her er førstefødte, lille Ole:Ole Sex: M--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 15 Sep 1867 Place: Christening: 17 Nov 1867 Place: Orkedal, Sor-Trondelag, Norway--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Johannes ANDERSEN Mother: Maren OLSDR--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C426413 Source Dates: 1840 - 1869 Film or Fiche Number: 307006 Collection Details: Orkedal; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

-------------------------------------------------------------------------------- Johannes ANDERSEN Age At Marriage: 26 Sex:--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth:--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Anders AMUNDSEN--------------------------------------------------------------------------------Marriage: Spouse: Maren OLSDR Age At Marriage: 32 Marriage: 28 Dec 1866 Place: Orkedal, Sor-Trondelag, Norway--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: M426413 Source Dates: 1840 - 1869 Film or Fiche Number: 307006 Collection Details: Orkedal; Den Norske Kirke------------med Maren som førsteperson:-------------------------------------------------------------------------------- Maren OLSDR Age At Marriage: 32 Sex:--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth:--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Ole JOHNSEN--------------------------------------------------------------------------------Marriage: Spouse: Johannes ANDERSEN Age At Marriage: 26 Marriage: 28 Dec 1866 Place: Orkedal, Sor-Trondelag, Norway--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: M426413 Source Dates: 1840 - 1869 Film or Fiche Number: 307006 Collection Details: Orkedal; Den Norske Kirke -------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

1865 på gården Fossum i Orkdal Lenke , men ingen Christian. Nå var han 15 år eldre og har nok flyttet hjemmefra.Husker ikke jeg helt feil fra kirkegården så hadde Maren og Johannes en datter som het Ane. Hun døde i ung alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Kan de ha emigrert via Sverige? Jeg er ikke karom å finne dem. Ninen, har du cd'en lett tilgjengelig? Lailen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg har lagt ut alle norkse Gøteborgemigrantene i et tema her, er det de du tenker på?Jada jeg har cd'en .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS VRI: Christen Andersen 32 år, far Anders Amundsen, ble gift 15/7 1858 Orkdal med Berit Olsdatter 25 år, far Ole Johnsen.Barna deres døpt i Orkdal:--1) Anders 28/11 1857-10/1 1858.---2) Johanna 14/5-9/6 1861.---3) Ole 29/3-30/4 1865.---4) Andreas 24/11 1867-12/1 1868.LenkeDette stemmer i allfall veldig godt med opplysningene ovenfor. Jeg har ikke sjekket mot emigr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.