Gå til innhold
Arkivverket

[#14085] Slekt i Norge etter John Fossum, som utv. fra Trondhjem? til USA kring 1870.


Gjest Helge Skoge
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Myhre

Johannes Andersen og familie har nok reist fra Trondheim, se dokumentasjon, 1871 er ikke ferdig.Se på originalen.Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Har sett i 'Utvandringa fra Orkdal til Amerika' og fant følgende:Fossum, Johannes Andersen, sønn av A. og And. ~ Maren Olsdt. utv. i 1872Fossum, Maren Olsdt. Bakkmo ~ Johannes Andersen, f. 1836, utv. 1872, Abercrombie, N.Dak. Johannes Andersen og Maren Olsdt., f. 1836, reiste altså i 1872 til Abercrombie i Nord Dakota.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hvis vi ser litt fremover, så er vel dette familien til John FOssum på Fossum i Orkdal i 1900;:LenkeOle Andersen, husfars svigerfar er John Fossum's bror. Sigri Olsdatter er altså niese av John. SIgri og Ole har flere barn, så her må det være etterkommere i massevis!Kanskje man er så heldig at det virkelig finnes en skikkelig bygdebok for Orkdal'n? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Jeg har funnet fram til en nålevende slektning av Johannes. Hun er også slektsinteresert, og jeg mailer deg en kort oversikt, samt navn og telefonnummer.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Skoge

Det var som julafta da eg åpna 'debattforum' idag. Det er nesten utruleg at dette kunne ordne seg på under 24 timar,det som eg har brukt månader på, og ikkje vært i nærheten.Slik respons og slik kunskap enkeltpersoner sit med må nesten sidestillast som sportleg prestasjon.Min hjelp til Mr. Fossum har tatt mangen timer og nesten gitt opp , men når slike resultater vises ,da er det gøy.Eg kunne tenkt og fått ein prat Pr.tlf med dei som har vært mest aktive her ?. TAKK !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sett i Orkdalboka, og det er en bedrøvelig bok.Fossum: Iver og Amund Anderssønner Kvåle eiere i 1792. Iver solgte sin del til Amund. Amund 1771-etter 1816. Gift med Valborg Kristensdt. 1775-.Sønnen Anders Amundsen overtok. Anders hadde 3 sønner:1) Ole de. I 1865 37 år gift med Karen Pedersd. 37 år, barn Siri 11, Ane Martha 8, Pauline 4.2) Amund Amundsen. I 1865 36 år gift med Johanna Olsd. 40 år, barn Anders 17, Johanne 8, Ane 4 .3) Ole dy. I 1865 35 år gift med Berit Olsd. 36 år, barn Ane 8, anders 5, Ole 4, Bernt 1.Bakk gård: I 1863 var Krist. Andersen bruker her og på Eggen (Ødynmo). I 1865 fikk Kristoffer Andersen Fossum skjøte her. I 1865 bodde også Ole Jonsson 74 år og kone Johanne Krist.dt. 76 her med datteren Maren 31 år ugift.Nedre Kvåle: Iver Kjellsen fra Metlimoen gift med Berit Olsdt. fikk ingen arvinger. Svogeren Anders Larsen overtok i 1759, var gift med Eli Kjellsdt. Navn på 2 sønner Lars og Iver.Om man kan få dette til å henge sammen på noen måte så er det godt. Det kan jo også være feil familier, men det var det jeg fant med de oppgitte navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

La oss legge til at ingen var dopet under løpet :-)Det finnes i dag så mange og virkelig gode kilder som f.eks. folketellingene og emigrantmaterialet her på DA. Se ellers eget tema om emigrantkilder. I dette tilfellet er det som Hans sier et hull i 1871-protokollen, men det var ingen hindring.Jeg håper at Fossum i Amerika blir minst like glad som deg, og at han i løpet av sommerene (?) kanskje får treffe noen av sine nålevende slektninger!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Helge! Ja, det er alltid gøy når det funker, og vi greier å finne frem!!Regner med at du er ute på Nordsjøen enda :o)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Skoges

I innlegg 9 omtaler Nina han Andrew, som er Mr Fossum sin great-grandfader.Han fløttet seinere til Wisconsin hvor hans grandfader blei fødd i 1910. Dette syntes eg ikkje var så viktig innlednigsvis, men det hadde vore greit og sett om dette stemer når det er så mykje ekspertise på bana . H.S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Nancy (Fostervold) Halvorson

Hi Helga, I've been using this site to ask questions on my own family. But, was looking around if there was anything on my husband's family. His grandmother was Laura Fossum married to Allan Halvorson. She was the daughter of Ole Fossum (1860-1945) and Anna Hauge (1879-1953). Laura and Allan had two sons Gary and Wendell Halvorson and grew up in Spicer, Minnesota. I married Gary's son, Todd. Laura's family is from Orkdal, it seems you are looking for some of those people. I cannot read norwegian, so have no real idea what this thread says, other than some of of names seem to match with some of what I have here. I have a few pages from a book called 'Orkal til Amerika - The Emigration from Ordak to America' I have no idea where the book is from, Todd/s uncle just gave me photo copies of the pages. If you would like I could scan and email to you. Nancy (Fostervold) Halvorson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.