Gå til innhold
Arkivverket

[#14090] Rikard Pareli fra Hamarøy


Gjest Einar Leon Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar Leon Olsen

Søker opplysninger om min Bestefar Rikard Pareli Berg Olsen fra Hamarøy. Olsennavnet tok han hvist da han kom til Stavanger, og Bergnavnet er hvist fra det stedet på Hamarøy der han kom fra. Han var sjømann/fisker, og født på Hamarøy i 1879. Han giftet seg i Stavanger i 1912, med Elisabeth fra Kjøllevig, og døde av spanskesyken i Stavanger i 1918, bare noen måneder før min far ble født. Jeg greier ikke å finne han i arkivene, så nå står jeg bom fast. Kan noen hjelpe meg? Venlig hilsen Einar Leon Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Dette har du kanskje sjekket alt, men...Søker du på 'begynner på' Parel som FORNAVN får du masser av folk med det navnet som holder til på Hamarøy under 1900-folketellingen. Er det noen av navnene der som ser kjente ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det finnes et utall av skriveformer for Rikard i 1900-tellingen. Den eneste som er født i Hamarøy med passende fødselsår er fiskeren Rekkard Olsen:LenkeSannsynligvis er Olea Olsen hans søster (familiestilling fl betyr losjerende, tilhørende familien).Farens navn er vel nevnt i kirkeboken ved vielsen? Da burde det være enkelt å finne ham som døpt i kirkeboka for Hamarøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Leon Olsen

Takker begge to, men det er nok ikke samme personen. Det som er problemet er at alle spor slutter med min bestefar, så jeg har ikke noe annet spor å gå etter,verken foreldre eller søsken eller sikkert sted på Hamarøy hvor han kom fra. Kan Parelinavnet være Italiensk, eller Finsk? MVH Einar Leon Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Pareli var ikke noe uvanlig navn i Nordland for hundre år siden. Jeg kjenner ikke opprinnelsen, men den kan neppe hjelpe deg uansett.Jeg spør igjen: Har du funnet vielsen i kirkeboken for Stavanger (1912)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Leon Olsen

Hallo igjen. Da jeg er nybegynner i hobbyen, vet jeg lite om arkivene og andre kilder å søke i. Kan ikke finne kirkebøkene for Stavanger eller Strand kommune på nettet. Kan det være en ide å ringe til Statsarkivet i Trondhjem eller Stavanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Avleverte kirkebøker fra Stavanger oppbevares ved Statsarkivet i Stanvanger. Størst sannsynlighet for å få et positivt svar fra Statsarkivet er ved å gjøre en skriftlig henvendelse, med et kort og veldefinert spørsmål.Det er mulig Statsarkivet i Bergen har mikrofilm av de aktuelle kirkebøkene. Du kan også låne inne mikrofilm til ditt lokale bibliotek. Oversikt over filmede kirkebøker finner du her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Leon Olsen

Takker igjen alle sammen. Jeg skal høre med bibloteket i Fyllingsdalen Stuerten Rikard Olsen er ikke min bestefar, da han i skipslistene ikke er født på Hamarøy. Jeg får vel bare slite meg videre i håret. MVH Einar Leon Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.