Gå til innhold
Arkivverket

[#14099] Hvor er Hodal i Sverige?


Gjest Rolf Steinar Bergli
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Steinar Bergli

Søker Beate Andersdatter f. 1839, som i følge kilder skal være født i Hodal i Sverige.Mitt spørsmål er da: Hvor er og hvilket len hører Hodal til?På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Fra fødte i Hogdal:-----1839-05-23 BeataKongbäckBonde Anders Andersson og Kjerstin Christiansdotter -----1839-09-12 Beata SundbyTorpare Anders Eriksson og Cajsa Andersdotter -----Du får nok grave litt mer i kildene som angir Hodal slik at du finner noen fødselsdato på henne. Farens navn angis som regel ved giftemål. Håper at Hogdal er rett, og at en av disse kandidatene passer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Her har du to nyttige linker:www.slaktdata.org - avskrift av kirkebøker med søkemuligheterwww.genline.se - avfotograferte kirkebøker - koster noe penger, men hele Bohuslen er på plass.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Har dessverre ikke tilgang til noen originalkilder, men i Hvaler Bygdebok. Gårder og slekter. Bind II. Ved Gudrun Høibo fra 1981 finnes under Løkkeberg (Hvaler gnr. 30, bnr. 11) på side 145 oppgitt at Peter Andreas Andreassen (Brandt) (29.9.1840-21.2.1912) ble 'Gift 15.12.1865 med Beata f. 23.5.1839 i Hogdal, d. 12.4.1918. Dtr. av gbr. Anders Andersen Kongbek, Hogdal. Hun kom 1862 for å tjene Ole Andersen Løkkeberg.'Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Marius, litt på siden, er det navnereg. i Hvaler bind 2? (jeg har bind 1, der er det ikke :o( Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Laila!Jeg har faktisk vært litt bekymret for din helse. Du har nemlig ikke figurert i noen av de innleggene jeg har lest de siste dagene :-)Nei, det finnes ikke noe navneregister i bind II heller. Men ved å gå inn på folketellingene enten 1801, 1865 eller 1900 finner man jo gjerne referanse til et eller annet bosted, og det er - men det vet du sikkert - meget gode krysshenvisninger i disse bøkene. Du får si fra om det er noe spesielt du lurer på!Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Steinar Bergli

Ja, ja. For å snu litt på et ordtak: 'jeg ba om fingeren, men fikk hele hånda!'.Tusen takk til alle - her fikk jeg mye gratis!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Steinar Bergli

Du har hjulpet meg før med samme familie, husker jeg - flott service! Men nå har jeg allerede bestilt bygdeboka, slik at jeg kan studere litt på egen hånd.Halden er et område jeg er totalt ukjent med både geografisk og slektsmessig (konas slekt), så da er bygdebøker midt i blinken. Ei datter av nevnte Beate Andersdatter havnet helt i Flekkefjord, og der har jeg mer ugjort enn i Halden foreløpig... :-)Håper jeg kan hjelpe tilbake en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.