Gå til innhold
Arkivverket

[#14103] Dr. Fredrik Louis Abel i Skien.


Gjest Bjørn Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Solberg

Fredrik f. 9/10-1865 i Kristiania var den første bosatte lege i min hjemkommune Hobøl på slutten av 1800-tallet. Jeg kan ikke finne ham i FT1900, men finner ham igjen når han foretar er reise til USA i 1919. Han er da gift med Ingeborg Abel, og bosatt i Skien. I Skien bys matrikkel for 1930 bor det en Fredrik Abel i Kongens gt. 8.Mitt spørsmål er om Fredrik hadde noen etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

'Studentene fra 1875', Kristiania 1910;Fredrik Louis Abel gift1)i Kristiania 03.04.1894 med Anna Lystrup Westrem f. i Rygge 27.09.1871. 2 barn som begge lever (1910); Louise Abel f. i Kristiania 02.03.1895 og Nils Abel, f. i Skien 15.01.1899.2) i Kristiania 02.11.1908 med Karen Ingeborg Thilesen, f. i Drammen 21.04.1884. Ingen barn oppgitt i 1910.Det står ca. 2 sider om F.L.Abel (som han selv har skrevet). Kopi kan sendes om du oppgir adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

2. ekteskap oppløst og Abel giftet seg 10.12.1922 med 'Elsa' Carola Catharina Ljungdahl, f.11.06.1893. Abel døde i Skien 15.04.1941 (men dette vet du). (Kobro: Tillegg til Norges Læger 1800-1908 s.15).Bøkene egner seg ikke for scanning (vanskelig å brette ut uten å ødelegge bindet), så postadresse er best om du vil ha bedre kopier (som da iallefall blir lesbare).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solberg

Full postadresse er Bovim, 1827 Hobøl. Dette var forøvrig også postadressen til Dr. Abel når han virket i Hobøl. Derfor min interesse for mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solberg

Hei igjen, Geir. Kom hjem fra 'ærbe i byn' (som vi siær hær i Østfoll) i dag og der lå det brev fra deg. Tusen takk for kopiene. Et viktig bidrag til Bovim's gårdshistorie. Dette innlegget skriver jeg fra det som i 1893 sannsynligvis var hans venteværelse. De minnene som er igjen etter Dr. Abel 'hær på gårn' er skiltet hvor det forkynnes at her er kontoret til Dr. F. Abel og at åpningstiden er fra 10.00 til 12.00, et fotografi av den salige doktor Abel og hans bror sammen med min tippoldefars familie, samt et fotografi hvor Abel er klar til utrykning med hest, trille og doktorveske. Igjen, tusen takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.