Gå til innhold
Arkivverket

[#14105] O.Simensen, Finnolt øvre i Sør Odal


Gjest Morten Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Strøm

Hei,O. Simensen var min tipp tipp oldefar, og far til min tipp oldemor Oline Olsdatter f 1853, Finholt øvre i Sør Odal (ref folketelling i 1865). Er det noen som vet noe mer om O. Simensen og hans forfedre? Var dette av finne slekt? Er det slekt som fremdeles besitter garden (tror den nå kalles Oppigarden Finholt)? Kan noen hjelpe med dette?Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Ole Simensen var født i plassen Heia under Nordby i Aurskog 21.3.1818, og ble døpt i Aurskog 29.3. samme år. Ole døde 23.8.1897 i Oppgarden Finnholt og ble gravlagt 30.8. i Strøm kirke i Sør-Odal. Jeg vet om 10 barn til foruten Oline som ble født 16.7.1853.Oles foreldre var Simen Olsen f 5.10.1793 i Rotbekk under Våler i Aurskog, døpt 13.10. Simen døde 20.2.1858 i Presterudsætra i Sør-Odal. Han ble gift 16.4.1816 i Aurskog med Anne Marie Amundsdatter født ca 1789. Jeg har ikke funnet henne døpt i Aurskog, men hun var datterdatter til Anders Amundsen og Marte Olsdatter i Bogerud (se Aurskog bygdebok bind 1 side 484). Der vokste nok Anne Marie opp, men hvilke av døtrene Olea, Marte, Mette eller Anne som er Anne Maries mor er for meg ukjent.Simen Olsens foreldre var Ole Embretsen fra Rotbekk u. Våler og hans kone Rønnaug Kristoffersdatter fra Ødegarden av Nordby.Dette var litt om Ole Simensens forfedre. Om etterslekta i Oppgarden Finnholt vet jeg bare det som er oppgitt i Sør-Odal bygdebok bind 5 side 336. Og jeg kan ikke se annet enn at dattera Martea overtok Oppgarden etter faren. Hun hadde 7 barn sammen med mannen Andreas Arnesen, men det er ikke oppgitt at noen av dem var gift eller hadde barn. Det var en gutt som mistet sin mor 1 år gammel som ble den neste brukeren. Han kom til Oppgarden 2 år gammel og vokste opp der. Med hilsen Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.