Gå til innhold
Arkivverket

[#14107] Ingebrigt Sundet in USA census 1890 or later


Gjest Jørn Sundet
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Sundet

Hvis noen har tilgang til folketellingsdata fra USA etter mai 1887 hadde det vært fint om de kunne sjekket om Ingebrigt Sundet finnes. Han emigrerte fra Trondheim med kurs for Minneapolis 20. april 1887.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Emigrantprotokollen viser at Ingebrigt Sundet, 24 år, kom fra Høilandet og emigrerte som du sier i 1887. Det kan se ut som om han hadde en medreisende Ingebrigt Ole Lien, 21 år, også fra Høilandet.Han hadde fripass, hva menes med det?-----Kanskje dette er Ingebrigt i 1865? Ingebrigt Jørgensen, 3 år, født i Melhuus, bor på gården Sundet [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61653.wc2&variabel=0&postnr=4368&fulle=true&spraak=n>Lenke-----Sundet i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Sundet

Emigrantprotokollen, folketellingen 1865 og 1900 har jeg vært inne på tidligere. Det er stort sett der jeg har min informasjon fra. Jeg har også fått bekreftet dette muntlig av min far som igjen har hørt det fra sin far. Dette med reisefølge av en nabogutt med navn Lien har jeg hørt fra min, men jeg har ikke kunnet se dette av noen info fra emigrantprotoller eller foletellinger. Hvordan? Ingebrigts eldre bror Arnt Jørgensen Sundet forsøkte å få kontakt med han ved å snakke med folk som hadde vært i de norske miljøene i Midt-Vesten. Det var ingen som hadde sett eller hørt noe så han gav opp - 'han var kommet bort i det store Amerika'. På bakgrunn av info om skipsanløp mv. reiste Ingebrigt trolig med fartøyet 'Hero' Hull i England via Kr.sund og Ålesund. Turen gikk trolig med tog til Liverpool, og antaglig reiste han med fartøyet 'City of Ricmond' og ankom NYC 4. eller 5. mai 1887. Mottaksterminalen Ellis Island var ennå ikke tatt ibruk - så søk her har ikke hjulpet. Antaglig kom han til mottaksterminalen Castle Garden. Jeg har forsøkt søk på genealoly.com og ancestry.com uten resultat. Men amerikanske folketellinger har jeg ikke kommet over etter de som er innlagt på diditalarkivet til og med 1880. Hvis noen kan hjlpe mer hadde det vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Sundet

Kanskje har han tatt et annet navn i USA. Patronymet Jørgensen, Jorgenson el. Ingebrigt er vel kanskje heller ikke noe lett navn på engelsk, men jeg vet ikke hvilket engelsk nærliggende navn som kan være en erstatning. Fødselsåret 1863 kan være et spor hvis han har byttet navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vet du om det var flere i familien som emigrerte? Prot. sier Minnesota. ingen med navnet som kan ligne Ingebret i døds-indexen (mange Sundet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Sundet

Canada kan selvsagt også være en mulighet.Så vidt jeg vet har ikke andre relativt nære slektninger av Ingebrigt utvandret til Amerika, men en nabo Eivind Kjøsen utvandret like etter århundreskiftet. Han var ved flere anledninger i Norge. Han bodde visstnok ikke i Midt-Vesten, men i Washington (staten). Jeg regner kanskje med at han var blant dem min oldefar forespurte om Ingebrigt. Ellers har jeg lurt på om det ikke kan finnes spor i forbindelse med innvandringen i USA, dvs når han gikk i land eller når han ble naturalisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er ikke brått sikkert han ble naturalisert. Dersom han ble, finnes det masse dokumentasjon, men du må vite mer. Han ble ikke nat. med navnet Sundet i Minnesota, ihvertfall.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Sundet

Hei LailaTakk skal du ha så langt!! Jeg har forstått det slik at du har fått sjekket at Ingebrigt ikke er nevnt i folketellingene for 1900 og 1910 - gjelder dette også Ingebrigt Ole Lien som han reiste sammen med. Videre forstår jeg at du har sjekket at han ikke har fått statsborgerskap i Minnesota. Du sier at vi må vite mer i tilknytning til statsborgerskapet - hva tenker du på da? Jeg har også forstått det slik at US National Archives & Records Administration i Washington DC har informasjon om passasjerlister for skip som ankom NYC - er dette et sted å begynne? Kanskje kom han aldri til USA, men ble igjen i Engaland ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kan dette være en fjern slektning det er verdt å ta en nærmere titt på? Du har jo tross alt ingen ledetråder.Jorgen A. SUNDET, født ca 1858 Spring Grove, Houston, MngmRonaug SAGADALEN, f. 1862 Wilmington, Houston, Mn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.