Gå til innhold
Arkivverket

[#14109] Johannes Monsson Seim f.1719 Arna


Gjest Mads Rongen Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mads Rongen Jensen

Johannes Monsson Seim giftet seg 1742 med Helga Nilsdtr. Fossmark. Han døde 1804 på Stanghelle i Bruvik.Hvem er hans foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mads Rongen Jensen

Men hvem er hans foreldre ?Er det noen som har tilgang til bygdebøker for Arna eller til originale kilder som kan hjelpe.Mvh Mads Rongen Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Berentsen

Faren er Mons Johannesson, Seim. (1667-1724)Han ble 2. gang gift i 1713 med enken Brita Monsdatter, Gjerstad. (1678-1760)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Mons Seim sin far: Johannes Monsen Seim, født ca. 1623-død etter 1667Brita Gjerstads foreldre: Mons Olsen Gjerstad (ca. 1655-1709) og kona Sygni Olsdtr. Gjerstad (ca. 1657-1719)Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mads Rongen Jensen

Takk for hjelpen.Jeg finner Brita Monsdtr. Gjerstad og hennes foreldre i Ådna: Gjerstad sokn side 276 som er den eneste boka for Haus som jeg har tilgjengelig. Er det samme kilde du har for disse ?Hva er kilden for Mons Johannesson Seim og Johannes Monson Seim ?Mvh Mads Rongen Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

For øyeblikket Ådna: gards-og ættesoge for Haus. Jeg er selv etterkommer etter Johannes Monsen og kona Helga Nilsdtr. Forøvrig blir det og påstått at Johannes Monsen Seim f. ca. 1623 hadde sønnen Ole Johannessen Seim f.ca 1651. Dette har jeg ikke funnet belegg for hverken gjennom skifter eller manntallet for 1666.Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mads Rongen Jensen

Da har du selvfølgelig alt om moren til Helga Nilsdtr. - Magdeli Johannesdtr. Øvste Mjelde.Kan du hjelpe opplysninger om opphavet til faren til Helga - Nils Monsson Hole 1675-1733 - hans foreldre o.a.Jeg er kjent med at han også er kjent som Nils Monsson Raknes etter sitt første ekteskap, og som Nils Monsson Fossmark etter at han giftet seg til Fossmark med Magdeli i 1720.Mvh Mads Rongen Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mads Rongen Jensen

Løfter forrige innlegg frem i køen i håp om opplysninger om foreldrene til Nils Monson HoleMvh Mads Rongen Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Foreldre er Mons Nilsen Hole ca.1635 - 1709 og kona Jorun ca 1645 - 1684. Far til Mons var Nils Hole ca 1604 - 1677. Nils var selveier på Hole og det var også sønnenMvh Johan Ludvig Kvamme med støtte fra Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Grete Bratne

Jeg har nylig funnet frem til at denne Johannes Monsson Seim f.1719 og Helga Nilsdatter Fossmark er mine 5. tippoldeforeldre.Har noen kommet frem til mer om anene til disse to enn det som fremkommer her ?Jeg finner at en Johannes Seim har blitt gravlagt i januar 1758 og hans alder oppgis til imponerende 101 år og 8 måneder. Lenke Hvis det stemmer ble han født i 1656 og kan kanskje ha vært en bror av Mons Johannesson, Seim. (1667-1724) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

På jakt etter barn av Mons Johannesson Seim(f.1667) og de to hustruene Ingebor Nielsdatter(f.1663) og Brita Monsdatter Gjerstad Havrå(f.1678), har jeg funnet en del 'kandidater'. Opplysningene nedenfor er fra FamilySearch(døpte i Haus) og fra Digitalarkivet(døde i Haus).De døpte fra FamilySearch er delvis avskrift fra kirkebøker og delvis lagt inn av slektsforskere.Felles for alle disse barna er at de har en far som heter Mogens/Mons Johannesson(eller tilnærmet likt Johannesson) og jeg har listet hendelsene i rekkefølge etter årstall.Kan noen hjelpe meg med å avdekke hvem av disse som evt. er barn etter disse tre ? DÅP 1. MAREN MONSDATTER, Female, Christening: 26 NOV 1691 Haus, Hordaland, NorwayDÅP 2. MARITTA MONSDATTER, Female, Christening: 18 JUL 1692 Haus, Hordaland, Norway, Death: 21 AUG 1692DÅP 3. MONSEN, Male, Christening: About 03 SEP 1693 Haus, Hordaland, Norway, Den Norske kirke. Haus prestegjeld (Hordaland)DØD 1. MARI MONSDATTER, Dom: 19.p. Trinitat: Hougs barn Mari MogensDaatter Seims* f Mogens Johans. Seims, blef graffestet Mogens Johans Seims barn, nom: Mari MogensDaatter 1696DÅP 4. KARI MONSEN, Female, Christening: 22 JAN 1697 Haus, Hordaland, Norway, Den Norske kirke. Haus prestegjeld (Hordaland)DØD 2. HELJE MONSEN, Fest: Epiphan: Hougs barn Helje Mogens* Sems* Mogens Johansøn Sems, Bleff graffestet Mogens Johansøn Sems barn, nom: Helje NB. Disse ere Døde novo Anno 1698DÅP 5. AAGETHE MONSDATTER, Female, Christening: 29 SEP 1699 Haus, Hordaland, Norway, Den Norske kirke. Haus prestegjeld (Hordaland)DØD 3. DØDFØDT GUTT, Dom: Oculi Hougs Drengebarn Mogens.* Seims* Dødtfødde m Mogens Johansøn Seims, Bleff graffestet Mogens Johansøn Seims Dødtfødde Drengebarn 1699DØD 4. AAGETHE MONSDATTER, Dom: Jubilate Hougs pigebarn Aagethe Mogensd.* Sems* f Mogens Johansøn Sems, Bleff graffestet Mogens Johansøn Sems pigebarn, nom: Aagethe 1699DØD 5. DØDFØDT PIKE, Dom: Jubilate Hougs pigebarn Mogensd.* Seims* Dødtfødde f Mogens Johansøn Seims, Bleff graffestet Mogens Johansøn Seims Dødtfødde pigebarn 1700DØD 6. DØDFØDT PIKE, Dom: 13.p.Trinitat: Hougs pigebarn Mogensd.* Sems* Dødtfødde f Mogens Johansøn Sems, Bleff graffestet Mogens Johansøn Sems Dødtfødde pigebarn 1702DÅP 6. MARITTA MONSDATTER, Female, Christening: 11 JAN 1707 Haus, Hordaland, NorwayDØD 7. INGEBORG NIELSDATTER(kone nr 1), Die Annunciat: Mariæ Hougs Kone Ingebor NielsDaatter Seims* alder 49 og 3 fierdings Aar f Mogens Johansøn Seims 1712DÅP 7. MARITTE MONSDATTER, Female, Christening: 12 MAR 1713 Haus, Hordaland, NorwayDÅP 8. MOGANS MONSEN, Male, Christening: 23 JAN 1714 Haus, Hordaland, NorwayDÅP 9. JON MONSEN, Male, Christening: 03 JUN 1715 Haus, Hordaland, Norway, Den Norske kirke. Haus prestegjeld (Hordaland)DÅP 10. INGEBOR MONSDATTER, Female, Christening: 12 JUN 1718 Haus, Hordaland, Norway, Death: 15 JAN 1719DØD 8. INGEBOR MONSDATTER, Domin: II. p. Epiphan: Hougs pigebarn Ingebor Mogensdaatter Seims* 25 Uger og 4 timer f Mogens Johansøn Seims, disse 3 indberegnet iblant de døde in pterit Ao 1718., 1719 00.00.1718DÅP 11. JOHANNES MONSEN, Male, Christening: 17 NOV 1719 Haus, Hordaland, NorwayDÅP 12. BRITHE MONSDATTER, Female, Christening: 26 DEC 1723 Haus, Hordaland, Norway, Den Norske kirke. Haus prestegjeld (Hordaland)DØD 9. MONS MONSEN Dom: 26 post Trin: Hougs Dreng Mons Monsøn Seim 15 Aar 4 Maan: 8 Dage m 1723DØD 10. MADLI MONSDATTER Dom: 4 Adventus Hougs barn Madli MonsDt. Seims* 7 aar mindre 2 uger f Mons Seims 1723DØD 11. MARTE MONSDATTER Fest: Annunc: Mariæ Hougs Marthe Monsdt. Seim 21 aar 2 Maaneder og Dage f 1728---------------------------------------------------------Under her kommer litt tankespinn rundt diverse opplysninger jeg har funnet. Det er mulig at dette er 'helt på jordet', men hvis det skulle stemme har Brita hatt 5 ektemenn :Enken Brita gifter seg med Mons i 1713 : Mogens Johansøn Seim Berette Mogensdatter Hafre Fer.II.Pentecost. 1713 MieldeMons dør i 1724 : D: 1 Marty Hougs Mons Johansøn Seim 57 Ann: og 3 uger m 1724Brita gifter seg igjen ? : Lars Olsøn Seim Soldat Brithe Monsdatter Seim Dom.2.p.Trin. 1725 HougsBrita's nye ektemann dør 3 år etter ? : Fest: Epiph: Hougs Lars Olsøn Seim 26 aar 9 maaned: 2 uge m 1728Brita gifter seg igjen ? : Askild Larsøn Tuenæs Enkemand Enke Brithe Monsdatter Seim 21. April 24. Juny 1731Brita's nye ektemann dør året etter ? : Domin: Oculj Hougs Askield Larsøn Tuenes 57 Aar Maa: m 1732Brita gifter seg igjen ? : Ole Jonsøn Hunhammer? Ungkarl Enke Brithe Monsdatter Tuenæs 2den Paaskedag St.Hansdag 1733Brita's begravelse ? : Domin. 2da post Epiph. Domin. Hougs Koener Brithe MonsDatter Tuenæs 82 Aar f holdt Liig-Tale over 2de Koener 1760Brita's siste mann gifter seg på nytt ? : Ole Jensen Tuenæs Enkemand Pige Kari Olsdtr. Seim Feria 1ma Pasch. Festo S.Joh.Bapt. 1761 Hougs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.