Gå til innhold
Arkivverket

[#14117] Kollektiv straff?


Gjest Marianne Herfindal Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Er Digitalarkivet nå blitt en forkjemper for kollektiv straff?Det må da være bedre å gjøre noe med de innlegg man misliker f.eks. som det står på introduksjonssiden til debattforuma:'Digitalarkivet har rett til å flytta tema mellom foruma og gruppane, slik me sjølve finn det best, og til å skjule innlegg me finn upassande'.Uansett hva som ligger til grunn for at debattforumet ser ut til å være avsluttet, så rammer dette uskyldige brukere. Mvh Marianne Herfindal Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Slik kan det sjå ut. Men det er ikkje Digitalarkivet som er forkjempar for kollektiv straff. Og det Er inga straff. Det er ei teneste som ikkje lenger eksisterer. Det er Jan Oldervoll som eig programmet og som har ansvaret for og arbeidet med å halda det i drift. Han har inga betaling frå nokon for å gjera dette. Han må ha rett til å bruka fritida si til kva han vil. Nett no vil han ikkje bruka fritida si til å hjelpa slektsgranskarar. Dette er utløyst av nokre få slektsgranskarar, det er rett nok. Og det er dei mange andre som lir. Dermed er det nokre få, som eg gjerne kunne namngje, som føretek avstraffinga.Eg kan forstå at folk reagererte i første omgang. Det er greitt. Men eg trudde at eg gav grei beskjed om korleis eg ville ha det. Når det ikkje vart respektert, gjer eg det eg gjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Utakk er verdens lønn, heter det.Kan godt forstå din irritasjon, jeg synest ellers at dere har vært veldig tolmodige med 'noen' av oss slektsgranskere som etter mitt skjønn finner feil både her og der.Du trenger nok ikke å navngi disse, vi har vel de fleste oppdaget hvem de er...Håper at brukerforaet kommer tilbake og at dette kan få enkelte til å tenke seg om to ganger før de skriker over seg!!Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Konsekvensene av å stenge brukerforumet kan bli at de samme typer spørsmål vil dukke opp i arkivforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ja, det har jeg forstått, men det blir arbeidsomt ! Ikke misforstå, jeg har knappest selv åpnet nye spørsmål. Men jeg har jo en viss idé om hvor det bærer hen, - - - forventningene om å få hjelp er sterke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Noko må ha gått meg 'hus forbi'. Eg fekk ei melding om nytt innlegg i eitt av temai mine (om Anders Hermansen i Ålesund), og då eg skulle henta det fram, so kjem eg ikkje gjennom.Eg har i meir enn 25 år strevd for å laga ei bygdebokserie for Luster kommune so fullstendig som råd er og tykkjer det er verkeleg synd om det ikkje lenger er råd å utveksla opplysningar på dette viset. Det var Yngve Nedrebø som for eit år sidan gjorde meg merksam på dette debattforum, som eg sidan er vorten vand med å bruka og som har vore til fantastisk nytte. Kva skal me no gjera? Kanskje NLI kan oppretta eit nytt forum? Eller kva er det som skal til for at Digitalarkivet sitt Brukarforum kan gjenopnast?Eg høyrer gjerne frå Jan Oldervoll i denne saki..Med venleg helsing,Lars E. Øyane --- loya@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei, jeg er en av mange brukere av Brukerforumet, og jeg har ikke fått med meg at dette var planlagt nedlagt. Nå forstår jeg det dithen at det er blitt misbrukt i en eller annen retning? uten at jeg har fått med meg hvorfor. Det ville vært veldig fint å høre hva som er årsaken til nedleggelsen.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Årsaka til stenginga finn du i diskusjonstråden 'A report from Baghdad'. Irak-krigen har dermed (indirekte) fått sitt første (digitale) offer i Noreg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Noen (ganske få) av brukerne - eller gjestene som Jan Oldervoll kaller oss - har gått over streken, og trenger å lære at de ikke er 'sjefer' over alt. Er det ikke det saken dreier seg om - eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei! Der var det ikke noe brukerforum lenger. Er det noen som aner hva som er årsaken til at brukerforumet er lagt ned? Er det evetuellt noen som aner om det er andre slektsfora?Jeg vil si at jeg har hatt mye nytte av brukerformuet her, og synes det er beklagelig at det er stengt? Jeg er ikke inneforstått med hvorfor brukerforumet er stengt, er kanskje litt for ny? Jeg vil til slutt nok en gang si at jeg beklager at brukerforumet er lagt ned. Det var en møteplass for slektsforskere rundt om i verden,(selv om kanskje brukerforumet ikke var ment som bare for slektsforskere? ) og nå er det stengt.For min del hadde det vært interessant å få vite hvorfor ( jeg leste gruppen A report from Bagdad men fikk ikke helt tak i hvorfor ..), men jeg respekterer vel synspunkter på krig og at det kan virke 'smått' å tenke bakover og 'bare' slektsgranske.TCL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Til Astrid: Det var det saka dreidde seg om.Til Torunn: om du les debatten over, med tilvising til anna tema, vil du forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Er det rart det er krig i verden, sier nå jeg. Jan Oldervoll 'ofrer' mengder av sin fritid på andre slektsforskere, for at vi på en lettere og enklere måte skal få hjelp til å løse våre små og store 'mysterier'. At noen av 'oss' virkelig ikke kan tåle å lese dette innlegget en eneste gang (etter at vi har sett hva det dreier seg om, behøver vi ikke å gå inn her flere ganger) er nesten ikke til å tro!! Det er de som vil være 'sjefen over andre sjefer' som skaper ufred i verden!! Takk for din innsats Jan Oldervoll!! Hilsen Astrid Gran Skjæret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Jo Rune sitt innlegg i denne lenka (nr 9) er så bra at det kunne blitt ei overskrift i avisa VG:'IRAK-KRIGEN FÅR SITT FØRSTE (DIGITALE) OFFER!'-med parantes og det heile, typisk VG :-))Stå på Jan, innsatsen din er glitrande og til uvurderleg hjelp for både lek- og lærd. Her får ein hjelp og service av ein kvalitet som ein berre kan drøyma om hjå SAS eller Braathens.I tilfelle du må 'riste litt' i folk i framtida òg, så hugs at av og til så er Fantomet nødt til å vera 'ond mot de onde' (gammalt jungelord).Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.