Gå til innhold
Arkivverket

[#14126] Torgeir Pedersen Holmboe, omk 1724 - 1783.


Gjest Tor Kenneth Talmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jeg leter etter opphavet til denne karen, som er min 4X-tippoldefar. Og lett har jeg gjort en stund, men nå søkes altså hjelp. - Jeg klarer ikke å se at han har forbindelse til den kjente slekten Holmboe - så dette er nok en annen Holmboe ?Torger Pedersen Holmboe døde i en gruveulykke i Juells gruve på Kongsberg i 1783 og ble gravlagt 4. juni det året. Ved dødsfallet sies han å være 59 år gammel. Med andre ord født omk 1724. Fra andre kilder har jeg at han skal være født i Vinger.Torger Pedersen Holmboe kommer til Kongsberg 1765/66. På det tidspunkt er han gift med ei Marthe Larsdatter. De giftet seg i Vinger 16. februar 1764 og det ble 'lyst' for dem 18.januar samme år. Martha Larsdatter ble gravlagt på Kongsberg 13. april 1773.Torger og Martha hadde ihvertfall fire barn; Ole ble døpt i Vinger allerede 12. sønd. ett. trin. 1754 - 10 år før foreldra gifta seg. Han døpes da som et uægte børn av Marthe Larsdatter og soldat Torger Pedersen. Ved denne dåpen sies det at Torgeir er soldat i Tønne Huitfeldt Compagnie. 18. nov 1764 døper de så; Peder i Vinger - i 1768 Helene Marie på Kongsberg og i 1770, samme sted, Johannes.Marthe Larsdatter døde i 1773 og Torgeir gifter seg oppatt - først med Anne Margrethe Johannesdatter i 1774 og så med min ane - Maria Hans Jacobsdatter Wennick. Disse to kreerer så min 3X tipp Jochum Andreas Torgeirsen Holmboe, som døpes på Kgb 1. juni 1776.Mye kan tyde på at Torgeir pedersen Holmboe hadde søsken på Kongsberg. En Nils Pedersen Holmboe er nestenn garantert bror til Torgeir. Nils var gift med Kirsten Andersdatter Opsal (kirkeboka kan tyde på at dette Opsal-navnet var fra Elverumskanten, og han var født omk. 1731 på Ringerike. Det dukker også opp en Johannes Pedersen Holmboe på Kongsberg. Han skal være født omk 1740.Hovedspørsmålet er: Hvem var foreldrene til Torgeir Pedersen Holmboe? Innspill som kan være med på å løse det mottas med takk. - Det samme gjør selvfølgelig all informasjon om andre nevnte personer i dette innlegget.Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Tor. Nå er jeg nysgjerrig. Er det du som sitter på Statsarkivet Oslo og arbeider med slekten Holmboe og Wennich, pluss Han sr. og Hans jr. Om så er tilfelle så har vi møtt hverandre der, og da husker du sikkert hvem jeg er når jeg sier lesing, Hans og alle hans dødsfall.Grunnen til at jeg spør er at om du ikke er den personen så finnes det en til som leter etter akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Berit. Det er ikke meg som sitter på Statsarkivet i Oslo. Jeg vet det er en til som arbeider med både denne Torgeir P. Holmboe og Wennich - en tremenning av min far - men, om det er han som sitter der og arbeider med dette er jeg uviss på, men det er trolig da han er bosatt i Oslo.Har du en mulighet for å sjekke om den personen som sitter på arkivet, kjenner mitt navn? Det kan jo etter det du sier her faktisk tenkes at det er tre av oss som leiter. Og to - tre tenker/leiter bedre enn en..... det er også hovedårsaken til at temaet nå tas opp i dette fantastiske forum!mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Grunnen til at jeg spurte er at jeg har prøvet å hjelpe denne personen litt med å finne forfedre innen Holmboe og Wennich. Jeg har ikke disse papirene nå for jeg ga dem til ham. Jeg skal si i fra til ham neste gang jeg treffer ham, og det ville jo være lurt om dere kunne utveksle informasjon. Jeg vet ikke om han har noen e-mail adresse, men jeg tror det ikke. Kanskje du kan sende din postadresse og evt. telefonnr. til meg, og så skal jeg gi det videre til ham.bik45@hotmail.comVi høres forhåpentligvis snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Anita Gundeid

Hei Tor Kenneth, Ser det er noen år siden du hadde dette innlegget. Jeg er også av Holmboe-slekten og har kommet tilbake til Kongsberg og mange aner.Holder du fremdeles på med Holmboe-slekten? Kanskje du sitter på informasjon som jeg søker?Hører gjerne fra deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo Anita.Holder på er nok å ta hardt i... Er vel akkurat like langt, men husker jeg ikke feil har jeg en teori om Torgeirs opphav. Den teorien ligger på en annen datamaskin som for øyeblikket er milevis unna mitt eget oppholdssted.Jeg vet ikke om jeg sitter på informasjon du søker, da jeg foreløpig ikke vet hva du søker... Du kan jo legge inn noe her eller starte en debatt. Du kan også nå meg ved å sende noen ord til 'storkenn åsså denna pussige a før du avslutter med start og forkortelsen for eget land. Skjønner?Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Gundeid

Hei igjen, For noen år tilbake skulle det lages en ny slektsbok for Holmboe-slekten. Min 'gren' ble i den tidligere versjonen kalt for 'utskudd' da de ikke visste hvor den stammet fra. Den gang var jeg ikke kommet så langt med min slektsforskning men nå har jeg etterhvert funnet ut at den stammer fra Kongsberg.Jeg er tilbake til Jens Pedersen Holmboe døpt 06.10.1792. Gift med Marthe Maria Olsdatter Hovde 30.11.1793. Disse ble gift 19.04.1818 og fikk barnet Ole Jensen Holmboe f: 22.08.1818.De jeg nå leter etter er: Peder Torgersen Holmboe (Jens' far) gift med Maren Jensdatter Stange. Peder har antagelig også vært gift med Elen Maria. Der stopper jeg opp.Begynner å bli vanskelig å lete i kirkebøkene, siden ikke noen fødtselsdato står i vielsesprotokollene og ikke morens navn står i dåpsbøkene. Hansdatter.Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Ser at nevnte Peder Torgersen gift med Marie Jensdatter befinner seg i 5. Tverrgate på Kongsberg ved tellinga i 1801. Her sies Peder å være 38 år. Dermed kan han utmerket godt være den Peder som Torgeir Pedersen døper i Vinger 18. nov. 1764 (se innlegg 1). Når og hvor gifta Peder seg med Maren Jensdatter Stange?.Skal gå inn i 'den andre dataverdenen' i løpet av helgen så får vi se hvor mye Holmboe-utskudd det ligger gjemt der...mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjen.Ser av kirkebøkene for Kongsberg at da Peder Torgersen Holmboe døper sønnen Jens i 1792 og datteren Marthe Cathrine i 1794 nevnes Ole Torgersen Holmboe som en av fadderne.Av mitt første innlegg i denne debatten fremgår det at Peder Torgersen Holmboe dpt i Vinger 1764 hadde en eldre bror - Ole dpt i Vinger 1754.Dermed er det mer og mer som tyder på at den Peder Torgersen du jakter på er herremannen som ble døpt i Vinger i 1764.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

I avskjedigelsesmanntallet fra 1805 står det at Peder Torgersen Holmboe er døpt 18.11.1764, er gift og har 2 barn å forsørge, og Ole Torgersen Holmboe er døpt 1.8.1754, er gift og har ingen barn å forsørge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Gundeid

Hei Tor Kenneth, Peder Torgersen Holmboe giftet seg med Maren Jensdatter Stange 30.09.1791. Kilde: Kirkebok Kongsberg 1783-1797. Side 390. Fikk du min mail: post@eidsvolldyrebutikk.nomvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Mail er mottatt.Takk til Bjørg som via avskjedigelsesmanntallet bekrefter årstall for dåp på Peder og Ole. Sier avskjedigelsmanntallet noe om fødested, Bjørg?Manntallet fra 1765 sier at Nils Pedersen Holmboe (bror av Torgeir Pedersen Holmboe)skal være født på Ringerike ca. 1731. Så det kan ligge en løsning på de kantene, Norderhov, Hole...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.