Gå til innhold
Arkivverket

[#14127] Hvaler bygdebok og pålitlighet


Gjest Tore Granly
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Granly

Hei.Jeg ønsker ikke å starte noen debatt om denne boka, men jeg lurte på om noen hadde et inntrykk av pålitligheten. Den gir et bra inntrykk for en ukjent. Jeg har hentet mye stoff fra boka, men har ikke avsatt tid enda til å sjekke med primær kilden.Det er Strand under Edholm som er min inngang til kirkebokamvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Tore! Jeg har sjekket det jeg har funnet der om min mormor og hennes foreldre (bind 1), og det stemmer det som sto der i hvertfall, men det er jo opplysninger hentet inn annesteds fra, så det kan alltid oppstå feil!Mitt problem med boken? Den har ligget i et rom som har avgitt 'kjellerlukt' på kulturhuset eller hvor det er der jeg kjøpte den, så det stinker når jeg må bruke den :o)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Etter hva jeg har fått vite på diverse foredrag om bl.a. bygdebøker her i Østfold, lider boken av at den ikke har blitt korrekturlest skikkelig. Dette stod visstnok ikke på forfatterens gode ønsker, men rett og slett at utgiveren ville ha bøkene UT.Jeg må poengtere at jeg ikke personlig kan gå god for riktigheten av ovennevnte utsagn, men generelt sett må man vel ta seg arbeidet med å dobbeltsjekke bygdebøkene uansett, ikke sant?Personlig har jeg det dog som deg, familien på Hvaler er ikke den jeg selv har forsket mest i akkurat. Har dog gått noen av de yngste generasjonene (de som flyttet ut til Skjeberg) etter i sømmene, og det er ikke mange feil jeg har påvist vedrørende 'de mine'. Kan i farten kun komme på én, det var visst en oppgitt fødselsdag som viste seg være en dåpsdag eller liknende.Mange hilsner fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.