Gå til innhold
Arkivverket

[#14133] Min farmor från Eidsvold född 1893 eller enl böcker 1895


Gjest Marie Marmin
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Marmin

Hej Jag har ett problem som jag inte vet hur jag skall lösa.Kan någon hjälpa mig är jag så tacksam. Min farmor hette Konstanse Kristiansen född 1895-03-23 i Eidsvold.Denne Konstanse står inte att finna Men däremot hittar jag en Konstanse Kristiansen född 1893 i Eidsvold vars föräldrar hette Dina Christiansen och Christian Lund. Jag var med min farmor i Eidsvold när jag var liten vi bodde hos släktingar med vilket släktskap vet jag inte.Men jag förstår att jag måste ha nu levande släkt i Norge.Ingen finns kvar som kan ge mig svar.Mina frågor är Hur vet jag att det är rätt Konstanse med (med fel födelseår)?. Min far var född i Askim Norge 1924 han hette Arne. Min farfar hette Karl Wilhelm Jansson och var svensk Vigdes med Konstanse enl obekräftad uppgift i Norge 1921-05-11.Ett stort tack på förhand för hjälpenMarie Marmin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Marie!Nå vet jeg ikke hva kontakten i innlegg nr. 2 vil føre til for deg, men skulle du fortsatt ha behov for hjelp kan jeg godt forsøke å titte litt.Har ingen mulighet til å se på Eidsvoll, men derimot kan jeg forsøke å finne opplysninger i kildene for Askim.Du er nok helt nødt til å finne dine farforeldres vielse for å kunne si noe sikkert om noe som helst. Her vil, i tillegg til fødselsdata om din farmor, også konfirmasjonsdata og fars navn være oppgitt. Med disse opplynsingene i hende, som du VET gjelder DIN farmor, kan du nok klare å finne ut om hun f.eks. har feiret fødselsdag to år galt hele livet etc. (Det var hun i så fall ikke alene om!)Det jeg da gjerne skulle ha visst, var mer om dine farforeldre: hvor ble de bosatt, eventuelt når og hvor de døde med videre. Jeg ville gjerne også hatt alle barna med navn og fødselsdato og -sted. Står det ikke referanse til foreldrenes vielse ved den enes dåp, så står det kanskje ved den neste...Siden dette vel til dels kommer å omhandle nålevende personer, får du eventuelt sende meg en mail direkte på mariushellerud@yahoo.comLykke til!Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, den e-post adressen Marie fikk av Trond, er nok Trond sin, og han er vel 'the Man' når det gjelder Eidsvoll skulle jeg vel tro. Dersom det finnes spor av damen i Eidsvoll, vil Trond finne dem! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei på dere!Tviler ikke på at Trond finner det som er å oppdrive på Eidsvoll!Men tenkte at dersom 'farmor' og 'farfar' faktisk ikke ble gift der, er det jo ikke sikkert det finnes noe endelig bevis for at den han finner er 'farmor' i kildene derfra heller.Og det var der jeg da eventuelt kunne komme inn med Askim-oppslag: nøste litt fra den andre enden med andre ord.(Laila: I dag har bringebærgeléen tatt slutt, men jeg er ganske fornøyd og glad allikevel!!!)Med de beste hilsner fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Eidsvold f. 23/9 1895-dpt. 10/5 1896 Konstance, ekte. Foreldre Gulbrand Kristiansen. Cellul. f. 1872 bopel Nygaard, ---f. på Sandholt eie, hstr. Alvilde Mathilde Thomas. f. 1864. Fadd: fab.arb. Peter Andersen Nygaard, do. Ole Olsen Nygaard, do Hjalmar Augustsen Venger, pike Anna Nilsen Nygaard, barnets moer.Konf. Eidsvold hovedkrk. 2/10 1910, nr. 5 Konstanse Kristiansen 23/9-95 dpt. 10/5 96, fødested Sandholteie, bosted Baarlid. Foreldre: fabrikant Gulbrand Kristiansen, hustru Alvilde. Vac.att. 23/6 96 av Piro.Askim, lysningsnr. 18, lysningsd. 3/5 - 7/5 1921 Karl Wilhelm Jansson f. 20/10 1884, møbelsnekker, Sollyst Askim st. Kristentse Kristiansen 23/9 1895 Sollyst. Forlovere snekker Ture Framison? Askim st. og snekker Severin S....Askim fødselregister, meldingsdag 15/7, f. 23/6 1924 Arne. Foreldre maskinsnekker Karl Vilhelm Janssen og h. Konstantse f. Kristiansen, bosted Askim st.. Far: f. 1884 Sverige, gift Askim 1921, født 1 barn før i ekteskapet, slektsnavn Jansen. Mor: f. 1891 Eidsvold gift Askim 1921.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siste bit: Gift Askim 11/5 1921 K.V.J. snekker Askim, f. 1884 Båhuslän og tj.p. K.K. Askim st., f. 1895 Eidsvold. Forkortet navn da de har de fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Berit har funnet rett person. Det kan jeg bekrefte. I tillegg har jeg funnet 3 søsken. Alt om Eidsvoll sender jeg Marie seinere. Om Marius, Laila eller Berit har anledning, trenger jeg oppslag om følgende:1.Alvilde Mathilde, f. 10.08.1864 i Askim, konfirmert 05.10.1879 samme sted. Far: ungkar og styrmann Thomas Jonsen. Dåpsdato og mors navn ?.2. Kari Tostensdatter, f. i Nord-Odal (Åsen i Sand) 1838 +/- 5 år. Far er Tosten Syversen. Dåpsdato og mors navn ?Disse er Konstanses mor og farmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Ja nå har vi nok jobbet med samme sak i kveld begge to Berit! Har funnet de samme notatene som deg nenmlig :-)Jeg trodde det stod Ture Fransson og Severin Simonsen, hva tror du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Kom forresten i tanker om at møbelsnekker (tror jeg han var) OLE Severin Simonsen på Askim (egentlig fra Dankark) var far til en inngiftet tante til min pappa. Aldersmessig kunne han passe som forlover på denne tiden...Med vennlig hilsen MArius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden jeg ikke har anledning før til uka sjekket jeg FS og fant:Kari Tostensdt. dpt. 3/2 1839 N-Odal, foreldre Tosten Syversen og Anne Olsd.Alvilde Mathilde 10/8-11/9 1864 Chr. Domkirke, foreldre Thomas Jahnsen og Anne Jacobine Mathea Thorkildsd. Dette er enten et utrolig sammentreff, eller så var hun ikke døpt i Askim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Det er så dumt at jeg ikke leste dette innlegget MENS jeg var på biblioteket, men først da jeg kom hjem. Nå får jeg dessverre ikke sjekket Askim kirkebok på en god stund. Derimot skal jeg gjøre et oppslag i bygdebøkene når jeg bare kommer dit de befinner seg i morgen kveld.Mange hilsner Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Marius. Beklager jeg ikke svarte før på navnene til forloverne. Jeg klarte ikke helt å lese det, så det kan meget godt være det du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Marmin

Ett stort tack till Er alla.Jag är så glad att få all hjälp.Nu håller jag tummarna att det kan lösa sig.TackMarie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Til Berit: Er Alvilde døpt i Oslo Domkirke (Chr. domkirke) ?. I 1900-tellingen er fødested oppgitt som Kristiania, men ved vielsen står det Askim.Du har oppgitt dåpsdato til Kari, men ikke fødselsdato. Står den ikke i kirkeboka ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Alt jeg skrev i innlegg 11 fant jeg på Familysearch, ikke kirkebøker. Det sto Christiania Domkirke, men det er jo ikke sikkert det er henne og/eller det kan være feil. Jeg kommer ikke på arkivet før til uka, og det var derfor jeg skrev innlegget i tilfelle noen annen kunne før meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.