Gå til innhold
Arkivverket

[#14136] Tre prinesser fra Skottland.


Gjest Allis-Elin Rokkones
 Del

Recommended Posts

Gjest Allis-Elin Rokkones

Historien forteller om tre prinsesser som kom til Marøen, Manger fra Skottland. Den ene giftet seg og bosatte seg på Marøen.De to andre reiste nordover, mer vet man ikke om denne historien. Er det noen i Manger som kjenner til dette,som kunne tenke seg å gi noen opplysninger evt. hvor man kan finne historien nedskrevet.Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Beklager, men jeg glemte å ta med årstall. Historien går vel tilbake til 1600- 1700 tallet. Det er jo litt spennende, og hva var årsaken til at disse søstrene kom til Norge og Manger. Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders M. Rabben

Mye tyder på at dette er en vandrehistorie, da samme historie også hevdes ha foregått ulike steder i Sunnhordland, blant annet i Austevoll. Forskjellen er at her dreier det seg ikke om prinsesser, men om noen jenter/budeier som skulle frakte husdyr med båt fra eller til beite. Disse kom ut for uvær som førte dem over til Norge. Dyrene skal ettersigende være en av grunnene til at de overlevde turen. Ulike varianter av denne historien finnes på trykk, men jeg kan ikke i farten huske hvor, eller detaljene i historien.Vennlig hilsen Anders M. Rabben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

ANDERS har du mye greie på vandrehistorier-eller iallefall hvor jeg kan henvende meg for å finne ut mer,I min familie hevdes det at vi stammer fra en skipsbrudden spanjol som het EMMANUEL han strandet på Jærkysten etter den spanske borgerkrig,han fikk en sønn som het FANUEL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Anders. Beklager at svaret kommer seint. Takker for opplysningene. En spennende historie. Det er kanskje andre som vet noe, evt. om noen fra Manger kan ha hørt noe om historien. Er fremdeles interessert dersom det skulle dukke opp nye opplysninger.Ha en riktig god helg.vennlig hilsen Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders M. Rabben

David, jeg vet ikke så mye om vandrehistorier, men tar jeg ikke helt feil så går det lignende historier om spanske skipsforlis også i Austevoll og Sunnhordland forøvrig. Muligens kan boken 'Den spanske armada og Norge' av Torbjørn Ødegaard si noe om dette. Mvh. Anders M. Rabben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.