Gå til innhold
Arkivverket

[#14139] Tomas Sire, død i Ål 1745


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Min ane Herbrand Tomasson Sire/Bråtalien ble i 1712 gift med Liv Halvorsdatter Svenkerud, og de fikk barna: Ola i ca 1716m og Gro i ca 1718(min ane). Jeg har funnet et dødsfall i 1745 i kirkeboka for Ål, og jeg lurer rett og slett på om den gamle mannen Tomas Sire er far til min ane Herbrand. Fra kirkeboka for Ål under døde i 1745: Tomas Sire var gammel, og var 101 år da han ble gravlagt i 1745. Var gift 2 ganger, og etterlot seg 58 barn og barnebarn. Var inntil det siste år så førlig, at han kunne komme seg til kirke. Siste del av sitatet forsto jeg ikke, men det var noe med 1/4 mil. Nå er mitt spørsmål: Er det noe skifte etter Tomas i ca 1745, som kan fortelle om han var far til min ane Herbrand Tomasson? Hva het hans 2 koner, og hvem av disse var mor til Herbrand? Har sett på Tor Waraberg sine sider for Ål, men Sire var det ikke mulig å komme inn på.Jeg beklager hvis jeg sender dette til feil forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror nok du via det albabetiske reg. til Warberg vil finne Tomasgården Øvre. Jeg tror det er gården du skal se på da Bråtelien ble utskilt fra den gården, men der er ikke hushold før 1740 og etter 1905 ikke klargjort for internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk. Jeg burde jo ha tenkt meg at jeg skulle lete under Tomasgarden. Jeg er nå 99 % sikker på at det er den gamle mannen som er far til min ane Herbrand som i 1712 ble gift med Liv Halvorsdatter Svenkerud. Han er sikkert oppkalt etter sin farfar. I 1701 var det en Syver Tomasson som var bruker i Tomasgården, og dennes foreldre var Tomas Herbrandson og Gro Arnesdatter Golberg. Tomas var jo gift to ganger, og det er jo spørsmål om Gro var mor til min ane Herbrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har funnet en Gunvor Halvorsdatter Svenkerud som var gift i Gol med Ola Knutson Knutsli, og lurer på om hun er søster til min sannsynlige ane Liv Halvorsdatter Svenkerud? Gunvor og Ola hadde 7 barn fra ca 1696 og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ål bygdesoge, bd. III s. 50, Søre Sire-Tomasgarden gnr. 4. Øvre Tomasgard bnr. 6:1) Herbrand Arnfinnson fca. 1626, skifte 1679. Gift med Birgit Syversd. Lien. 3 sønner 1 datter.2) Tomas Herbrandsson, skifte 1739. 1.gift Gro Arnesd., skifte 1716, 5 sønner 4 døtre. 2.gift Guri Knutsd., 6 døtre.3) Herbrand Tomassen, var først her, men overtok siden Bråtalien etter faren. Gift Liv Halvorsd.Det står mere i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret. Da kan det jo ikke være den Tomas som døde i 1745, med 58 barn og barnebarn. Har tenkt å bestille Ål Bygdesoge for fjernlån. Har hatt alle bøkene for Ål Bygdesoge en gang før på fjernlån, men da visste jeg jo ikke om anene i Sire/Bråtalien. Er det bind 1 eller bind 3 som er gårdhistorie før 1815? Mine aner Lukrids Knutsdatter og Nils Andersen Vangen flyttet fra Ål til Vikna i Trøndelag i 1826.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror ikke bøkene er delt opp i før og etter, men gårder i nummerrekkefølge. Jeg tror det er bare bd. 3 og 4 som har gårdshistorie.Tomas hadde 15 barn, og det blir det en del barnebarn etter dem. Så jeg synes ikke tallet 58 er så veldig stort om alle barna hans levde opp og ble gift. Ellers så ser alt ut til å stemme med hva du har opplyst. Unntatt dødsåret og alder da. Kanskje han holdt skifte mens han levde, det er ikke så uvanlig, siden han flyttet til Bråtalien. Det sto noe om når Tomas flyttet fra gården, men jeg var litt usikker da det sto 2 årstall. Men jeg tror et av dem var ca. 1736.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Da er det nok bind 3 jeg skal ha, og jeg mener å huske at bøkene var inndelt i før og etter 1815. Hadde jo de historiske bøkene til hjemlån også tidligere, og det var svært interessant. Likevel tror jeg ikke at jeg skal se dem i første omgang nå.Har jo sett at bygdebøker kan ta feil på dødsår tidligere, og derfor kan det jo likevel være min Tomas som døde i 1745. Han kan jo ha holdt skifte mens han levde, som du skriver. Har tatt kontakt med Tor Waraberg på mail, men ikke hørt noe fra han.På tidligere slektsforskning i Ål hadde jeg også stor nytte av boka 'Hallingslekter' av Botolf Baklien. Hvis noen andre som forsker i Ål leser dette, så kan jo det jeg skriver her være et nyttig tips for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.