Gå til innhold
Arkivverket

[#14141] Brite Martinsdatter, Kinn, Nordfjord (?) 1763 - ? Hvor kom hun fra?


Gjest Bent Grotle
 Del

Recommended Posts

Gjest Bent Grotle

Brite er tjenestejente på Ryland i Kinn i 1801. Hun skal da være 38 år. Året etter gifter hun seg med John Olsen fra Hestenes, og dette paret tar over en av gardene på Ryland. Brite er ikke født i Kinn ut fra det jeg kan se. Så hvor kom hun fra? Det er ingenting å finne i Albert Joleiks bok om Bremanger frem til 1801. Men det som kjennetegner gardene på Ryland var mye samrøre med Nordfjord-regionen og da heller langt inne i fjorden. Flere tjeneste-jenter/gutter kommer derfra. Er det noen som har mulighet for å sjekke kirkebøker eller lignende for den indre delen av Nordfjord om der er født/døpt noen Brite mellom 1760 og 1765? Jeg tenker da på Gloppen, Eid, Horningdal, Innvik, etc. Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei BentDu skriver at Brite gifter seg i 1802. Står det ikke noe i forbindelse med vielsen om hvor hun kommer fra? Hvor ble paret eventuelt viet?Lars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

I Family Search finner jeg en Brithe Martinusdatter døbt i Gloppen 17/1-1762. Far Marthinus Andenæs og Mor Brithe Olsdatter. Jeg kan sjekke når jeg kommer hjem om der står noe på gården Andenæs om hvor Brithe ble av, hvis ingen har hjulpet deg før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Ei Britha Mortensdotter var fødd på Linde i Arnafjorden, Vik og vart døypt 9.3.1766. Faren var gift mann og gardbrukar Morten (Martin) Linde, medan mori var stedotteri hans, men namnet hennar står ikkje i kyrkjeboki!Eg kan ikkje sjå at denne Britha vart gift i Vik, og flytting 'utover' var eit vanleg fenomen, særleg til Kinn, Askvoll og Gulen og kanskje særleg under sovore omstende.... So kan henda det kan vera verdt å undersøkja denne personen noko nærare?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Der er ei Brite Martinsdtr på Eimhjellen 1766, men ho er heime i 1801, så ho er det ikkje. Elles finn eg ingen i Gloppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Brite er skrevet Ryland ved giftemålet, men er ikke født der. Paret er gift på Ryland.Jeg finner heller ikke når hun dør for å se om det står noe der om hvor hun kom fra.Der ble døpt ei Berthe Mortensdotter i Innvik den 15.07.1763 på garden 'Rache'. Er det noen som har kjennskap til det området som kan sjekke hvor denne Berthe ble av? Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Fikk paret barn som kan gi signaler om foreldre, og vet du eventuelt når hun døde, slik at det kan være mulig å se i skifteprotokoll.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Jeg har funnet barna Johanna, Olava og Ole hvor Olava dødde ved fødsel og de 2 andre ble gift på Bremanger (Kinn prestegjeld).Så hvis Brite flyttet til barna burde derfor dødsfallet hennes bli funnet i Kinn. Jeg finner henne ikke i Kinn. Da mannen dødde i 1848 er han skrevet gardmann, men ingenting om han var gift eller enkemann.Ellers er det verdt å merke seg at hvis dette er samme Brite som er døpt i Innvik i 1763 (se tidligere innlegg) så hette moren Johanna. Faren til mannen, John, hette Ole.Jeg er ikke spesielt godt kjent med skikkene med å gi barna navn etter forfedrene og hvilke regler som gjaldt. Kanskje er det andre som vet mer om dette, og spesielt skikkene i Nordfjord-regionen. Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg finner ikke Berthe Mortensdatter Rache verken død eller gift i Stryn. En liten ledetråd er, Moren heter Johanna Jacobsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke om jeg er helt på jordet, men prøver: Johan Olsen Rydland + 20/9 1848 Bremanger, f. 1776.Birthe Martinusd. Gulestødel grdm.kone f. 1776, + 20/11-26/11 1842 Bremanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Nei, Berit, du er nok ikke på jordet. Du har funnet riktig mann. Jeg har også tidligere funnet denne Birthe og uten videre gått ut fra at det ikke er 'min' Birthe pga at hun dødde på Gulestø mens mannen er i live og bor på Ryland. Det er så pass stor avstand fra Ryland til Gulestø at det høres merkelig ut. Vel og merke hvis det ikke ligger noe bak her som ikke kommer frem i det offentlige. Man skilte seg ikke på den tid, men det var vel tilfeller hvor mann og kone ikke bodde sammen. Spørsmålet er hvordan finne ut noe sånt nå? Ellers er denne Birthe som dør på Gulestø ikke født der, så hvis dette er riktig Birthe gjenstår fortsatt spørsmålet hvor hun kom fra. Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle K. Berle

Bent Grotle. Du skriver at du har lest Joleiks bygdebok for Bremanger frem til 1801. Jeg har lest samme bok, og kan fortelle at boken omtrent ikke er verd papiret den er skrevet på. Årsak? - boken er så full av synsing og antakelser at den aldri skulle ha vært trykket. Mitt første spørsmål er om navn på personene er rette! Joleiks feil, trykkerifeil, etc..Jeg har ikke mine kilder tilgjengelig p.t., og dersom en tar utgangspunkt i at etternavnet er riktig (Martinsdatter, Martinusdatter, Martinesdatter), så går mitt første forslag på følgende: Kontroller fødde bl.a. under gårdene; -Dombesten -Høynes -MidthjellMitt andre forslag: Ta kontakt med Statsarkivet i Bergen. Ved vielse er brudens farsnavn oppgitt.MvhAtle K. Berle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Hei Atle! Takker for tipset. Det skal jeg gjøre.Mine 2 ankepunkter mot Joleiks bygdebok er at den er særdeles uoversiktiglig og at Joleik bruker en skrivemåte som krever bruk av fantasi for å skjønne hva han mener. Blant annet har han meget fantasifulle skrivemåter for navn: Josef skriver han som Jøsup, Valdemar som Vallemort, etc. Men ellers har jeg fått mange tips fra den boka som det har vært mulig å få bekreftet fra andre kilder.Brite Martinsdatter finner jeg i folketellingen i 1801. Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.