Gå til innhold
Arkivverket

[#14143] Hva betyr forkortelsen ossw på engelsk?


Gjest Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Hellerud

Hei!Er det noen som kan hjelpe meg med hva forkortelsen ossw betyr? Det står helt stille i hodet mitt akkurat nå. Har funnet den i forbindelse med en kirkegårdsregistrering i Wisconsin LenkeJeg kan 'by' på min slektning Harald Martinius Lundsrud (f. 1901), men han hadde også en sønn Harald Martin Lundsrud. Ligger de begge her?Håper på oppklarende hjelp av språkmektige!Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

OSSW = On same stone with, m.a.o. ikke nødvendigvis gravlagt sammen med, men minnet på samme gravstøtte, vil jeg tro.Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Dette hørtes MEGET logisk ut Ola!Men da virker det faktisk som om det står to personer på stenen da - én med og én uten årstall? Dette vet jeg fra egen erfaring og avskrift fra andre gravminner i USA kan forekomme iblant.Takk for hjelpen!Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

Forklaringa kan vere at HML d.y. ordna med gravferda og steinen til Sr., og at Jr. sin intensjon var å hamne same plassen. Ikkje dermed sagt at så skjedde.Kyrkjegardskontoret eller det aktuelle 'funeral home' bør kunne svare på dine spørsmål. Sistnemnde sitt namn finn du på dødsattesten (til Sr.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Til N B Macdonald,Etter navnet ditt å dømme bør du ha bedre greie på dette enn meg. Jeg har lenge hatt samme problem, og er på jakt etter en bestemt grav i UK.Du skriver funeral home, mens jeg har gått på alle cementery jeg har klart å oppdrive. Er funeral home riktig sted, og hvor finner jeg dem?Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Det er megetmulig det er som du sier N. B. Macdonald, en slik praksis er jo f.eks. langt vanligere i Sverige enn i Norge. Dette burde jeg egenlit ha tenkt på selv etter fire år i utlendighet. Der står dog gjerne fødselsåret til den ennå levende med en strek etter el.l.Men, jeg har begynt å lure på om mannen i USA kan ha laget et slags etternavn av mellomnavnet sitt og rett og slett kalt seg 'Harold Martin'. Finner nemlig en meget passende sådan på SSDI. Denne bodde i Illinois, og det er også i Chicago jeg hadde fått vite Harald Martinius Lundsrud bodde. Så kan det jo tenkte at de pårørende når han døde dels ville ha ham begravet der de selv bodde og at de også ville ha med Lundsrud-navnet på stenen. Alle tolkninger blir egenlit bare gjetninger frem til jeg ved selvsyn kan se utformingen av stenen. Her vil jo store og små bokstaver, midstilling etc. kunne være av avgjørende betynding for hvordan man leser.Takk igjen!Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.