Gå til innhold
Arkivverket

[#14158] Søger adresse på Peder Olsen Dyrstad fra 1900 til 1905


Gjest Bente Dyrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Dyrstad

Peder Olsen Dyrstad født i 1877 i Egge flyttede til Oslo eller Fet omkring år 1900, er der nogenn der har mulighed for at hjælpe med at finde adressen hvor han boede? Han var skomager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Dyrstad

tak for svarene, men det er adressen på Peder Olsen Dyrstad vi efterlyser i perioden 1900 til 1905. I 1905 tællingen dukker han op i Oslo. Så vores spørgsmål lyder. Er der nogen der har mulighed for at se hvor han boede før den tid?Ja tak, har set indlægget og har disse informationer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sjekket adressebøker 1902-6, og det finnes ingen Dyrstad. Først i 1907 finnes Dyrstad P.O., Stenersgd. 22 1.et., bolig Deichm.gd. 4. 2.et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Dyrstad

hejsa Der må være en forklaring, for Peder er registeret på Storgaden 37 i 1905. Så fra 1905 i adressebøgerne må der stå hvor han har boet før.hilsen Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Beklager men det fantes ingen Dyrstad-Dyrestad-Dyhrstad el.l. Kan din mann i 1905 ha blitt registrert som Peder Olsen. Jeg sjekket bare Dyrstad.Om han kom til byen i 1905 så ble han vel neppe registrert i 1905-boka, men kanskje 1906. Jeg vet ikke hva trykkefristen var på adressebøkene.Jeg vet heller ikke om f.eks. folk som leide et værelse ble innført i adresseboka eller om det var frivillig å stå oppført. Om det kostet noe kan det jo være mulig han ikke ville stå der før han hadde sin egen forretning. Som du ser så vet jeg egentlig ganske lite om hvordan det systemet med adressebok virket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Dyrstad

Hej BeritJeg kan fortælle at han står i folketællingen i 1905 som logerende, han er skomager og han står som Peder Olsen Dyrstad 1877 Storgaden 37hilsen Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Han står ikke i adressebøkene. Jeg har sjekket Stor Gade 37 = Dyrstad og Peder Olsen i 1905 og 1906 om igjen. Alt jeg fant under yrke skomakere var en P. Olsen i Pilestredet i 1906. Hva P står for vet jeg ikke.Adressebøkenes manntallsopptagning skjedde om høsten umiddelbart etter Oktober flyttedag, men uten forbindelse med den kommunale tellingen. Adressebøkene eides først av en privatperson , men ble siden et A/S. Kommunen hadde ingen ting å gjøre med bøkene, og de måtte kjøpes av de som ønsket dem. Trykkingen av 1906 startet 29/11 1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Dyrstad

HEj Berit Jeg har fået oplyst at Peder har boet på Karl 12 gt i 1904. Nummeret er usikkert.hilsen Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.