Gå til innhold
Arkivverket

[#14169] Wergelandsslekten


Gjest Alf Ingmar Kolstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Ingmar Kolstad

Ingeborg Bendiksdatter Yndisdal og Jon Olsen Wergeland fikk åtte barn, blant dem Brita Jonsdatter. Hun giftet seg med sin fetter Ola Clausen Asheim. Disse to fikk sønnen Claus Olsen Asheim, som giftet seg med Giertrud Pedersdatter Yttre Brekke.Så til spørsmålene: - Giertrud Pedersdatter, døde på gården Namtveit på Radøy i 1770, 74 år gammel. Hvor kommer hun fra?- Jon Olsen, bosatte seg på Wergeland. Hvor kommer han fra?Takker for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Kan dette vere den du er på leit etter?Har notert om Ola Jonsson Dyrdal (g. m. Marta Torsteinsdtr. Dyrdal)(truleg fra Brekke-bøkene, men har dessverre ikkje dette klart for meg):Nemd i 1653.Videre har eg notert følgande:Anna Olsdtr Dyrdal må være søster til Jon Olson gift med Ingeborg Bendiksdtr Wergeland. Endre hennes mann, overtok Linde, bknr 3 etter en rettsak om innløsing av et lån som Oluf Botolvson Linde, bruker av gården 1603-1640, hadde tatt opp med pant i gården, og ikke klart å betale. Hvordan Endre kunne kreve dette er vanskelig å se, hvis ikke Anna er etterslekt etter Oluf.Giertrud Pedersdatter har eg ikkje noko opplysningar om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jon og Ingeborg er mine 8. tipper, jeg stammer fra både Anna Jonsdtr og Bendik Jonsson.Har heller ikke noe om Gjertrud, men far til Ola Jonson må være Jon Dyrdal nevnt i 1611.Dette er fra Kyrkjebø bygdebok s. 56.Eller har jeg samme info om at Anna Jonsdtr Dyrdal og Jon Olson Wergeland var søsken.Litt mer om Anna Dyrdal :Anna ble gift med Endre sønn av Elling Person Indre Nesse. 3 barn kjent:1. Elling f 1670, ble husmann under Engum. 2. Ola, bosatt i Norevik. 3. Pe(de)r f 1688, gift og bosatt på Kvist. Anna ble enke etter 1688 og gift på nytt med Halvard Mortenson Engum. En datter, Kari i dette ekteskapet.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Ingmar Kolstad

Giertrud Pedersdatter kom fra yttre Brekke. På denne tiden var dette en en offisersgård. Ola Clausen Asheim var tambour, så noe henger sammen her. Jeg takker for de innspillene som er lagt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.