Gå til innhold
Arkivverket

[#14170] Fredrik Iverson Busch (1674-1750) & Deceteria/Dirche Bjørnsdtr. Lund (?-1742)


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Fredrik Iverson Busch (1674-1750). Handelsmann og jordeigar og son til Ivar Nilsson Busch.Fredrik vart g. 1722 (?) med Deceteria (Dirche) Bjørnsdotter Lund (?-1742).Nokon som har opplysninger om Deceteria, kvar ho kom frå o.s.v.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Hei, Gisle.Selv om du ikke oppgir noen steder er jeg rimelig sikker på at dette ikke gjelder etterslekten til Hans Gjertsøn Busch i Trondheim eller Bindal/Nordland?Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Det var noen 'Buscher' i Nordfjord på den aktuelle tiden som bl.a. var borgere i Utvik, og med slekt på Nordfjordeid og andre steder i Nordfjord En Kristen Busch var f.eks. gift med en Karen Didriksdtr. Det er en del stoff i bygdebøkene for Innvik/Stryn og Eid Hornindal som kanskje kan gi deg noen spor hvis vi snakker om samme slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Jeg har sjekket Alf Steinsøys 'Gards- og Ættesoge til 1980' og det står ingenting der om hvor Dirche kommer fra. Fredrik bodde på borgarsetet Refsøy i Solund. Faren til Fredrik var borgar av Bergen, det samme var vel Fredrik. Det vil derfor være naturlig å lete etter Dirche i Bergen eller at hun var datter av en fut i nærheten av Solund. Da Fredrik var den rikeste mannen i dette området er det vel naturlig at han giftet seg etter sin stand. Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Bjørn Gundersen

Hei ! Kom over denne da jeg også leiter etter fødselsår på Dirche Bjørnsdtr.Lund.Hun skal være født i Bergen og var datter av underfogd i Bergen Bjørn Hanssøn Lund og Helena Seehuus.Disse opplysningene har jeg fra'A.M.Wiesener:Om fogden Niels Busch og hans slekt.'Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.