Gå til innhold
Arkivverket

[#14172] Nordmenn i Amerika


Gjest Ella Nymo
 Del

Recommended Posts

Gjest Ella Nymo

I 1880 bor Lars Benson 52 år og hustru Anne Benson 42 år i Trenton, Big Stone, Minnesota. Begge er født i Norge. Kan noen hjelpe meg å finne hvor i Norge de er fra. De har 6 barn som alle er født i Amerika. Den Lars jeg søker etter er født Bentsen 21.06.1829.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Sånn i forbifarten byr Familysearch på 2 kandidater +/7- på dato. Er du forresten 100% sikker på den fødselsdatoen du har:-----Lars BERNTSENBirth: 24 Jul 1829 Place: Ovrebo, Vest-Agder,Christening: 02 Aug 1829 Place: Ovrebo, Vest-Agder, NorwayFather: Bernt LARSEN,Mother: Ingebor SKOVDRIVSDR-----Lars BerntsenChristening: 07 JUN 1829 Dybvaag, Aust-Agder,Father: Bernt Olsen,Mother:Ester Helene Larsdr-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ut av 1880 har de følgende barn-----Peter Benson f. 1867 i MinnesotaSamuel Benson f. 1868 i MinnesotaAmos Benson f. 1870 i MinnesotaTykieus Benson f. 1872 i Minnesota (datter)Mary Benson f. 1876 i MinnesotaGirta Benson f. 1879 i Minnesota-----Ingen av barnas navn ser ut til å passe familiene fra Familysearch. I det minste kan vi anta at Lars emigrerte senest i 1867.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Lars fra Dybvaag viste seg og være blind og kan nok avskrives. Har du sjekket ute Lars Berntsen fra Røraas? Han er ugift i 1865 LenkeHva med senere folketellinger i Minnesota? De oppgir som regel året de emigrerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du kan finne Bent Hansens 'familietre' på Ancestral file i Familysearch. Han var den eneste med det navnet. Husk å sjekke opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dersom denne viser seg å være den rette, så er denne fyren han som donerte sine slektsdata: Submitter(s): RAYMOND M STONE Microfilm: NONE 11 LITTLEWOOD DRIVE PIEDMONT CA Submission: AF97-112279 USA 94611-3540Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ella, jeg lurte på, leter du etter en forsvunnet emigrant, eller en forsvunnet immigrant?Er det familie i USA som leter etter norsk familie, eller leter du etter amerikanske etterkommere? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ella Nymo

Trodde aldri jeg skulle få svar på mitt spørsmål ang. Lars Benson i Amerika 1880, men takk skal dere ha alle sammen. Den jeg leter etter er Lars Christian Bentsen,Tromsø f.21/6 1829.Han var sønn av min tipp tipp oldeforeldre Bent Hansen og Anne Larsdtr. som Berit Knudsen hadde funnet.I 1852 var han fadder på min oldemor, finner han ikke død ei heller i folket.1865.Han hadde og en søster Ingeborgthine f.12/10 1839 i Tromsø, hun er tjenestepike i Trondheim i 1865 finner henne ikke siden. Men en stor takk til dere alle sammen. Jeg leter videre for å finne ut om det er han som er i Amerika i 1880.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Hva er din kilde for at han dro, og når dro han? Giftet han seg før eller ettter at han dro? Mange spørsmål.....Var han i Norge i 1865? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ella Nymo

Hei igjen. Lars var ikke i Norge i 1865. Det siste jeg vet om han er som fadder i 1852. Flere i slekten tror han dro til USA, og siden alderen på Lars i Minnesota stemte med min Lars ville jeg prøve å finne ut hvem han var og hvor han var født. Lars hadde en bror i Tromsø som het Hans Bentsen. Flere av hans barn hadde Bibelske navn som Simon, Paulus og Maria Magdalena . Lars Benson i Minnesota sine to første barn het Peter og Samuel. Dette kan jo være en tilfeldighet, men en må jo ta alt i betraktning. Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror at det er broren Hans Anthon Bentsen som i 1865, 1875 og 1900 bodde i Grønne Gade 463 i Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ella Nymo

Hei igjen. Har sjekket kirkebøkerne på alle måter etter 1852 for å finne et spor, men nei der var ikke noe. Har ikke funnet at han gifter seg, er heller ikke registrert som død. Er ikke i utflytter-registeret. (Dette kan ofte være mangelfullt, det var ikke alltid personene ble innført her hverken med inn eller utreise, desverre er mange sider blanke). Har og sjekket om han kunne være fadder eller forlover, men har ikke funnet noe. Har sjekket lensmennenes dødslister, med negativt resultat. (Her kan en ofte finne mer opplysninger enn det som står i kirkebøkerne). Det nermeste jeg er kommet er denne Lars Benson i Amerika. Siden alderen stemmer kan det jo være en mulighet for at det er han. Men hvordan finne det ut??? Det var mange som reiste fra Tromsø til USA våren 1863,de reiste fra Bergen(kanskje med Sleipner)? Størst utvandring var det i 1864 hvor to skip gikk direkte fra Tromsø til Montreol og Quebec. Det skal vistnok finnes en dagbok fra disse reisene med navn på flere passasjerer og kontaktpersoner i Chicago og andre steder, men jeg vet ikke hvor den finnes. Passasjerlistene på Statsarkivet i Tromsø over emigranter begynner først i 1867.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ut fra dette, kan han jo bare ha byttet navn, og reist til nabokommunen? Men, jeg finner ham egentlig heller ikke i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ella Nymo

Takk skal du ha for god hjelp, men jeg tror ikke det blir så lett å finne den rette Lars. Tror ikke han har byttet navn.Jeg er etterkommer av Lars Bentsens bror Jens Lorents Bentsen. De hadde 6 barn og 56 barne barn. Ikke alle voks opp, men de har stor etterslekt over hele landet. Flere har drevet med slektsgransking og lett etter Lars. En dag dukker det vel kanskje opp noe når en minst venter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.