Gå til innhold
Arkivverket

[#14183] Unionskrigen 1905


Gjest Bente Dyrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Dyrstad

Vi efterlyser informationer om de soldater som deltog i Unionskrigen i 1905. Hvornår den startede og sluttede, og hvor man kan finde navnelister på de soldater som deltog. Vi har fået oplyst at Peder Olsen Dyrstad deltog.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kva slags krig er det? Etter det eg veit var ikkje Noreg blanda bort i nokon krig med svenskene i 1905. Men der var innkalla soldatar som grensevaktar. Ein av dei vart seinare naboen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Det var ingen krig, det kalles vel en unionsstrid.At det ikke kom til krig skyldtes vel innsats fra Nansen m fl.Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Dyrstad

Jeg ved ikke om det var en krig, eller som du skriver at de blev brugt som grænsevagter mellem Norge og Sverige, men der må være en årsag til at de blev brugt som grænsevagter, og der må være nogle lister over de personer som deltog. Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Tønsbergs Blad hadde for 3 år siden en artikkel kalt 'Svensker på krigsstien', som omhandler mobiliseringen i 1905 generelt og svenskenes invasjonplaner mot Vestfold spesielt:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Soldatene ble kalt inn til Nøytralitetsvakt,og min far tjenestegjorde på Flekkerøya utforbi Kristiansand.Soldatene fikk utlevert 120 skudd til Krag Jørgensen-tror jeg enda har noen hylser fra dengang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.