Gå til innhold
Arkivverket

[#14186] Roos/Rose - Holter - Rotnes


Gjest Bjørg Rudlang
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Rudlang

Jeg har kommet over en slektstavle laget en gang på 60- eller 70-tallet. Blant annet finner jeg linja jeg gjengir nedenfor, og som jeg håpen noen her vil kommentere på. Jeg har søkt litt rundt på nettet og har funnet andre som har deler av linja. Men jeg vet det er mye rart som er lagt ut og stoler ikke helt på det jeg har funnet. 1. Jon Havtoresøn (Sudreim-slekta) - f. 1312, d. 1396 g.m. Birgitta Knudsd. Folkunge 2. Ulv Jonssøn (Roos/Rose) - d. ca 1400 g.m. Margrete Pedersd. Bonde - d. ca 1415 3. Peder Ulvsøn (Roos/Rose) g.m. Jardtrud Ogmundsd. Bolt (datter av Ogmund Berdorsøn Bolt) 4. Jon Pedersøn (Roos/Rose) g.m. NN Jonsd. Holter - Nes på Romerike (datter av Jon Holtessøn Holter) 5. Amund Jonssøn Holter - Nes på Romerike g.m. NN Halvardsd. (datter av Halvard Toraldesøn og NN Olavsd. Nesøen) 6. Olav Amundsen Holter - Nes på Romerike - f. 1455 - g.m. ?? 7. Amund Olavssøn Rotnes - Ringerike - død 1528 - g.m. ?? 8. Oluf Amundsøn Heggum - Røyken g.m. Helge Gundersd. Egge - Lier 9. Oluf Olufsøn Vestre Berg - Ramnes - f. 1550, d. 1613 g.m. Maren Berg - Ramnes 10. Tor Olufsen Vestre Berg - Ramnes - f. ca 1580, d. 1647 g.m. Gro Arnfinnsd. Nordre From - Sandar Det var oppgitt kilde for dataene i tavla, men kun en forkortelse - 'DEV' - og det hjelper meg nok lite.Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Ledd 6, Olav Amundsson var definitivt ikke far til nr.7. Olav hadde bare døtre. Les mer om dette i artikkel av Lars Løberg: 'En adelsslekt fra Holter i Nes', Romerikstun 15 (utgitt av Romerike Historielag), 1988, s. 236-249 og Lars Løberg og Tor Weidling: 'Ikke ett, men to Kalips-gods', NST, XXXII (1989), s. 89-121. Sistnevnte artikkel sammenfatter det som publiseres i Romerikstun.Har ikke nok informasjon tilgjengelig akkurat nå, men det er også skrevet der (og andre steder?) om Olav Amundssons opphav, og det er i allefall ikke som gjengitt i din tavle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

Takk skal du ha, Torkel!Jeg hadde nok en følelse av at dette ikke stemte helt. Det er ikke den første slektstavlen jeg har 'arvet' og måttet radbrekke. Jeg skal få tak i de artiklene du nevner, og så blir det vel å starte helt fra bunnen av selv :-)Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Forbindelsen skal også brytes mellom nr. 4 og nr. 5. Jon Pedersson (Rose) kan umulig ha nære etterkommere på Romerike - for da ville jo disse på Romerike arve hans store jordegods - som fikk helt andre kjente arvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Bjørg:Du kan også bryte forbindelsen mellom 8. og 9., da Ola Bergs opphav fortsatt er ukjent. Jeg tviler også på om Olsson skal være hans rette patronym, men dette er fortsatt åpent.Grunnlaget for denne koblingen er at man har gjettet på en forbindelse mellom slekten på Vestre Berg i Ramnes og personer nevnt i et diplom fra 1560 om jordegods i Heggum i Røyken, da slekten på Berg på begynnelsen av 1600-tallet (1613-1627) hadde en mindre part i en av Heggum-gårdene. Hvor man har denne 'Helge Gundersd. Egge - Lier', fra er ikke kjent, ei heller hvorfor hun er koblet mot den nevnte Ola Amundsson.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

Vel, vel. Da er jeg tilbake til det jeg hadde tidligere fra bygdebøker, kirkebøker osv. Takk skal dere ha, dette sparte meg for masse arbeid.Som jeg sa fant jeg et par steder på nettet hvor deler at denne rekka ble 'bekreftet', også de forbindelsene dere omtaler. Det er synd det er så mange falske/feilaktige anerekker ut og går. Ved hjelp av internet vil de vel bare spre seg videre og videre. Moralen må være: Sjekk kildene selv!Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det nytter nok ikke for folk flest å sjekke kildene selv, fordi mange av kildene er vanskelig tilgjengelige. Men faglitteraturen, derimot, den burde flere sette seg inn i (selv om også den til tider er vanskelig tilgjengelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.